Finnairin matkustajakäyttöasteet nousivat syyskuussa selvästi Euroopan, Pohjois-Amerikan ja kotimaan liikenteessä verrattuna edellisvuoteen. Sen sijaan yhtiölle vahvassa Aasian-liikenteessä sekä rahdissa kysyntä jäi jälkeen tarjonnan kasvusta. Kapasiteetti kasvoi merkittävästi kolmella uudella A350 XWB -koneella. Finnair kuljetti syyskuussa 1 279 700 matkustajaa eli 10,4 % enemmän kuin vuoden 2018 vastaavalla jaksolla. Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä (ASK) mitattuna kasvoi syyskuussa 8,5 %. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna (RPK) kasvoi 9,8 %, ja matkustajakäyttöaste nousi 1,0 prosenttiyksikköä vertailukaudesta 81,7 %:iin. Aasian-liikenteen tarjonta (ASK) nousi 10,4 % vertailukaudesta, ja siihen vaikuttivat etenkin Hongkongin lentojen kaksinkertaistaminen vertailukaudesta sekä Osakan vertailukautta suurempi lentomäärä. Osakan (Kansain) lentokenttä oli suljettuna useita viikkoja vertailukaudella Jebi- ja Mangkhut-taifuunien vuoksi. Pohjois-Amerikan kapasiteetti nousi viime vuoteen verrattuna 23,4 % maaliskuussa avatun uuden Los Angelesin reitin vuoksi. Kaukoliikenteessä kapasiteettia kasvatti vertailujakson jälkeen käyttöön otetut kolme uutta A350-900 -lentokonetta. Euroopan-liikenteen tarjonta kasvoi 4,4 %. Kasvuun vaikuttivat lisäistuimet osassa nykyisiä kapearunkokoneita sekä muutokset verkostossa. Kasvu kohdistui pääasiassa Lontoon ja Brysselin reiteille sekä uusiin kohteisiin Hannover, Trondheimiin, Bolognaan ja Astanaan. Kotimaan liikenteen kapasiteetti laski 3,7 % pääasiassa liikenneohjelmaan tehtyjen muutosten vuoksi. Myydyt henkilökilometrit kasvoivat 3,8 % Aasian-liikenteessä, 41,1 % Pohjois-Amerikan liikenteessä, 12,0 % Euroopan-liikenteessä ja 4,6 % kotimaan liikenteessä. Aasian-liikenteen matkustajakäyttöaste oli 80,7 %, Pohjois-Amerikan -liikenteen 90,1 %, Euroopan-liikenteen 82,1 % ja kotimaan liikenteen 70,3 %. Matkustajamäärät kasvoivat Aasian-liikenteessä 3,3 %, Pohjois-Amerikan -liikenteessä 34,0 %, Euroopan-liikenteessä 13,1 % ja kotimaan liikenteessä 3,3 %. Euroopasta Aasiaan, etenkin Hongkongiin, suuntautuvan kysynnän väheneminen näkyi Aasian-liikenteen matkustajamäärissä. Reittiliikenteen tarjotut rahtitonnikilometrit kasvoivat syyskuussa 13,7 % vertailujaksosta. Vastaavat myydyt tonnikilometrit kasvoivat 11,4 %. Yleinen maailmankaupan epävarmuus painoi edelleen syyskuussa globaalia lentorahtimarkkinaa, ja markkinan pehmeneminen ja rahdin hintapaineet näkyivät erityisesti Finnairin rahtimarkkinoilla Aasiassa. Finnairin lennoista 85,3 % (85,2 %) saapui elokuussa aikataulussa.
Finnairin lentoliikenteen suoritteet syyskuu 2019
* Laskentaperusteena on käytetty keskimääräistä operatiivista kuljetuskapasiteettia ** Mukana myös Finnairin ostoliikenne – Muutos-%: muutos edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan nähden (p = prosenttiyksikköä) – Tarjotut henkilökilometrit: Tarjottujen paikkojen lukumäärä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä – Myydyt henkilökilometrit: Matkustajien lukumäärä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä – Matkustajakäyttöaste: Myytyjen henkilökilometrien osuus tarjotuista henkilökilometreistä – Tarjotut tonnikilometrit: Matkustajien, rahdin ja postin kuljetukseen tarjottujen tonnien määrä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä – Myydyt tonnikilometrit: Kuljetettujen matkustajien, rahdin ja postin muodostama kuorma tonneissa kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä – Kokonaiskäyttöaste: Myytyjen tonnikilometrien osuus matkustajien, rahdin ja postin kuljetukseen tarjotuista tonnikilometreistä
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||