|
|
|
|
Finnairin liikenne kasvoi henkilökilometreillä mitattuna toukokuussa noin 7 prosenttia viime vuoden toukokuuhun nähden. Kapasiteetti kasvoi kokonaisuudessaan noin 9 prosenttia, Aasian-liikenteessä yli 10 prosenttia. Aasian liikenteen kasvun vuoksi myös Euroopan syöttöliikennekapasiteettia kasvatettiin muun muassa lisäämällä suuremmilla koneilla operoitavan liikenteen osuutta. Lisäksi laivastoon liittyi aiemmin tämä vuonna kaksi Embraer 190 -konetta.
Kaukoliikenteen liikematkustuskysyntä on kehittynyt positiivisesti, ja business-luokan matkustus kasvoi toukokuussa erityisesti Aasian-liikenteessä. Finnair aloitti päivittäiset reittilennot Singaporeen 30.5.. Yhtiö liikennöi nyt reittilentoja 10 Aasian kohteeseen.
Japaniin suuntautuva kysyntä jatkaa edelleen normaalia alemmalla tasolla, mutta liikematkustus Japaniin on elpymässä. Japanista Eurooppaan suuntautuva matkustus on edelleen hyvällä tasolla. Keskimäärin noin 70 % Finnairin Japanin reittien vuosittaisista matkustajista on japanilaisia.
Pohjois-Amerikan liikenteessä avattiin 26.5. suorat reittilennot Torontoon. Reittiä on aikaisemmin operoitu kesäkaudella lomalentona. Torontoon lennetään viidesti viikossa.
Kotimaanliikenteessä markkinoilla on ylikapasiteettia, mikä ilmenee edellisvuotta heikompina käyttöasteina. Finnairin kotimaanliikenteen kapasiteettimuutos johtuu pääasiassa muutoksista Finnish Commuter Airlinesin operoimassa syöttöliikenteessä. Tämän myötä Finncommin aiemmin itse operoimia lentoja on tänä vuonna otettu Finnairin tuotantoon.
Lomaliikenteessä osa aiemmin lomalentoina operoiduista reiteistä on lennetty kesäkauden alusta lähtien reittilentona. Lomaliikenteen laskennallinen kapasiteettimuutos johtuu pääasiassa tästä muutoksesta.
Islantilaisen Grímsvötn-tulivuoren purkauksen aiheuttama tuhkapilvi ei vaikuttanut merkittävästi Finnairin liikenteeseen toukokuussa. Joitakin Pohjois-Saksan lentoja kuitenkin peruttiin kohdekenttien sulkemisen vuoksi, ja lisäksi osa kaukolennoista myöhästyi jonkin verran reititysmuutosten vuoksi. Näistä uudelleenreitityksistä huolimatta Finnairin lentojen saapumistäsmällisyys oli toukokuussa hyvällä tasolla: 88,9 % (87,4 %)kaikista lennoista saapui aikataulussa. Reittilentojen saapumistäsmällisyys oli 89,4 % (88,5 %).
|
TOUKOKUU 2011 |
MUUTOS % |
TAMMI–TOUKOKUU 2011 |
MUUTOS % |
KOKO LIIKENNE YHTEENSÄ |
|
|
|
|
Matkustajat 1000 |
660,3 |
12,1 |
3 200,2 |
11,5 |
Tarjotut henkilökilometrit milj. |
2 277,7 |
9,2 |
11 993,9 |
16,4 |
Myydyt henkilökilometrit milj. |
1 583,6 |
7,4 |
8 559,4 |
8,2 |
Matkustajakäyttöaste % |
69,5 |
-1,2 p |
71,4 |
-5,5 p |
Rahti ja posti tn |
10 670,7 |
-4,5 |
56 239,8 |
29,6 |
Tarjotut tonnikilometrit |
344,4 |
8,0 |
1 837,2 |
22,7 |
Myydyt tonnikilometrit |
206,7 |
3,5 |
1 109,8 |
14,7 |
Kokonaiskäyttöaste % |
60,0 |
-2,6 p |
60,4 |
-4,2 p |
|
|
|
|
|
REITTILIIKENNE YHTEENSÄ |
|
|
|
|
Matkustajat 1000 |
616,8 |
16,1 |
2 879,1 |
14,6 |
Tarjotut henkilökilometrit milj. |
2 127,5 |
13,3 |
10 211,3 |
21,2 |
Myydyt henkilökilometrit milj. |
1 463,2 |
12,0 |
6 979,4 |
11,8 |
Matkustajakäyttöaste % |
68,8 |
-0,8 p |
68,4 |
-5,7 p |
|
|
|
|
|
EUROOPAN REITTILIIKENNE |
|
|
|
|
Matkustajat 1000 |
369,5 |
15,5 |
1 560,5 |
12,8 |
Tarjotut henkilökilometrit milj. |
797,3 |
15,6 |
3 439,8 |
18,5 |
Myydyt henkilökilometrit milj. |
519,2 |
16,9 |
2 163,3 |
13,3 |
Matkustajakäyttöaste % |
65,1 |
0,7 p |
62,9 |
-2,8 p |
|
|
|
|
|
POHJOIS-AMERIKAN REITTILIIKENNE |
|
|
|
|
Matkustajat 1000 |
14,9 |
4,1 |
63,8 |
14,1 |
Tarjotut henkilökilometrit milj. |
130,5 |
7,4 |
550,6 |
13,4 |
Myydyt henkilökilometrit milj. |
98,5 |
4,1 |
421,3 |
14,1 |
Matkustajakäyttöaste % |
75,4 |
-2,3 p |
76,5 |
0,5 p |
|
|
|
|
|
AASIAN REITTILIIKENNE |
|
|
|
|
Matkustajat 1000 |
108,7 |
10,1 |
549,4 |
10,1 |
Tarjotut henkilökilometrit milj. |
1 087,6 |
10,6 |
5 521,1 |
22,6 |
Myydyt henkilökilometrit milj. |
792,2 |
9,8 |
4 029,0 |
10,6 |
Matkustajakäyttöaste % |
72,8 |
-0,5 p |
73,0 |
-7,9 p |
|
|
|
|
|
KOTIMAAN REITTILIIKENNE |
|
|
|
|
Matkustajat 1000 |
123,7 |
25,9 |
705,4 |
23,0 |
Tarjotut henkilökilometrit milj. |
112,1 |
34,7 |
699,8 |
30,9 |
Myydyt henkilökilometrit milj. |
53,3 |
15,7 |
365,9 |
14,4 |
Matkustajakäyttöaste % |
47,5 |
-7,8 p |
52,3 |
-7,5 p |
|
|
|
|
|
LOMALIIKENNE |
|
|
|
|
Matkustajat 1000 |
43,5 |
-24,9 |
321,1 |
-10,4 |
Tarjotut henkilökilometrit milj. |
150,2 |
-27,5 |
1 782,7 |
-4,9 |
Myydyt henkilökilometrit milj. |
120,3 |
-28,5 |
1 579,9 |
-5,6 |
Matkustajakäyttöaste % |
80,1 |
-1,2 p |
88,6 |
-0,6 p |
|
|
|
|
|
RAHTILIIKENNE |
|
|
|
|
Rahti reittiliikenteessä yhteensä |
9 360,8 |
-5,2 |
45 756,0 |
10,4 |
- Euroopan rahtiliikenne tn |
1 892,5 |
-8,0 |
9 276,6 |
15,4 |
- Pohjois-Amerikan rahtiliikenne tn |
696,5 |
-8,1 |
3 591,3 |
5,9 |
- Asian rahtiliikenne tn |
6 565,2 |
-4,6 |
31 911,4 |
9,7 |
- Kotimaan rahtiliikenne tn |
206,5 |
12,1 |
976,7 |
4,5 |
Rahti lomaliikenteessä tn |
0,1 |
-99,8 |
210,8 |
-70,9 |
Rahtilento tn |
1 309,9 |
6,3 |
10 272,9 |
733,5 |
Kokonaisrahti- ja posti tn |
10 670,7 |
-4,5 |
56 239,8 |
29,6 |
Tarjotut rahtitonnikilometrit* milj. |
94,7 |
9,0 |
533,5 |
52,3 |
Myydyt rahtitonnikilometrit milj. |
64,9 |
-4,0 |
343,1 |
32,5 |
Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste* % |
68,5 |
-9,3 p |
64,3 |
-9,6 p |
- Pohjois-Amerikan rahtiliikenteen käyttöaste* % |
77,2 |
-8,3 p |
84,5 |
-5,3 p |
- Aasian rahtiliikenteen käyttöaste* % |
83,0 |
-11,8 p |
79,4 |
-8,1 p |
Finnairin tiedote
|
|
|
|
|
|