Finnairin lennolla ollut Nordic Regional Airlinesin (Norra) ATR 72-500 -potkuriturbiinikone evakuoitiin Helsinki-Vantaalla alkuillasta 8. toukokuuta. Lennon AY393 määränpää olisi ollut Kokkola-Pietarsaari. Lento keskeytyi hieman ennen lentoonlähtöä savuhavaintoon ja sitä seuranneeseen evakuointiin. Norran ATR 72-500 -koneissa on tehty viime vuosina useita savuhavaintoja ohjaamossa. Pelastuslaitos sai hälytyksen suuresta ilmaliikenneonnettomuudesta keskiviikkoiltana 8. toukokuuta noin kello 17.35. Hälytyksen kohteena oli Finnairin lennolle AY393 lähtenyt Norra operoima ATR 72-500 -potkuriturbiinikone (OH-ATP). Lennon aikataulunmukainen lähtöaika oli 17.15. Noin kello 17.22 ATR 72-500 -kone aloitti lennon lähtien rullaamaan omilla moottoreillaan Helsinki-Vantaan lentoseman asetasolta 2 kohti kiitotien 04R odotuspaikkaa, jonne lentokone saapui noin kello 17.30. Pian tämän jälkeen lentäjät rullasivat koneen asematason 8 seisontapaikalle Finnairin Leko-7 -huotohallin eteen, jonne kone pysähtyi noin kello 17.37. Matkustajat evakuoitiin asematasolle. Paikalle saapui Helsinki-Vantaan lentoaseman omaa pelastuskalusto ja hälytyksen sai myös Keski-Uudenmaan pelastuslaitos, jolle ei lopulta jäänyt varsinaista tehtävää. Norran henkilökunta sai kotimaisessa mediassa kehuja koneen matkustajilta tilanteen hoitamisesta. Koneenvaihdon jälkeen lento AY393 pääsi matkaan hieman alle kolme tuntia myöhässä kello 20.02. Finnair perui illalta lennon Brommaan, jonka lähtöaika olisi ollut 20.25. Norran ATR 72-500 -koneissa on ollut savuhavaintoja Finnairin lennoilla aiemminkin ja tapahtumat ovat johtaneet evakuointeihin. Vuonna 2022 lento Vilnaan keskeytyi savuhavainnon seurauksena Riikaan. Vuonna 2021 tehtiin savuhavainto lennolla Riiasta Helsinki-Vantaalle. Samaten vuonna 2021 Norran ATR evakuoitiin Helsinki-Vantaalla. Vuonna 2019 evakuointiin johtanut savuhavainto ohjaamossa sattui Tallinnan lentokentällä. Suomen Onnettomuustutkintakeskus (OTKES) tutki vuoden 2021 tapauksen, jossa savun hajun syyksi selvisi ATR 72-500 -koneen moottorin sisäinen öljyvuoto. Tuolloin moottorilta pääsi tihkumaan öljyä alueelle, josta ilmaa kulkeutuu myös lentokoneen ilmastointijärjestelmään. OTKES totesi tuolloin, että savu tai savun haju lennolla olevassa lentokoneessa on intensiteetistä riippuen eräitä kriittisimpiä ilmiöitä. Lue myös:
|
|||