Finavia remontoi Helsinki-Vantaan pääkiitotien 04R/22L

HK_RWY_04R22L_1Finavia valmistelee kiitotie 04R/22L peruskorjausta Helsinki-Vantaalla. Toukokuussa käynnistyvä remontti supistaa lentoaseman kiitotiekapasiteettia kolmeksi kuukaudeksi, mutta ei vaikuta merkittävästi kesän liikennevolyymeihin. Suurinvestointi on osa Finavian mittavaa investointiohjelmaa, jolla kehitetään Suomen lentoasemaverkoston kilpailukykyä.  

Kiitotie 04R-22L on Helsinki-Vantaan ensimmäinen kiitotie. Se otettiin käyttöön lentoaseman avajaisten yhteydessä vuonna 1952. Helsinki-Vantaalla on vuorokaudessa keskimäärin 550 operaatiota eli nousua tai laskua, joten kiitotie on kansainvälisestikin mitattuna vilkkaassa käytössä.

Kolme kuukautta kestävän peruskorjauksen aikana lentoasemalla on käytössä kaksi kiitotietä normaalin kolmen sijaan. Tämä supistaa saapuvan iltapäiväliikenteen kapasiteettia noin 30 prosentilla.

"Kerroimme lentoyhtiöasiakkaillemme tulevasta remontista jo viime syksynä. Olemme siitä lähtien suunnitelleet kesän aikatauluja ja ratkaisuja mahdollisiin muutoksiin yhdessä lentoyhtiöiden kanssa. Takana on lukuisia analyysejä ja laskelmia siitä, miten saamme lentoliikenteen toimimaan mahdollisimman sujuvasti myös remontin aikana", Finavian apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola kertoo.

EFHK_kiitotiet_2014_1Liikenne-ennusteen lähtökohtana on, että peruskorjaus ei vaikuta merkittävästi kesän liikennevolyymeihin. Mannertenvälinen laajarunkoliikenne ja Euroopan suurimmat volyymireitit operoidaan korjaustöiden aikana normaalisti. Mahdolliset aikataulumuutokset koskevat pääosin matkustajamääriltään pienimpiä reittejä.


Työt käynnissä toukokuusta elokuuhun

Peruskorjaus käynnistyy toukokuun alussa. Remontin kesto on noin 12 viikkoa ja sen arvioidaan valmistuvan elokuun 2015 alussa.

"Peruskorjaus ei tarkoita vain sitä, että kiitotien asfaltti uusitaan. Yli kolmen kilometrin pituisen kiitotien alla on valtava määrä esimerkiksi sähkö- ja telekaapeleita, jotka on otettava huomioon. Pelkästään valaisimia on remontoitavalla alueella lähes 2000, ja kaapelointitöitä on tulossa noin 30 kilometrin edestä", Noronen-Juhola kertoo.

EFHK_liikennealue_1Remontin syy, turvallisen lentoliikenteen takaaminen, tukee Finavian perustehtävää.

"Kaiken toimintamme ytimessä on ilmailun ensiluokkainen turvallisuus. Kiitotiehen kohdistuu valtava kuormitus, ja siksi sen rakenteiden on oltava aivan toista luokkaa kuin esimerkiksi moottoriteiden", Noronen-Juhola sanoo.

Finavia kunnostaa myös muiden lentoasemiensa kiitoteitä. Kesällä 2014 remontoitiin Ivalon lentoaseman kiitotie, ja kesällä 2015 vuorossa ovat Vaasan ja Kittilän kiitoteiden kunnostustyöt.


Muutoksia lentomelun suuntautumiseen

Lentokoneiden nousu- ja laskeutumissuunnat poikkeavat peruskorjauksen aikana normaalista. Tämä tuo muutoksia kesän ajan lentokonemelun suuntautumiseen. Lentomelu lisääntyy remontin aikana erityisesti Pohjois-Helsingin alueella sekä Keravan suunnalla, erityisesti Keravan keskustan alueella. Lentomelu vähenee touko-kesäkuussa Nurmijärven suunnalla.