Finnairin liikennelentäjiä edustava Suomen Liikennelentäjäliitto ja Finnair sopivat rakenteita uudistavista muutoksista, jotka kasvattavat osapuolten välistä luottamusta ja luovat yhteisen tiekartan tulevaisuuden kasvua ja kilpailukykyä varten. Säästösopimuksen kokonaisarvo on 17 miljoonaa euroa pysyviä, vuosittaisia säästöjä. Säästöistä noin 11 miljoonaa toteutuu porrastetusti 2-vuotisen sopimuskauden aikana. Noin 3 miljoonaa euroa toteutuu lähivuosina kasvun myötä ja noin 3 miljoonaa tulevaisuudessa uusien lentäjien työehtoihin ja eläkkeisiin liittyvien muutosten kautta. Vastineeksi säästöistä Finnair tarjoaa lentäjille kahden vuoden irtisanomissuojan. Osana neuvottelutulosta on lisäksi sovittu, että Finnair ryhtyy selvittämään kannustinohjelmaa lentäjille. Sopimuksen lopullinen toteutuminen on ehdollinen syksyn aikana laadittavan kannustinohjelman toteutumiselle. SLL:n kanssa sovitut säästöt muodostuvat pääasiassa lentäjien palkkaan ja työaikaan liittyvistä muutoksista. Kesäkuussa SLL:n kanssa sovittiin uuteen palkkamalliin siirtymisestä, mutta säästöratkaisu syntyi lopulta nykyisen palkkamallin pohjalta. "Haluan kiittää SLL:n jäseniä siitä, että he ovat vastuullisesti myötävaikuttaneet neuvotteluratkaisun syntymiseen. Tiedän, etteivät sovitut työehtosopimusmuutokset ole kenellekään helppoja. Neuvottelutulos on hieno osoitus lentäjien sitoutumisesta Finnairiin ja sen tulevaisuuteen." "Ei ole yhdentekevää kuka yhtiön koneita lentää. Haluamme varmistaa jäsentemme työllisyyden ja mahdollistaa uusien lentäjien pääsemisen mukaan osaksi erästä maailman hienointa lentoyhtiötä", Suomen Liikennelentäjäliiton puheenjohtaja Sami Rolig sanoo. "Lentäjät ovat perinteisesti kantaneet vastuuta mahdollistaaksemme yhtiön selviytymisen lentoliikenteen kovasta kilpailusta", Rolig toteaa.
Finnair käy läpi 60 miljoonan euron säästöohjelmaa Finnair aloitti lokakuussa 2012 60 miljoonan euron lisäsäästöohjelmansa elokuussa 2011 aloitetun 140 miljoonan säästöohjelman lisäksi. Ohjelman avulla se tavoittelee merkittäviä säästöjä pääasiassa henkilöstö- ja henkilöstösidonnaisissa kuluissa. Matkustamohenkilökunnan kanssa käydyt säästöneuvottelut 18 miljoonan euron säästöistä päättyivät tuloksettomina ja yhtiö joutuu siksi etenemään matkustamopalvelun alihankinnan lisäämisessä. Finnair olisi halunnut jatkaa oman, finnairilaisen matkustamohenkilöstönsä kanssa. IAU:iin kuuluvien henkilöstöryhmien sekä ylempien toimihenkilöiden ja insinöörien kanssa Finnair on päässyt säästösopimuksiin. Finnair on leikannut myös hallintoa ja tukitoimintoja, ja lisäksi Finnair on vähentänyt johtajistoa sekä leikannut johdon kokonaisansioita sekä etuuksia. Lue myös:
|
|||