Finavia korotti lentoasemamaksuja ja lennonvarmistuksen maksuja edellisvuodesta 1,9 prosentilla. Hintakorotus johtuu lentokenttäyhtiön mukaan kustannusvastaavuuden parantamisesta Trafin valvoman konsultaatioprosessin mukaisesti. Harrasteilmailun kustannukset nousevat reippaasti ilman kausikortin ostoa. "Olemme kehittäneet Finavian kustannustehokkuutta määrätietoisesti. Sen ansiosta lentoasemien ja lennonvarmistuksen reaalihinnat ovat viime vuosina Suomessa laskeneet huolimatta suurista investoinneista ja sääntelyn vaikutuksesta kustannustasoomme. Tällä on ollut iso merkitys Suomessa toimivan lentoliikenteen kilpailukyvylle", johtaja Joni Sundelin sanoo. Finavian arvion mukaan lentoasemien ja lennonvarmistuksen palveluista perittävät maksut muodostavat lentoyhtiöiden kustannuksista keskimäärin muutaman prosentin. Lentoasemilla on kaupallisen matkustajaliikenteen lisäksi muitakin asiakasryhmiä, joita ovat mm. valtionilmailu- ja sotilasilmailu sekä yleis- ja harrasteilmailu. Suomessa perittävät lentoasemamaksut ovat Finavian mukaan eurooppalaisessa vertailussa alhaisia. Helsinki-Vantaan hinnat ovat halvemmat kuin yhdelläkään toisella eurooppalaisella hub-lentoasemalla. Finavian hinnat ovat alentuneet reaalisesti 11,7% vuosien 2004-2016 aikana eli prosentin vuosittain. Finavian ja Puolustusvoimien viimeisin kaupallinen sopimus sotilasilmailun
Harrasteilmailun osalta Finavia tarjoaa ratkaisuksi kausikorttia, joka on edullisin ratkaisu aktiivisella harrastajalle tai ammattilaiselle alle 2000 kg:n painoisella lentokoneella. Finavian esimerkin mukaan nelipaikkaisen Cessna-pienkoneen kausikortin hinta olisi 728 euroa. Yksittäinen laskeutuminen vastaavalla pienkoneella ilman kausikorttia maksaa Finavian verkostolentoasemilla hintauudistuksen jälkeen 30 euroa, kun ennen uudistusta hinta oli lähes puolet vähemmän eli 17 euroa. Finavia oli alunpitäen suunnitellut nostavansa verkostolentoasemien alimmat hinnat 55 euroon, joka peritään Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Harrasteilmailijoiden ja heidän edustajiensa Ilmailuliiton vastustus sai Finavian pienentämään tehtyjä korotuksia. "Pienilmailun asiakkaillemme järkevä vaihtoehto on edullinen kausikortti, joka on hyvä vaihtoehto etenkin palveluita säännöllisesti käyttäville. Ymmärrämme, että 18 euron suuruinen korotus vähimmäishinnassa voi tuntua monesta harrastajasta isolta summalta. Hinnoittelumuutokselle ei kuitenkaan kustannuspaineiden takia ollut vaihtoehtoa", jatkaa Sundelin. "Pidämme tärkeänä, että edellytykset pienilmailulle Finavian lentoasemilla säilyvät, mutta samalla meidän on huolehdittava eri asiakasryhmien riittävän tasapuolisesta kohtelusta. Pienilmailusta saamamme tuotot eivät vastaa kustannuksia vaan ovat useita miljoonia alikatteellisia", päättää Sundelin. Finavia on lopettamassa toimintansa Suomen vilkkaimmalla yleisilmailukentällä Helsinki-Malmilla vuoden 2016 aikana. Finavian lentokenttämaksulaskuri Lue myös:
|
|||