Pohjois-Euroopan ilmatilalohko NEFAB otti 12. marraskuuta käyttöön vapaan reitityksen FRA (Free Route Airspace) -ilmatilan. Se lyhentää lentoreittejä Suomen, Norjan, Viron ja Latvian ilmatiloissa. Vapaalla reitityksellä saadaan joustavuutta ja tehokkuutta ilmatilan käyttöön. Lentoyhtiöt voivat nyt entistä paremmin optimoida koneeseen tankattavan polttoaineen määrän ja ottaa paremmin huomioon sään ja muut ilmatilan käyttäjät suunnitellessaan lentoreittiään. FRA-ilmatila on käytössä Suomessa, Virossa ja Latviassa lentopinnan 95 yläpuolella ja Norjassa lentopinnan 135 yläpuolella. FRA-alue yhdistyy vielä jatkossa myös Tanskan (DK FAB) ja Ruotsin SE FAB) ilmatilalohkojen kanssa. Pohjois-Euroopan maiden solmima NEFRA-sopimus (North European Free Route Airspace) otetaan käyttöön asteittain Tanskan ja Ruotsin kanssa lentopinnan 285 yläpuolella kesällä 2016. Vuoteen 2020 mennessä Borealis Free Route Airspacen on määrä yhdistää ilmatila NEFAB:ssa, Ruotsin ja Tanskan FABeissa Englannin ja Irlannin FABeissa aina Saksaan ja Islantiin saakka. Viime syksynä Suomessa toteutettiin ilmatilauudistus, joka tähtäsi vapaan reitityksen käyttöönottoon. Toimintatapojen yhtenäistäminen eri maiden välillä auttaa saavuttamaan hyötyjä Pohjois-Euroopan tasolla. "Eri maiden ilmatiloja yhteensovittamalla pyritään tehostamaan lentojen johtamista Euroopassa, jossa ilmatilanhallinta maksaa tuplasti enemmän kuin Yhdysvalloissa. Uudistukset vaikuttavat tavalliseen lentomatkustajaan pelkästään positiivisesti, lentoajat lyhenevät ja lentoyhtiöiden kustannukset alenevat. Tavoite on lentoliikenteen kilpailukyvyn tukeminen", sanoo Finavian lennonvarmistuksen johtaja Raine Luojus. Koko Euroopan ilmatilan rakenneuudistusta vie eteenpäin EU:n SES (Single European Sky) -lainsäädäntö. Sen tarkoituksena on yhtenäistää toimintatapoja ja ilmatilaa koko Euroopan alueella. Lue myös:
|
|||