Finnair suunnittelee parantavansa palvelua lisäämällä henkilökuntaa lennoilleen ja tuovansa business-luokan ateriat maksullisena vaihtoehtona turistiluokan matkustajille. Asiakkaat ovat yhä vaativampia ja henkilökohtaisella palvelulla sekä lisäpalveluilla erotutaan joukosta, kertoo YLE. "Olemme selvittäneet, mikä on tärkeintä matkustajalle lennolla ja se on henkilökohtainen palvelu, jota hän koneessa saa", sanoi Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo YLE:lle. YLE:n mukaan Finnair lisää koneisiin matkustamohenkilökuntaa, jotta asiakkaita ehditään palvella paremmin. Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo ei erittele YLE:lle palvelu-uudistusta tarkemmin. Finnair on mahdollisesti tuomassa lisähenkilökuntaa osalle lennoistaan myös matkustamouudistuksen seurauksena. Yhtiö kertoi loppuvuodesta 2015 uudistavansa kapearunkokoneidensa matkustamoja. Tuolloin julkistettu suunnitelma koski 22 vanhempaa Airbus-kapearunkokonetta. Konetyypistä riippuen kapearunkokoneiden matkustamoihin lisätään 6–13 istuinpaikkaa. Samalla muutetaan myös tilankäyttöä koneiden koneiden etu- ja takaosassa säilytys- ja teknisten tilojen osalta. Investoinnin arvo on yhteensä noin 40 miljoonaa euroa ja muutoksien tekemiseen varattiin aikaa kaksi viikkoa per kone vuoden 2017 aikana (lue uutisemme aiheesta tämän jutun lopusta). Finnairin vanhemmissa A321-koneissa on edellisen matkustamouudistuksen jälkeen ollut 196-matkustajaistuinta. Finnairin verkkosivujen mukaan pienemmissä A320 ja A319-koneissa on ennen uudistusta 165 ja 138-matkustajapaikkaa. Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:n määräysten mukaan lennoilla on oltava vähintään yksi matkustamohenkilökunnan jäsen jokaista 50 matkustajapaikkaa kohden. Mikäli istuinpaikkamäärä nousee matkustamomuutosten myötä yli asetettujen rajojen on koneisiin lisättävä henkilökuntaa. Osassa Finnairin Airbus A321- koneissa on jo nykyisin 209 matkustajapaikkaa, jonka myötä koneissa on oltava perusmääräysten mukaisesti viisi matkustamohenkilökunnan jäsentä. Käynnissä olevan matkustamouudistuksen myötä Finnairin Airbus-kapearunkolaivaston matkustajakapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna kasvaa lähes 4 prosenttia. Se helpottaa osaksi painetta kapearunkolaivaston kasvattamiseksi kasvavan laajarunkoliikenteen seurauksena. Finnair on kertonut myös aloittavansa kapearunkolaisvaston wifi-asennukset toukokuussa 2017. Uudistukset kulkenevat ainakin joltain osin samanaikaisesti, jotta koneet olisivat mahdollisimman vähän aikaa huollossa.
Finnair tuo business-luokassa tarjottavat ateriat myös turistiluokkaan mutta maksullisena lisäpalveluna. Suunniteltujen muutosten mukaan myös business-luokan matkustaja voisi valita ruokansa etukäteen. Jatkossa turhia aterioita ei enää otettaisin koneeseen, joka vähentäisi Finnairin ruokahävikkiä ja kustannuksia merkittävästi. "Säästö on Finnairille yli kymmenen miljoonaa euroa vuodessa", kertoo Vauramo YLE:lle. Myös muut premium-tason palvelut kiinnostavat asiakkaita ja lomalentojenkin paremmat istuinluokat ovat kiinnostaneet asiakkaita merkittävissä määrin. Jossain tapauksissa myös kalliimman lipun ostaminen voisi lopulta olla halvempi vaihtoehto, toteaa YLE. Finnair tarjoaa asiakkaille lentoa täydentävien lisäpalveluiden ostomahdollisuuksia niin nettisivujensa varauskoneessa, mobiilisovelluksessa kuin kaukolennoilla tarjolla olevassa Nordic Sky wifi-portaalissa. Lisäpalveluiden myynti onkin jo pitkään ollt tärkeä osa lennon tuottoa. Finnairin tavoitteena onkin ollut lisäpalveluiden tuoton tuplaaminen vuoden 2016 tasosta vuoteen 2020 mennessä. Vuoden 2016 viimeisen neljänneksen osalta matkustajakohtainen lisämyynti oli 12,2 euroa matkustajaa kohden. Finnairin tuotot ovat olleet alkuvuoden 2017 aikana lisämyynnin osalta kasvussa. Neljänneksittäin myynti on kasvanut 10-25 prosenttia. Vuoden 2016 viimeisen neljänneksen lisämyynnin tulos 31,7 miljoonaa euroa lupaa vuodelle 2017 kaikkinensa jopa 150 miljoonan euron myyntiä. Lue myös:
|
|||