Suomi on neuvotellut uudet lentoliikennesopimukset Brasilian, Perun ja Kolumbian kanssa. Neuvottelut käytiin Brasíliassa, Bogotassa ja Limassa 14.-21. syyskuuta 2018. Sopimukset tuovat Finnairille merkittäviä laajentumismahdollisuuksia Etelä-Amerikan suuntaan. Neuvotteluissa saatiin Suomen ja Brasilian välille uusi liberaali lentoliikennesopimus. Se sallii lennot maiden välillä ja niistä edelleen eli se sisältää ns. viidennen ilmailun vapauden oikeudet. Perun kanssa muodostettiin uusi liberaali lentoliikennesopimus ja jatkolennoista voidaan sopia viranomaisten välillä. Alkuvaiheessa viidennen vapauden oikeudet on sallittu kolmen määritellyn välipisteen kautta kolmeen jatkopisteeseen. Kyseisiä pisteitä ei ole vielä nimetty ja ne voidaan kertoa ilmoitusmenettelyllä toisen maan ilmailuviranomaiselle. Kyseessä on ensimmäinen Suomen ja Perun välinen lentoliikennesopimus ja se mahdollistaa matkustaja- ja rahtilennot maiden välillä. Kolumbian kanssa saatiin aikaan samaten uusi liberaali lentoliikennesopimus, jossa jatkolennoista eli ns. viidennen vapauden oikeuksista voidaan sopia viranomaisten välillä Kansainvälisistä Ilmailun vapauksista viides koskee oikeutta lentää kahden vieraan maan kautta lentoa, joka lähtee tai päättyy operaattorin omaan maahan. "Kaikkien sopimusten sisältämiä periaatteita sovelletaan välittömästi ilmailuviranomaisten välillä niiden toimivallan rajoissa, vaikka sopimukset eivät olekaan virallisesti vielä voimassa", kertoo LVM:n erityisasiantuntija Päivi Jämsä Lentoposti.fi:lle. Käytännössä se tarkoittaa, että Brasiliaan ja Kolumbiaan lennot ja lippujen myyminen voidaan aloittaa heti. Sen sijaan Peruun ne voidaan aloittaa noin 30 päivän kuluttua neuvotteluista, kun liikenneministeri on hyväksynyt neuvottelupöytäkirjan. Päätös on periaatteessa jo lentoyhtiöillä eli lennot ja lipunmyynti eri kohteisiin voitaisiin käynnistää jo nyt. Kaikkiin sopimuksiin nimettiin Suomen puolelta operaattoriksi Finnair. Nimeäminen mahdollistaisi lentojen aloittamisen nopeallakin aikataululla. Vastapuolten osalta operaattorit on toistaiseksi nimeämättä. Sopimuksissa ns. lentoyhtiöiden omistusta ei ole rajoitettu. Niissä kuitenkin edellytetään, että yhtiö on sijoittautunut jompaankumpaan sopijavaltioon ja sijoittautumismaan viranomainen valvoo sitä. Nyt solmituissa lentoliikennesopimuksissa ei ole rajoituksia viikkovuoroille tai operoitavan lentokoneen kapasiteetille. Päivitys: 16.56: Tarkennettu Perun sopimuksen osalta ilmoitusmenettelyä mahdollisista lentojen välilaskupaikoista.
|
|||