Finnairin vanha tumppiysi Suomeen jo marraskuussa - lippujen ennakkomyynti siirtolennolle avattu

DC9_ulkokuva_1_TNSuomen Ilmailumuseon hanke McDonnell Douglas DC-9-14 "Tumppiysi” -matkustajakoneen palauttamiseksi Keniasta Suomeen on edennyt ratkaisuvaiheeseen. Samalla on avattu ennakkolipunmyynti siirtolennolle. Kone pyritään saamaan Suomeen vielä kuluvan marraskuun aikana

DC9_matkustamo_2_TNTumppiysin siirtolento Keniasta Suomeen on suunniteltu tehtäväksi viikonloppuna 28.- 29.11.2015 reittiä Nairobi – Aswan (Egypti) – Venetsia – Helsinki.

Siirtolennolle on nyt ennakkomyynnissä reittivälit Nairobi – Helsinki, Nairobi – Venetsia ja Venetsia – Helsinki. Kahdelle ensimmäiselle legille matkustajapaikkojen määrä on rajattu, mutta viimeiselle lennolle pyritään kone saamaan täyteen.

 Helsinki-Vantaalle päättyvä siirtolento on samalla koneen ja konetyypin viimeinen matkustajalento maailmassa. Lennon ajoituksen jo marraskuulle sanelevat koneen operaattorin miehistöresurssit sekä eurooppalaisten ilmailumääräysten tulevat muutokset.

DC9_ohjaamo_1_TNLippujen myynti toteutetaan ennakkomyyntinä, jonka tuloksesta riippuen lopullinen päätös koneen hankinnasta syntyy.

Lippujen alkavat 1450 eurosta, jolla saa lipun reittivälille Venetsia-Helsinki. Koko siirtolennon kattava lippu maksaa 2500 euroa. Kolmas myytävä lipputyyppi on 2000 euroa maksava Nairobi-Venetsia väli.

Ennakkomaksu on lipputyypistä riippuen noin 300-400 euroa. Koko lipunhinta erääntyy koneen saapuessa kohteeseen. Myynti toteutetaan Matkatoimisto Traveller Oy:n kautta (www.traveller.fi). Tarkat matkaehdot löytyvät matkatoimiston kautta.

 Siirtolennon lipputuotoilla on ratkaiseva merkitys hankkeen onnistumiselle. Mitä enemmän paikkoja on varattu, sitä varmempaa koneen pelastuminen romutukselta on.

OH-LYD-Wienin-kentällä-vuonna-1973,-kuva-Finnair-Oyj_1Vuosina 1971 - 1984 Finnairin väreissä rekisterillä OH-LYD lentäneen Tumppiysin kotikenttä on viimeiset kymmenkunta vuotta ollut Nairobi. Sieltä sillä on lennetty East African Safari Air Expressin (B5) reittilentoja rekisteritunnuksella 5Y-XXA.

Kone on yksi maailman vanhimpia edelleen reittiliikenteessä olevia suihkumatkustajakoneita. Ensilento koneyksilöllä operoitiin 29. joulukuuta 1965.

DC9_matkustamo_1_TNNyt hankittava suihkumatkustajakone tuo ainutlaatuisen lisän Suomen Ilmailumuseon matkustajakonekokoelmaan. Tumppiysi vastaa mitoiltaan Convair Metropolitania, joka on tällä hetkellä museon kokoelmien suurin kone. Uuden koneen hankinta liittyy myös kiinteästi Suomen Ilmailumuseon Lentoon 2015 uudistushankkeeseen.

Lue myös Lentoposti.fi:n aiempaa uutisointia Suomen Ilmailumuseon Tumppiysi-hankkeesta: