Finnairin Airbusin ohjaamoon savua - Lontoon lento välilaskuun Kööpenhaminaan 24.4.

IMG_0597Finnairin Lontoosta Helsinkiin matkalla ollut lento AY1338 joutui tekemään välilaskun Kööpenhaminaan lauantaina 24. huhtikuuta. Savunlähteeksi varmistui Airbus A321 -koneen yhden ohjaamonäytön vikaantuminen.

Finnairin lento AY1338 Lontoosta Helsinkiin teki välilaskun Kööpenhaminaan lauantaina 24. huhtikuuta. Välilaskun syynä oli ohjaamon vikaantuneen LCD-näytön aiheuttama savun haju. Tulipalo lentokoneessa on vakava uhka lentoturvallisuudelle ja niihin suhtaudutaan aina määrätietoisesti.

Lentäjät tekivät päätöksen suunnata lähimmälle lentokentälle sekä toimivat hätätilannetoimenpiteiden mukaisesti. Tilanteen ilmetessä Finnairin Airbus A321 (OH-LZT) lensi lentopinnalla 370 hiemman alle 100 kilometriä luoteeseen Kööpenhaminasta. Lentäjät toivat koneen turvallisesti laskuun 16 minuuttia lentopinnan jättämisen jälkeen.

Matkustajat poistuivat koneesta Kööpenhaminan lentokentän asetasolle, josta heidät kuljetettiin bussilla terminaaliin.

Kööpenhaminassa ohjaamon näyttö tarkastettiin ja deaktivoitiin. Lentokoneilla voi lentää minimivarusteluettelon antamissa puitteissa myös osin vikaantuneilla järjestelmillä. Liikennekoneissa on vähintään kahdennettuja järjestelmiä, joka mahdollistaa tämänkaltaisen toiminnan.

Suoritettujen toimenpiteiden jälkeen matka jatkui Kööpenhaminasta kohti Helsinki-Vantaata jonne saavuttiin 5 tuntia ja 15 minuuttia myöhässä. Lennolla oli 142 matkustajaa.

Asiasta ensimmäisenä kertoneen Loyalty Lobbyn mukaan koneessa oli merkittävä määrä kiinalaisia opiskelijoita. He olivat todennäköisesti matkalla Juneyao Airin reittilennolla edelleen kohti Shanghaita. Se aiheutti myös tulkkaushaasteita.

Nykyisten koronaviruspandemian aiheuttamat vaatimukset voivat aiheuttaa viivetilanteissa haasteita matkustajille, sillä negatiivisten covid-19-testitulosten osalta lentoyhtiöillä käytössä tiukat aikarajat.

Finnairin osalta kyseisessä tapauksessa vastuu oli lentoyhtiöllä, sillä myös jatkolento oli samalla kuljetussopimuksella. Silloin lentoyhtiöllä ja matkan määränpäällä ei ole merkitystä. Tilanne on toinen, jos lentomatkat on ostettu eri kuljetussopimuksella. Tuolloin riski viivestä jää matkustajalle, mutta mahdollinen matkavakuutus voi kattaa osaltaan näitä kustannuksia.

Edellisen kerran savua on havaittu Finnairin lennon ohjaamossa tiettävästä kesäkuussa 2020, kun Finnairin lennon operoineen Norran ATR 72-500 -potkuriturbiinikoneen (OH-ATG) ohjaamoon tulvi merkittävästi savua pian Helsinki-Vantaalle laskeutumisen jälkeen. 

Tätä aiempia vastaavia tapauksia ovat vuonna 2018 tapahtunut savunhajuhavainto CSA:n lennolla Helsinki-Vantaalla sekä Finnairin lennolla olleen Norran Embraer-koneen matkustamon savuhavainto joulukuussa 2019, jolloin Tukholmaan matkalla ollut lento keskeytyi Turkuun. Molemmissa tapauksissa matkustajat evakuoitiin koneesta.