Finnair teki lähes 163 miljoonan euron tuloksen - vahva vire vaikuttaa jatkuvan

Finnair_sharklet_ohilentoFinnairin vuosi 2019 päättyi vahvaan neljännekseen ja yhtiön koko vuoden vertailukelpoinen liiketulos oli 162,8 miljoonaa euroa. Yksikkökustannukset ovat laskussa mutta polttoaineen hinnan nousu vaikutti tulokseen yli 40 miljoonalla. Yhtiö jakaa myös osinkoa osakkailleen.

 

"Vuosi 2019 oli nopean kasvun vuosi. Tämän lisäksi se jäi mieleeni merkityksellisenä upean ja sitoutuneen henkilöstömme johdosta. Nyt olemme siirtyneet uuteen, vuodet 2020–2025 kattavaan strategiakauteen, jolloin tähtäämme kestävään, kannattavaan kasvuun", avaa Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner.

F_Manner_taululla"Koko vuotta 2019 leimasi epävakaa toimintaympäristö, mikä johtui taloudellisen kasvun hidastumisesta päämarkkinoillamme sekä maailmankaupan epävarmuudesta. Tämän vuoksi vuosi oli meille vaihteleva, mutta se päättyi vahvaan neljännekseen parantuneen markkinatilanteen ansiosta: olin erityisen tyytyväinen Euroopan-liikenteen vahvaan kehitykseen ja yksikkötuottojen kasvuun", jatkaa Manner.

Finnair kasvatti liikevaihtoaan vuonna 2019 noin 3098 miljoonaan euroon eli parannusta vertailukauteen oli 9,2 prosenttia. Yhtiön polttoainekustannukset kasvoivat 106,3 miljoonaa euroa (+18,3 %), josta polttoaineen hinnan nousun vaikutus oli 42 miljoonaa euroa.

Vertailukelpoinen liiketulos oli 162,8 miljoonaa euroa (218,4) Se jäi edellisvuodesta erityisesti polttoainelaskun kasvun seurauksena. Liiketulos oli 160,0 miljoonaa euroa (256,3). Osakekohtainen tulos oli 0,49 euroa. Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että vuodelta 2019 jaetaan osinkoa 0,20 euroa osaketta kohden.

Finnairin koko vuoden matkustajamäärä nousi nousi 10,3 prosenttia 14,7 miljoonaan (13,3). Samalla ajanjaksolla tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 11,3 prosenttia ja matkustajakäyttöaste oli 81,7 prosenttia (-0,1 prosenttiyksikköä).

Vuoden 2019 viimeisen neljänneksen aikana Finnairin liikevaihto kasvoi koko vuoden kasvua paremmin eli 13,4 prosenttia vertailukaudesta ja oli 774,9 miljoonaa euroa (683,4). Q4:n aikana polttoinekustannukset kasvoivat 26,0 miljoonaa euroa (+17,9 %), josta polttoaineen hinnan nousun vaikutus oli 12 miljoonaa euroa. Loppuvuodesta koneet olivat myös edellisvuoden viimeistä neljännestä täydempiä, kun matkustajakäyttöaste oli 79,0 prosenttia (+2,1 prosenttiyksikköä).


Kustannustehokasta kasvua - kapearunkouudistus edessä

Finnair_airbus_fleetFinnair aikoo uuden strategiansa myötä kasvaa kustannustehokkaasti, jotta se pystyy ylläpitämään tervettä tasetta ja kassavirtaa sekä toteuttamaan päästöjä merkittävästi vähentävät ja kasvun mahdollistavat noin 3,5 – 4,0 miljardin euron investoinnit.

"Tarkoituksena on ennen kaikkea uusia kapearunkolaivastoamme polttoainetehokkaammaksi ja ympäristöystävällisemmäksi, mikä on merkittävä askel kohti pitkän aikavälin hiilineutraalisuustavoitettamme", kertoo Manner.

 "Ensimmäisen toimitusjohtajavuoden aikana on ollut ilo huomata, miten intohimoisesti sekä asiakkaamme että työntekijämme suhtautuvat Finnairiin. Tämä luo oivallisen pohjan uuden strategiamme toteuttamiselle. Haluan kiittää niin osakkeenomistajiamme kuin asiakkaitammekin heidän luottamuksestaan Finnairiin sekä kaikkia finnairilaisia sitoutuneisuudesta sekä vahvasta panoksesta vuonna 2019" avaa Manner.

 

Vahvan vireen uskotaan jatkuvan

Sharklet_wing_1"Tämänhetkisen näkemyksemme mukaan vahva vireemme jatkuu Euroopassa. Kuten aiemmin todettu, koronaviruksen suora taloudellinen vaikutus on vuoden 2020 ensimmäisellä neljänneksellä suhteellisen rajallinen myös siinä tapauksessa, että Manner-Kiinan lentoperuutukset jatkuisivat vuoden 2020 ensimmäisen neljänneksen loppuun asti", toteaa Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner. 

Finnair sopeutti liikenneohjelmaansa Manner-Kiinan kohteiden osalta. Se perui kaikki lentonsa Manner-Kiinaan aikavälillä 6. – 29. helmikuuta, jonka lisäksi  peruttiin kaksi viikoittaista lentoa Guangzhouhun 5.2. – 29.3. Jo aiemmin Finnair on perunut lennot Pekingin Daxing-lentoasemalle 5.2. – 29.3. sekä Nanjingin lennot 8.2. – 29.3.  

"Ennakoimme kapasiteettimme kasvavan noin 4 prosenttia vuonna 2020. Koronaviruksesta johtuen emme anna koko vuoden liikevaihtoennustetta tässä vaiheessa", jatkaa Manner.

 Lue myös: