"Viimeisen kahden vuoden aikana Finnair on kohdannut kaksi perustavanlaatuista häiriötä, joilla on historiallisen suuret vaikutukset: globaalin pandemian ja Venäjän hyökkäyksen, joka johti ilmatilan sulkuun. Nämä molemmat vaikuttivat voimakkaasti Finnairin vuoden 2022 ensimmäiseen neljännekseen, pandemia omikronmuunnoksen muodossa. Omikronmuunnos rajoituksineen ja sulkutoimineen heikensi kysyntää erityisesti tammi- ja helmikuussa", avasi Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner. Finnairin vertailukelpoinen liiketulos pysyi ennakoidusti vahvasti tappiollisena ollen -133 miljoonaa euroa. Tappioon vaikuttivat pääasiassa korkea polttoaineen hinta sekä omikronin vaikutukset kuluihin ja kysyntään. Se pysäytti ennakoidun kasvun kahdeksi kuukaudeksi ja katsauskauden liikevaihto heikkeni edeltäneestä vuosineljänneksestä ollen 400 miljoonaa euroa. Finnairin liikevaihto kasvoi tammi–maaliskuussa 252,1 prosenttia vertailukaudesta ja oli 399,8 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liiketulos oli -132,9 miljoonaa euroa (-143,2). Finnairin matkustajamäärä kasvoi 482,0 prosenttia 1,5 miljoonaan, kun määrä oli vuotta aiemmin 0,3 miljoonaa matkustajaa. Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 475,5 prosenttia 6 915,2 miljoonaan kilometriin (1 201,5) ja matkustajakäyttöaste oli 47,3 prosenttia (25,5).
"Ensimmäisenä toimena päivitetty verkostomme painottaa aiempaa enemmän yhteyksiä länteen ja Etelä-Aasiaan. Avasimme uuden reitin Dallasiin maaliskuun lopussa, ja kesällä aukeavat uudet Mumbain ja Seattlen reitit", kertoi Manner. "Käynnistämme uuden kustannussäästöohjelman, jonka ensimmäisessä vaiheessa haemme 60 miljoonan euron pysyviä säästöjä jakelusta, lentokoneiden vuokrasopimuksista ja toimintojen jatkuvasta parantamisesta. Nämä lisäsäästöt tulevat jo saavutettujen 200 miljoonan euron vuosittaisten pysyvien säästöjen päälle. Täydennämme kustannussäästöohjelmaa samalla kun jatkamme pitkän aikavälin ratkaisun määrittämistä Venäjän ilmatilan sulkuun", jatkoi Manner.
Finnairin kassavarat olivat 1 136,5 miljoonaa euroa (31.12.2021: 1 265,7) ja omavaraisuusaste oli 7,2 prosenttia (31.12.2021: 11,8).
Ratkaisu tuo Finnairille tuottoja ja työllistää merkittävän määrän lentäjiä, matkustamohenkilökuntaa ja tekniikan työntekijöitä. Vuokrausjärjestelyiden ansiosta Finnair välttyy lentävän henkilökunnan lomautuksilta Suomessa kesällä.
Finnair on jo aiemmin vuokrannut kahden ATR 72-500 -koneen kapasiteetin Norjaan. Finnair on vuokrannut laajarunkokoneita Saksaan Lufthansan lomalentoyhtiö Eurowings Discoverin käyttöön sekä kapearunkokoneita British Airwaysille. Finnair valmistautuu nyt vilkkaaseen kesäkauteen samalla kun se sopeuttaa toimintaansa Venäjän ilmatilan aiheuttamaan todellisuuteen. "Asiakkaidemme varauskäyttäytyminen on normalisoitumassa ja lentoja varataan jo pitkälle kesään ja syksyyn. Kysyntä erityisesti Euroopassa, Etelä-Aasiassa ja Pohjois-Amerikan reiteillä on vahvaa, ja lentojemme määrä nousee kesäkaudella yli 300 päivittäiseen lentoon. Uuden kaukolentokokemuksemme myötä uudistettuja laajarunkokoneita on jo liikenteessä, ja premium economy -matkustusluokka on tarjolla toukokuusta alkaen Dallasin, New Yorkin ja Singaporen reiteillä", avasi Manner tilannetta. "Sota Ukrainassa koskettaa meitä kaikkia. Olemme tarjonneet sotaa pakeneville ukrainalaisille lentolippuja 95 prosentin alennuksella keskeisillä reiteillä", jatkoi Manner. Erikoishintaisia lentoja on ollut tarjolla Varsovasta, Krakovasta, Gdanskista, Budapestistä ja Prahasta Helsinki-Vantaalle. "Kiitän lämpimästi koko Finnairin tiimiä erinomaisesta kestävyydestä ja omistautumisesta asiakkaiden palvelemiseen näiden uusien muutosten keskellä", päätti Manner. Finnairin toimintaympäristö on kaksijakoinen. Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Etelä-Aasiassa* matkustus on normalisoitumassa, kun pandemialiitännäiset vaikutukset ovat lieventyneet. Sen sijaan Pohjois-Aasian markkinoiden matkustusrajoitukset yhdistettynä Venäjän suljettuun ilmatilaan vaikuttavat merkittävästi Finnairin toimintaympäristöön.
Finnair arvioi vuoden 2022 toisen neljänneksen vertailukelpoisen liiketuloksen parantuvan ensimmäisestä neljänneksestä ja olevan samaa suuruusluokkaa kuin vuoden 2021 viimeisellä vuosineljänneksellä (-65 miljoonaa euroa). Tulosta tukee matkustuskysynnän voimakas palautuminen Finnairin verkostossa, mutta sitä rasittavat polttoaineen hinnan voimakas nousu ja edelleen jatkuva vähäinen Pohjois-Aasian-liikenne. Finnair arvioi, että vuoden 2022 kolmannella neljänneksellä kysyntä on lähempänä pandemiaa edeltävää aikaa Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Etelä-Aasiassa. Lue myös:
|
|||