Suomalaisia aurinkoon yli 16 vuotta kuljettaneet koneet saivat uransa varrella erilaisia vähemmän mairittelevia lempinimiä, koska niiden matkustamot oli tungettu mahdollisimman täyteen istuimia. "Marsuhäkiksi" nimetyillä 757-koneilla lennettiin myös pitkiä legejä välilaskun kautta esimerkiksi Brasiliaan. Niillä koneen epämukavuus korostui. Kapearunkoinen Boeing 757 teki ensilentonsa vuonna 1982. Kone oli suunniteltu ohjaamoltaan yhteneväiseksi laajarunkoisen 767:n kanssa. Sitä valmistettiin vuoteen 2004 asti. Vähäinen jalkatila on tietenkin aina operaattorin tietoinen valinta eikä liity mitenkään konetyyppiin. Sinänsä 757 on kone, jonka saappaita sen seuraaja A321 Sharklet ei täysin pysty täyttämään.
Finnairin Lomalentojen uudet Airbus A321 Sharklet -koneet pystyvät moneen, mutta 757:n suorituskyky jää saavuttamatta. Toisaalta matkustajat kiittävät, sillä jalkatilaa on tullut lisää. Finnair on aiemmin ollut tunnettu McDonnell Douglasin luottoasiakkaana. 757-200 onkin ollut ainoa Boeingin konetyyppi yhtiön laivastossa. Nykyisin Finnairissa luotetaan Airbusiin, jonka koneet tarjoavat mahdollisuuden käyttää samoja lentäjiä niin kapea- kuin laajarunkoneissa (Mixed Fleet Flying).
Finnairin tekniikka jälkiasensi 757-koneisiin wingletit, jotka paransivat niiden polttoainetaloudellisuutta. Ensimmäinen yksilö sai ne syksyllä 2006. T.T.
Lue myös:
|
|||







