Saab JAS 39 Gripen -hävittäjä on lentänyt ensimmäistä kertaa kokonaan biopolttoaineella. Koelento osoittaa, että hävittäjä voi toimia myös vaihtoehtoisilla polttoaineilla. Testi antaa myös arvokasta lisätietoa uusiutuvien raaka-aineiden käyttökohteista tulevaisuudessa. ”Lentotesti on tärkeä virstanpylväs Gripenin tulevaisuuden käyttövarmuudelle”, kertoo tutkimusjohtaja Göran Bengtsson Saabin Future Business, Aeronautics -yksiköstä. ”Tuontiöljystä irtautuminen on tärkeää maanpuolustuksellisesta näkökulmasta ja se avaa mahdollisuuden muiden polttoaineiden käyttöön. Tämä lisää joustavuutta. On myös luonnollisesti hyvä, että voimme pitkällä aikajänteellä lieventää sotilasilmailun synnyttämiä ympäristövaikutuksia.” Tämä oli ensimmäinen kerta, kun yksimoottorinen hävittäjä lensi 100-prosenttisella biopolttoaineella. Lennot toteutettiin Saabin Linköpingin tehtaalla kaksipaikkaisella Gripen D -hävittäjällä. Kokeet menivät täysin suunnitellusti. ”Testitiimi ei huomannut mitään eroa konventionaalisen ja biopolttoaineen välillä. Tämä tarkoittaa, että biopolttoaine täyttää vaatimukset konventionaalisen lentopetrolin vaihtoehdoksi Gripenissä”, Bengtsson sanoo. ”Gripenin tankkaaminen biopolttoaineella operativiseen käyttöön vaatii kuitenkin polttoaineen sertifiointia. Lisäksi vaaditaa hyvää saatavuutta ja määrää, jotta operationaalisiin tarpeisiin voidaan vastata." Yhdysvaltalaisen Applied Research Associates -yhtiön CHCJ-5 -testipolttoaine on tehty rypsiöljystä. Hävittäjän toiminnan kannalta ei ole eroa, hyödynnetäänkö polttoaineen perustana raakaöljyä vai kasviöljyä. Sen on joka tapauksessa täytettävä tietyt vaatimukset raaka-aineesta huolimatta. Projektin alullepanija on Ruotsin puolustusvoimien FMV-huoltoyksikkö (Försvarets materielverk). Sen ohella projektiin osallistuivat Saab sekä GKN Aerospace, joka on valmistanut Gripen C/D:n moottorin. Järjestelmän testaaminen, rullaustestit ja koelennot toteutettiin Saabilla Linköpingissä GKN Aerospacen kanssa. Ruotsin ja Yhdysvaltojen välisen bilateraalisen sopimuksen myötä myös Yhdysvaltojen merivoimat ja ilmavoimat ovat jakaneet arvokasta tietoa ja kokemuksia biopolttoaineen sertifioimisessa. Myös US Navy on tehnyt koelentoja kaksimoottorisella Boeing F/A-18 Super Hornet -hävittäjällä samalla CHCJ-5-polttoaineella. Ne toteutettiin viime vuoden syyskuussa. T.T.
|
|||