Ilmavoimien viime perjantaina käynnistynyt Sotilasilmailusta ammatti -tapahtumien sarja eteni tiistaina Pirkkalaan, jossa Satakunnan Lennosto avasi ovensa ilmailusta kiinnostuneille. Kävijöitä riitti runsaasti ja näytöstä sai seurata upeassa kevätsäässä sinisen taivaan alla. Tänään ovet ovat avoinna Rissalan ja huomenna Tikkakosken tukikohdassa. Satakunnan Lennoston tapahtuma tarjosi mahdollisuuden tutustua sotilasilmailuun niin koululaisille kuin työssäkäyville. Ovet avautuivat kello 11.45 ja sulkeutuivat 19.00. Jo hyvissä ajoin lennoston pysäköintialueelle alkoi saapua väkeä autokunnittain. Nuorempaa väkeä tuli ryhminä paikalle linja-autoilla. Pysäköintialueen pienuus on Pirkkalan tukikohdan ongelma kun paikalle kertyy runsaasti yleisöä. Siksi paikalle johtavan maantien reunoja oli varattu autoille. Aiemmin on kokeiltu myös sukkulakuljetuksia Pirkka-hallin parkkipaikkalta. Se aiheutti kustannuksia eikä löytänyt käyttäjiään. Nyt sukkulabussi ajoi Pirkkalan lentoasemalta tukikohdan puolelle. Sinne puolestaan pääsee Tampereen keskustasta paikallisliikenteen linja-autolla. Maanäyttelyssä oli nähtävänä Ilmavoimien keskeisin kalusto: McDonnell Douglas (Boeing) F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjä (oikealla, klikkaa jutun kuvat suuremmaksi), BAE Systems Hawk -suihkuharjoituskone, Pilatus PC-12NG -yhteyskone sekä CASA C295M -kuljetuskone. Myös Valmet L70 Vinka oli paikalla. Lisäksi platalla oli Tredu-ammattiopiston Dassault Falcon -liikesuihkukone, jota käytetään lentokoneasentajien koulutuksessa. Samaten Pirkkalan kiitotien toiselle puolelle juuri Malmilta muuttanut Patria Pilot Training toi nähtäväksi Tecnam P2002JF -alkeiskoulukoneensa. Maanäyttelyssä nähtiin lennoston ajoneuvokalustoa sekä lentokonehallissa varusmiesten käytössä olevaa aseistusta. Esillä oli myös Hornet-hävittäjän Martin Baker -heittoistuin, jota on käytetty tositilanteessa. Myös siviili-ilmailupuolen toimijat olivat rakentaneet osastojaan halliin. Lentonäytös oli jaettu kolmeen osuuteen, joten kaikille kävijöille ajankohdasta riippumatta oli tarjolla nähtävää. Tapahtuman avasivat Utin jääkärirykmentin helikopterit Hughes 500 ja NH Industries NH90. Ensimmäisessä osuudessa ei nähty Hornetia, mutta Midnight Hawks lensi tutussa tiukassa vinoneliömuodostelmassaan. Yksi koneista oli erikoismaalattu sinivalkoisiin Suomi 100 -erikoisväreihin (lue enemmän aiheesta linkistä jutun lopussa). Arctic Eagles avasi lentonäytöskautensa Pirkkalassa kolmella kaksitasoisella koneellaan. Ilmavoimien aiempaa kalustoa edustava Fouga Magister toi tuulahduksen takavuosilta tutulla vihellyksellään. Fougan esityksen jälkeen tukikohdan pelastusyksikkö sai hälytyksen turvaamaan koneen laskeutumista. Ajoneuvo lähti suoraan esittelypaikaltaan maanäyttelystä. Kyseessä oli varotoimi ja tilanteen aiheuttanut ongelma osoittautui laskutelinevalojen häiriöksi. Fouga saatiin kuntoon nopeasti ja kone jatkoi esiintymisiään. Hornet-esityslento nähtiin kahdessa viimeisessä lento-osuudessa. Päivän ensimmäisen demon lensi esityslentäjä kapteeni Tapio Yli-Nisula ja toisen hänen varamiehensä kapteeni Lauri Mäkinen. Näyttävissä lento-ohjelmissa ei tällä kertaa käytetty soihtuja. Tapahtuman päätti harvinainen muodostelma, jota veti historiallinen Fouga Magister. Midnight Hawks seurasi konetta molemmilla puolilla. Puljan täydensi F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjä. T.T. Korjaus 12.30: tarkennettu Hornet-demojen lentäjät. Lue myös aiempia Lentoposti.fi-juttuja aiheesta:
|
|||