Finnairin sopimus leasingyhtiö CEGASin kanssa kahden ensimmäisen A350-900 XWB -koneen myynnistä ja takaisinvuokrauksesta toteutuu. Sopimuksen arvo on noin 260 miljoonaa euroa. Kertaluonteinen positiivinen vaikutus vuoden 2015 jälkimmäisen puoliskon liiketulokseen noin 70 miljoonaa euroa. Nykyisistä A340-300 -koneista Finnair luopuu vuoden 2017 loppuun mennessä. Finnair kertoi joulukuussa 2013, että se on solminut kahdesta ensimmäisenä toimitettavasta A350-koneesta myynti- ja takaisinvuokraussopimukset GECASin (GE Capital Aviation Services) kanssa. Sopimukset toteutuvat kunkin koneen toimituksen yhteydessä, ja niiden arvo on yhteensä noin 260 miljoonaa euroa. Aiemmin on myös todettu, että laajarunkolaivaston uudistukseen liittyvien kertaluonteisten erien vaikutus Finnairin liiketulokseen on dollarin vahvistumisen vuoksi vuonna 2015 selvästi positiivinen. Tällä erillisohjeistuksella viitattiin Finnairin kahden ensimmäisen A350-koneen myyntiin ja takaisinvuokraukseen, jolla on selvästi positiivinen kertaluonteinen tulosvaikutus, sekä kaikkien Finnairin jäljellä olevien A340-300-koneiden käytöstä poistamiseen, johon liittyy kertaluonteisia, pääasiassa vuodelle 2015 ajoittuvia, kokonaiskustannuksia. Tämän hetken arviolla kustannuksia jää vuodelle 2016 alle 10 miljoonaa euroa. Tämänhetkisillä valuuttakursseilla laskettuna näiden järjestelyjen nettomääräisen kertaluonteisen positiivisen vaikutuksen Finnairin vuoden 2015 jälkimmäisen puoliskon liiketulokseen odotetaan olevan noin 70 miljoonaa euroa. Finnair on tilannut kaikkiaan 19 uutta A350-900 XWB -konetta, joista neljä toimitetaan tavoiteaikataulun mukaan vuoden 2015 toisella puoliskolla, seitsemän vuosina 2016–2017 ja kahdeksan vuosina 2018–2023. Samalla Finnair luopuu kaikista seitsemästä operoimastaan A340-300-lentokoneesta vuoden 2017 loppuun mennessä sitä mukaa, kun niitä korvaavat A350-lentokoneet on toimitettu ja otettu käyttöön Finnairin reittiliikenteessä. Finnair on sopinut Airbusin kanssa neljän omistamaansa Airbus A340-300-lentokoneen myynnistä takaisin Airbusille vuosina 2016 ja 2017. Koska sekä A350-koneiden myyntiin ja takaisinvuokraukseen että A340-300-koneista luopumiseen liittyvät järjestelyt tehdään Yhdysvaltain dollareissa, lopullinen taloudellinen vaikutus riippuu euron dollarikurssista kunkin koneen toimitushetkellä. Muiden kuin kahden ensimmäisenä toimitettavan A350-koneen rahoitusjärjestelyistä tiedotetaan erikseen sitä mukaa, kun sopimuksia tehdään. Finnairin laivasto koostuu sekä omista että vuokratuista lentokoneista. Lue myös:
|
|||