Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner avasi yhtiön tulosjulkistustilaisuuden Helsinki-Vantaalla koronaviruksen vaikutuksilla. Tämä oli ymmärrettävää, sillä median kiinnostus tiedotustilaisuuteen oli tautitilanteen takia poikkeuksellisen suurta. Nykytietojen valossa tilanne ei vielä Finnairia huolestuta, sillä kyseessä on hiljainen aika Kiinan lennoilla maan uudenvuoden juhlinnan jälkeen. Vaikka peruutukset jatkuisivat kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA:n kesäaikataulukauden vaihteeseen eli maaliskuun 2020 lopulle saakka eivät vaikutukset ole suuria. "Olemme varautuneet moniin erilaisiin käänteisiin ja koronavirus on luonteeltaan väliaikainen tilanne. Aina aiemmin tilanne on saatu hallintaan ja näin uskomme tässäkin tulevan käymään. Heti, kun viranomaiset katsovat turvalliseksi niin lentoja jatketaan", kertoo toimitusjohtaja Manner. "Kiinalaisen uuden vuoden jälkeiset viikot ovat normaalivuosina olleet hiljaisempia, joten ensimmäisen vuosineljänneksen osalta lentojen peruutusten aiheuttamat vaikutukset ovat rajallisia", jatkaa Manner.
"Tilanteen kehittymistä on kuitenkin vaikea arvioida. Tarvittavia päätöksiä tehdään tilannekuvan selkiydyttyä", avaa Manner näkymiä. Finnair saa tietoa laajasti ja luottaa käytännössä ensikäden tietoihin. Niitä yhtiölle tarjoavat Maailman terveysjärjestö WHO, Suomen Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL, ulkoministeriö ja kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA. Kiina on yksi Finnairin kulmakivistä ja yhtiön tärkein markkina-alue Suomen ja Japanin jälkeen. Jalansija, lentoslotit sekä brändi Kiinassa säilytetään lentojen väliaikaisesta keskeyttämisestä huolimatta. Finnair on tarjonnut myös apuaan koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi, kun yhtiö on lahjoittanut hengityssuojaimia alueella toimiville yhtiöille.
Syy lentojen jatkamiseen ei ollut taloudellinen vaan inhimillinen. Finnair jatkoi lentoja Kiinan kohteisiin 6. helmikuuta saakka. "Finnairilla oli paljon kiinalaismatkustajia kiinalaisen uuden vuoden vietossa Lapissa ja ympäri Eurooppaa. Heidät haluttiin kuljettaa kotiin samaten kuin eurooppalaiset takaisin Kiinasta. Meillä oli tässä myös hyvä henkilökunnan tuki, että on tärkeää pitää asiakkaista huolta", kertoo Manner lentojen jatkamisesta 6. helmikuuta saakka. "Tämä on asia josta olemme saaneet hyvää palautetta asiakkailta. Muisti tällaisessa tilanteessa on asiakkailla aika pitkä. Jos joku lentää kotiin niin se kyllä muistetaan. Viimekädessä pidetään asiakkaista huolta ja siinä meidän henkilökuntamme on tehnyt tosi hienon työn", jatkaa Manner. Koronaviruksen osalta Finnair on siis sopeuttanut liikenneohjelmaansa. Kaikki Manner-Kiinan lennot on peruttu 28. helmikuuta saakka ja Guanzhou, Peking (Daxing) ja Nanjing myös maaliskuun osalta. Finnairilla on tällä talvikaudella normaalisti 35 viikkovuoroa Helsingistä Kiinan kohteisiinsa eli Hongkongiin, Pekingin Capital-lentoasemalle, Pekingin Daxingin-lentoasemalle, Shanghaihin, Nanjingiin ja Guangzhouhin. Useimmat näistä reiteistä vaativat operointiin yhden lentokoneen.
Edellämainitut seikat huomioiden Finnair odottaa kapasiteettinsa kasvavan noin neljä prosenttia vuonna 2020. Henkilöstölleen Finnair on tarjonnut mahdollisuuksia ottaa vapaaehtoisia vapaita työstään. Niiden lisäksi yhtiö kertoo hyödyntävänsä lentojen perumisia henkilöstön koulutuksiin. Lyhyellä aikavälillä ei olla tekemässä mitään nopeita liikkeitä lentokoneiden käytössä eri reiteillä. Kun lennot aikanaan jatkuvat ei Finnair ainakaan tässä vaiheessa usko hintakisaan. Sille nähdään vain hyvin pieni riski. Kapasiteetti väheni nopeasti ja eri lentoyhtiöillä Kiinan rooli strategioissa vaihtelee. Voi käydä myös niin että yhtiöt, joille Kiina ei näyttele valtavan suurta roolia ovat käynnistämässä lentojaan hitaammin. Tarkkailemme tilannetta ja katsomme mihin suuntaan kehitys kulkee. Emme näe suurta hintakilpailuriskiä", arvioi Manner. Kiinan osuus Finnairin liikenteestä on noin yhdeksän prosenttia, joka on merkittävästi suurempi kuin monilla muilla eurooppalaisyhtiöillä. Liiketaloudellinen merkitys ensimmäisellä vuosineljänneksellä on siis kuitenkin rajallinen. Jos tilanne jatkuisi pidempään tulisi sillä olemaan muitakin vaikutuksia. Varaustilanne kasvaa kuitenkin hyvin muilla markkinoilla kuten Euroopassa ja muissa Aasian kohteissa. Lue myös:
|
|||