Finnairin Vauramo: Kohti kannattavaa kasvua

Vauramo_Q1_2014_1Finnair havittelee kasvua ja painottaa kannattavuuden parantamisen olevan välttämätöntä. Aloitettu 200 miljoonan euron säästöohjelma aiotaan viedä maaliin tulevaisuuden turvaamiseksi. Valopilkkuna nähdään aloitetut yhteishankkeet Atlantin ja Siperian liikenteessä. 

"Lähdemme hakemaan kasvua taloudellisesti vakain perustein. Tarkoituksenamme on tehdä tuottoa ja olla hyvä sijoituskohde", sanoi Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo yhtiön julkistaessa vuoden 2014 ensimmäisen neljänneksen tuloksensa.

Finnair odottaa lentoliikenteen kysynnän kasvavan maltillisesti loppuvuoden aikana. Kasvusta ei kuitenkaan päästä hyötymään mikäli tavoiteltua kustannusrakennetta ei saavuteta.

"Olemme erittäin sitoutuneita liikenteen kasvattamiseen ja maantieteellisen sijaintimme hyödyntämiseen. Sijoitamme kasvulla tulevaisuuteen".

Finnair luo perustaa tulevalle pyrkimällä saamaan kustannusrakenteensa kilpailukykyiseksi nykyisellä säästöohjelmallaan, jossa henkilöstöltä haetaan 60 miljoonan euron pysyviä vuosittaisia säästöjä. Kaupallisen strategian osalta pyritään johtavaan asemaan ja analyyttistä kykyä on jo lisätty.

Koneet halutaan myydä täyteen juuri oikeaan aikaan tuottojen kasvattamiseksi. Kolmantena perustuksena tulevaisuuteen ovat turvalliset ja tehokkaat operaatiot. Yhtiön kaukoliikennelaivastolla on jo nykyisin erittäin korkea käyttöaste.

Finnair_shorthaul_1Rakennuspalikoiksi Finnair on nimennyt digitaaliset palvelut, joiden avulla asiakaskokemus tulee muuttumaan lähiaikoina mobiilimaailman kehittyessä. Verkostostrategian parantamisella on jo onnistuttu lentämään enemmän lentoja pienemmällä kalustomäärällä ja rahtiliikenteen kapasiteettia kasvatetaan määrätietoisesti.

Työkaluja tulevaisuuden kasvuun ovat 11 Airbus A350 XWB -konetta. Finnairilla on myös kahdeksan koneen optiot mutta niiden käyttäminen on Vauramon mukaan vielä epävarmaa.  Rahoitusasemaa  parannetaan ja tärkeässä roolissa ovat myös strategiset kumppanuudet kuten Atlantin ja Siperian yhteistyöhankkeet.

"Turvalliset ja tehokkaat operaatiot ovat vahvuutemme ja olemme maailman parhaiden joukossa. Koneoptioiden käyttäminen on paljolti kiinni kustannuspuolestamme", analysoi Vauramo tulevaa.
 

Kotimarkkinakäsitettä laajennettava

"Kotimarkkinaa on laajennettava ja tarvitsemme orgaanisen kasvupolun", Vauramo linjaa.

Vauramo_Q1_2014_2Finnairin aloittama yhteistyö Atlantin liikenteen osalta on jo poikinut tuloksia. Atlantic Joint Business yhteistyötä tehdään yhdessä American Airlinesin, British Airwaysin, Iberian ja US Airwaysin kanssa. Yhteistyö antaa myyntiorganisaatiolle enemmän tarjontaa ja kasvusta syntyneet tuotot jaetaan osallistujille.

Japaniin suuntautuvien lentojen osalta aloitetun Siberian Joint Business -yhteistyöhankkeen tulokset eivät näy vielä yhtiön tuloksessa. Tässä hankkeessa tehdään yhteistyötä British Airwaysin ja Japan Airlinesin kanssa.

Finnair on vahvasti läsnä myös Kiinan markkinoilla ja kasvun odotetaan olevan huimaa tulevien vuosien aikana.

"Kasvua on tarjolla Kiinassa niille, jotka ovat olleet ajoissa paikalla kuten Finnair", sanoo Vauramo.

Finnair_JAL_narita_1Tuotot ovat Pohjois-Amerikan osalta olleet vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 4,6 prosentin nousussa. Toinen valopilkku oli kotimaanliikenne, jossa tuotot paranivat 2,7 prosenttia.

Aasian liikenteen tuotot laskivat vertailukaudella 8,9 prosenttia. Koko matkustajaliikenteen käyttöaste oli 78,7 prosentilla.

 "Kustannustasomme on oltava kunnossa samoin kuin Euroopan yhteydet. Joudumme lähivuosina ottamaan kantaa Euroopan liikenteen tulevaisuuteen ja konekalustoomme. Mietinnän aika ei ole vielä vaikka se onkin jo lähellä".

 Kasvuvaihtoehtoja selvitellään myös aaltorakenteen hiomisella. Muutaman vuoden takaista suunnitelmaa siirtyä kolmen aallon malliin ei pidetty mahdottomana.

 "Selvittelemme aaltorakennetta", kommentoi Vauramo.

Säästöneuvottelut pettymys

Finnair on saanut kerättyä 200 miljoonan euron säästötavoitteestaan jo 163 miljoonaan euroa maaliskuun loppuun mennessä. Tavoite on edelleen julkistettu 200 miljoonaa euroa ja 60 miljoonan säästöt henkilöstökuluissa. Huolimatta ensimmäisen vaiheen toimista saatujen 23 miljoonan euron lisäsäästöistä säilyy henkilöstön osuus ennallaan.

"Säästöneuvotteluiden tulos on ollut pettymys. Useat neuvottelut ovat päättyneet Vauramo_Q1_2014_3tuloksettomina. Seuraavaksi suuntaamme YT-neuvotteluiden kautta kohti uutta polkua", kertoo Vauramo.

Neuvottelut Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksen SLSY:n kanssa päättyivät Finnairin kannalta tuloksettomina. Säästöjä saatiin kasaan 7,5 miljoonan euron verran mutta työnantaja tavoitteli 18 miljoonaa euroa. YT-neuvotteluissa on uhkana 540 työpaikan menetys ja ensivaiheessa kolmen kaukoreitin ulkoistaminen.

"SLSY:n kanssa vedetään henkeä ja lennot pyörivät normaalisti. Olen itse pettynyt neuvotteluiden lopputulokseen", harmittelee Vauramo.

IAU:n kanssa säästöneuvottelut päättyivät 28. huhtikuuta ja nyt käynnissä on muita prosesseja. Työehtosopimukset ovat voimassa  mutta rakenteet ovat liian kalliita. Toimitusjohtajan mukana keskusteluyhteys on kuitenkin hyvä ja tilannetietoisuus on parantumassa. 

"Lentäjien ja Finnairin ylempien toimihenkilöiden sekä insinöörien osalta en ole vielä heittänyt toivoani neuvotteluissa. Ei niissä tosin ole esiintynyt varsinaisia ilonpurkauksiakaan".

Neuvottelut päättyvät lentäjien osalta kesäkuun puoliväliin mennessä ja ylempien toimihenkilöiden ja insinöörien kanssa kesäkuun loppuun mennessä.

"Tuottavuus ja työaikajärjestelyt on saatava kuntoon", sanoo Vauramo.

Johdon osalta Vauramo kertoo yhtiön tehneen järjestelyjä, joiden vaikutukset viimeisen kahden vuoden aikana olleet 14 prosenttia kustannuksia alentavia.

"Palkkauksen ehtoja on tarkennettu ja johtajia on vähemmän".

Vilkasta keskustelua omistuspohjasta 

Finnair_tails_1Keskustelu Finnairin omistusjärjestelyistä nousee esiin aika ajoin. Viimeksi sen otti esille Finnairin johto ja hallitus. Syinä ovat yhtiön tuleva rahoitustarve ja maailman lentoyhtiöiden konsolidaatio. Valtion osuutta haluttaisiin yhtiön puolelta laskea alle 50 prosenttiin.

 "Konsolidaatiokehityksen lähtiessä kunnolla vauhtiin on oltava valmiina menemään mukaan tai päätettävä jäädä ulos. Yksin jäädessään pieni yhtiö olisi helppo poistaa markkinoilta", kommentoi Vauramo.

"Keskustelun käynti muiden osapuolten kanssa on mahdotonta koska siihen ei ole valtuuksia. Finnair ei ole tällä hetkellä kaupan".

Lue myös: