|
|
|
|
Finnairin liikenne kasvoi vuonna 2011 henkilökilometreillä mitattuna 11,8 prosenttia ja kokonaiskapasiteetti kasvoi 16,8 prosenttia edellisvuoteen nähden. Aasian liikenteen kapasiteetti kasvoi 27,8 prosenttia ja liikenne henkilökilometreillä mitattuna 17,6 prosenttia pääasiassa toukokuussa avatun Singaporen reitin vauhdittamana.
Joulukuun osalta vuoden 2010 vertailulukuihin vaikutti matkustamohenkilökunnan lakko, joka keskeytti lentotoiminnan lähes kokonaan yli viikoksi.
“Valmismatkamarkkinoiden ylitarjonta heikensi lomaliikenteen käyttöasteita merkittävästi joulukuussa. Myös Aasian-liikenteen käyttöaste laski globaalitalouden epävarmuuden vaimentaessa kysyntää. Finnairin koko liikenteen käyttöaste säilyi kuitenkin edellisvuoden tasolla Euroopan- ja kotimaanliikenteen selvästi kohentuneiden käyttöasteiden ansiosta,” Finnairin talousjohtaja Erno Hilden toteaa.
Yksikkötuotto tarjottua henkilökilometriä kohti (RASK) kasvoi joulukuussa 6,2 prosenttia edellisvuoden poikkeukselliseen vertailujaksoon nähden ja oli 5,07c.
Lomaliikenteen käyttöaste laski joulukuussa lähes neljä prosenttia edellisvuodesta. Koko vuoden käyttöaste säilyi lähes edellisvuoden tasolla. Tilausliikenteen koko vuoden laskennallinen kapasiteettivähennys johtui pääosin kesäkauden alun muutoksista, kun osa aiemmin lomalentoina operoiduista reiteistä muutettiin reittilennoiksi. Näiden reittien kokonaiskapasiteetti ei ole olennaisesti muuttunut edellisvuodesta.
Rahdin tarjotut tonnikilometrit kasvoivat 34,5 prosenttia ja myydyt tonnikilometrit 19,9 prosenttia vuonna 2011. Kuljetetun rahdin ja postin määrä kasvoi 18,5 prosenttia. Kokonaiskäyttöaste laski lähes kahdeksan prosenttia edellisvuoteen verrattuna markkinoiden ylikapasiteetin vuoksi ja oli 64,8 prosenttia.
Finnairin lentojen vuoden 2011 saapumistäsmällisyys koheni edellisvuodesta: 85,1 prosenttia (80,8 prosenttia) kaikista lennoista saapui aikataulussa. Reittilennoista 86,1 prosenttia saapui aikataulussa (82,2 prosenttia). Joulukuun saapumistäsmällisyys oli tyydyttävä, kaikista lennoista 81,4 prosenttia (57,6) saapui aikataulussa. Vertailukauden lukuihin vaikutti heikentävästi yli viikon mittainen lakko.
Finnairin lentoliikenteen suoritteet joulukuu 2011
|
joulukuu 2011 |
muutos % |
|
muutos % |
Koko liikenne yhteensä |
|
|
|
|
Matkustajat 1000 |
610,0 |
43,4 |
8 013,1 |
12,3 |
henkilökilometrit milj. |
2 405,3 |
40,1 |
344,7 |
16,8 |
1 717,3 |
40,6 |
21 497,5 |
11,8 |
Matkustajakäyttöaste % |
71,4 |
0,2 p |
73,3 |
-3,2 p |
Rahti ja posti tn |
11 902,0 |
25,3 |
145 883,1 |
18,5 |
Tarjotut tonnikilometrit |
379,6 |
31,6 |
4 570,6 |
20,0 |
Myydyt tonnikilometrit |
227,0 |
34,2 |
2 823,5 |
14,3 |
Kokonaiskäyttöaste % |
59,8 |
1,2 p |
61,8 |
-3,1 p |
|
|
|
|
|
Reittiliikenne yhteensä |
|
|
|
|
Matkustajat 1000 |
548,4 |
51,4 |
7 275,1 |
16,4 |
Tarjotut henkilökilometrit milj. |
1 942,9 |
50,5 |
25 808,2 |
22,7 |
Myydyt henkilökilometrit milj. |
1 355,7 |
55,3 |
18 454,7 |
17,8 |
Matkustajakäyttöaste % |
69,8 |
2,2 p |
71,5 |
-3,0 p |
|
|
|
|
|
Euroopan reittiliikenne |
|
|
|
|
Matkustajat 1000 |
292,6 |
52,6 |
4 102,9 |
14,4 |
Tarjotut henkilökilometrit milj. |
600,5 |
36,9 |
8 573,6 |
14,6 |
Myydyt henkilökilometrit milj. |
411,3 |
58,4 |
5 739,7 |
16,2 |
Matkustajakäyttöaste % |
68,5 |
9,3 p |
66,9 |
0,9 p |
|
|
|
|
|
Pohjois-Amerikan reittiliikenne |
|
|
|
|
Matkustajat 1000 |
10,9 |
41,4 |
190,6 |
29,5 |
Tarjotut henkilökilometrit milj. |
96,6 |
54,3 |
1 564,8 |
28,8 |
Myydyt henkilökilometrit milj. |
71,9 |
41,4 |
1 258,4 |
29,5 |
Matkustajakäyttöaste % |
74,5 |
-6,8 p |
80,4 |
0,4 p |
|
|
|
|
|
Aasian reittiliikenne |
|
|
|
|
Matkustajat 1000 |
105,6 |
53,5 |
1 437,6 |
15,7 |
Tarjotut henkilökilometrit milj. |
1 129,3 |
63,7 |
14 245,5 |
27,8 |
Myydyt henkilökilometrit milj. |
796,0 |
56,2 |
10 685,6 |
17,6 |
Matkustajakäyttöaste % |
70,5 |
-3,4 p |
75,0 |
-6,5 p |
|
|
|
|
|
Kotimaan reittiliikenne |
|
|
|
|
Matkustajat 1000 |
139,3 |
48,4 |
1 543,9 |
21,2 |
Tarjotut henkilökilometrit milj. |
116,5 |
16,3 |
1 424,3 |
20,5 |
Myydyt henkilökilometrit milj. |
76,4 |
45,0 |
771,1 |
15,2 |
Matkustajakäyttöaste % |
65,6 |
13,0 p |
54,1 |
-2,5 p |
|
|
|
|
|
Lomaliikenne |
|
|
|
|
Matkustajat 1000 |
61,6 |
-2,5 |
738,0 |
-16,8 |
Tarjotut henkilökilometrit milj. |
462,4 |
8,8 |
3 536,5 |
-13,8 |
Myydyt henkilökilometrit milj. |
361,6 |
3,6 |
3 042,8 |
-14,5 |
Matkustajakäyttöaste % |
78,2 |
-3,9 p |
86,0 |
-0,7 p |
|
|
|
|
|
Rahtiliikenne |
|
|
|
|
Rahti reittiliikenteessä yhteensä |
8 424,6 |
26,7 |
111 619,6 |
6,5 |
- Euroopan rahtiliikenne tn |
1 672,4 |
30,7 |
21 964,6 |
2,5 |
- Pohjois-Amerikan rahtiliikenne tn |
645,9 |
17,1 |
8 199,2 |
-0,1 |
- Asian rahtiliikenne tn |
5 924,7 |
27,3 |
79 180,6 |
8,6 |
- Kotimaan rahtiliikenne tn |
181,5 |
8,9 |
2 275,2 |
-0,5 |
Rahti lomaliikenteessä tn |
19,5 |
-33,9 |
254,4 |
-77,7 |
Rahtilento tn |
3 457,9 |
22,7 |
34 009,0 |
98,0 |
Kokonaisrahti- ja posti tn |
11 902,0 |
25,3 |
145 883,1 |
18,5 |
Tarjotut rahtitonnikilometrit* milj. |
120,4 |
27,8 |
1 384,6 |
34,5 |
Myydyt rahtitonnikilometrit milj. |
73,1 |
22,7 |
897,5 |
19,9 |
Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste* % |
60,7 |
-2,6 p |
64,8 |
-7,9 p |
- Pohjois-Amerikan rahtiliikenteen käyttöaste* % |
83,6 |
-8,2 p |
78,2 |
-9,6 p |
- Aasian rahtiliikenteen käyttöaste* % |
74,4 |
-8,2 p |
77,6 |
-10,6 p |
* Laskentaperusteena on käytetty keskimääräistä operatiivista kuljetuskapasiteettia
|
|
|
|
|
|