Finnairin Chicagosta Helsinki-Vantaalle lauantaina 27. huhtikuuta 2024 lähtenyt lento AY10 joutui vikatilanteen takia laskeutumaan New Yorkiin. Airbus A330-300 -laajarunkokone (OH-LTM) oli lentänyt kohti Suomea noin kaksi tuntia, kun se kääntyi kohti New Yorkin JFK:n lentokenttää. Finnairin lento AY10 nousi ilmaan Chicagosta lauantai-iltana 27. huhtikuuta noin kello 02.55 UTC-aikaa. Lennon alkuperäinen määränpää oli Helsinki-Vantaa, jonne sen oli määrä laskeutua sunnuntaina 28. huhtikuuta. Lähes kahden tunnin lennon jälkeen noin kello 04.38 Flightradar24-palvelun lennonseurannan mukaan AY10 jätti lentopinnan 350 laskeutuen lentopinnalle 220, joka viittaisi moottorihäiriöön. Pian korkeudenvähennyksen jälkeen lento AY10 kääntyi oikealle kohti New Yorkin John F. Kennedyn lentokenttää, jonne se laskeutui noin kello 06.59 UTC-aikaa. Finnairin Airbus A330-300 -matkustajakoneissa on kaksi General Electric CF-6 -moottoria, joissa molemmissa on yksi sähkögeneraattori. Koneessa olleiden mukaan sähköt olivat pätkineet, joka viittaa myös moottorihäiriöön. Finnair on vahvistanut Ilta-Sanomille sekä Iltalehdelle, että lennon AY10 toinen moottori olisi sammutettu lennon aikana. Lentokoneen mahdolliset moottoriongelmat voivat johtua moottorin tai siihen liittyvien järjestelmien vikaantumisesta ja joissain tapauksissa moottori voidaan säätää tyhjäkäynnille tai sammuttaa ennakoiden suurempien vahinkojen välttämiseksi. Lisäksi on myös mahdollista, että moottori hajoaa yllättäen kesken lennon. Lentäjät ovat saaneet koulutuksen poikkeus- ja hätätilanteita varten. Myös moottorihäiriötilanteita harjoitellaan simulaattorissa vuosittain niin lentoonlähdössä kuin matkalentovaiheessa ja laskeutumisessa. Modernit matkustajakoneet voivat lentää ongelmitta myös yhdellä moottorilla. Tällaisissa tapauksissa laskeudutaan kuitenkin mahdollisimman nopeasti sopivalle lentokentälle. Yhden Airbus A330 -matkustajakoneen vikaantuminen voi vaikuttaa Finnairin liikenneohjelmaan. Tämä voi näkyä lentojen peruuntumisena tai aikataulujen muuttumisena.
|
|||