Finnairin Euroopan-lentoja lentää helmikuussa jo kaksi liettualaisen DAT LT:n A320-konetta

OY-JRS_121224Finnair on vuokrannut jo toisen Airbus A320 -koneen liettualaiselta DAT LT:ltä operoimaan yhtiön Euroopan-reittiverkostossa. Ensimmäinen DAT LT:n kone on lentänyt Finnairin reittejä jo joulukuun 2024 alusta ja ainakin helmikuun ajan vuokrakoneita on kaksi kappaletta. Finnair kertoo wetlease-koneiden tukevan yhtiön kiireistä lomakautta. Samaan aikaan Finnair neuvottelee edelleen myös työehdoista yhtiön omien lentäjien kanssa.

Finnair vuokrasi ensimmäisen DAT LT:n Airbus A320 -kapearunkokoneen tukemaan yhtiön liikennettä 3. joulukuuta 2024 alkaen. Tätä sopimusta on jatkettu sittemmin katkeamatta kahdesti ja viimeisin sopimus kattaa koko helmikuun 2025. Nyt 31. tammikuuta Finnair kertoo vuokranneensa koko helmikuun ajaksi myös toisen DAT LT:n A320 -koneen.

DAT LT liikennöi yksittäisiä Finnairin lentoja eri kohteisiin Euroopassa. Liettualaisoperaattoria käytetään Berliinin-, Tukholman-, Budapestin-, Kööpenhaminan-, Frankfurtin-, Göteborgin-, Oslon-, Varsovan-, Krakovan-, Prahan-, Brysselin-, Hampurin-, Düsseldorfin-, Wienin-, Lontoon-, Amsterdamin-, Pariisin-, Rovaniemen ja Oulun-lennoilla. Kaikki DAT LT:n lennot liikennöidään alkuperäisen Finnairin aikataulun mukaisesti. 

OY-RUH_030722Vuokrakoneen ohjaamo- ja matkustamomiehistö tulevat DAT:lta, ja lentojen palvelukonsepti on modifioitu Finnairin konsepti. DAT:n miehistö palvelee asiakkaita englanniksi. Internetyhteys ei ole saatavilla DAT:n operoimilla lennoilla.

Finnair huomauttaa, että lennon operaattori voi vaihtua myös nopealla varoitusajalla, mutta tekevänsä parhaansa tiedottamalla muutoksista asiakkaitaan tekstiviestillä tai sähköpostilla.

DAT (Danish Air Transport) ja sen omistama liettualainen DAT LT ovat toimineet Finnairin kumppaneina suomalaisyhtiön kotimaan ja Euroopan-lennoilla aiemminkin. Edellisen kerran DAT LT lensi Finnairin lentoja Airbus A320 -koneellaan 1.12.2023-6.1.2024 välisenä aikana. DAT on myös pääomistaja Finnairin osaomistusyhtiössä Nordic Regional Airlinesissa (Norra).

Finnair, työnantajaliitto Palta ja lentäjiä edustava Suomen Liikennelentäjäliitto (SLL) ovat neuvotelleet liikennelentäjiä koskevasta uudesta työehtosopimuksesta jo elokuusta 2024 lähtien. Nyt tammikuussa 2025 neuvottelut ovat edelleen kesken ja työtaistelutoimet saattavat tuoda vaikutuksia Finnairin liikenteeseen. Neuvotteluja  on jälleen käyty valtakunnasovittelijan toimistolla.

Finnair on jo aiemmin ilmoittanut vuokraavansa tanskalaisen Jettimen kalustoa touko-lokakuulle 2025 lentämään useita yhtiön reittejä. Vuokrasopimus tanskalaisen Jettime A/S:n kanssa sisältää yhden 189-paikkaisen Boeing 737-800 -kapearunkokoneen ja sen on määrä tukea Finnairin liikennettä vuoden 2025 vilkkaalla kesäaikataulukaudella toukokuusta lokakuuhun. Finnair poisti pandemian aikana käytöstä useita kapearunkokoneita eikä ole hankkinut tilalle korvaavaa omaa kapasiteettia.

Lue myös: