"Ensimmäiset koekäytöt tehdään syyskuun alussa. Ennen käyttöönottoa edessä on vielä rakenteiden melunvaimennusmittaukset", kertoo Finavian kestävän kehityksen johtaja Mikko Viinikainen Lentoposti.fi:lle. "Rakenteen aukeamissuunta on optimoitu melunvaimennuksen ja käytettävyyden kannalta. Se on kiitotiesuunnasta 22 lievästi länteen", jatkaa Viiinikainen
Koekäyttöpaikka on noin 14 metriä korkeiden seinämien rajaama-alue, jonka koko on 100 x 85 metriä. Hankkeen toteuttaa Valis Engineering & Opway ja mukana on myös suomalaisia alihankkijoita. Finavia arvioi hankkeen kokonaiskustannuksien olevan noin kahdeksan miljoonaa euroa. Kiitotielinjasta hieman länteen avautuvan koekäyttöpaikan suunta vähentää melua entisestään. Rakennelmaa käännettiin suunnitteluvaiheessa hieman melunvaimennuksellisista syistä mutta kuitenkin säilyttäen käytettävyys.
Tehtyjen selvitysten mukaan koekäytöstä aiheutuva melu tulee vähenemään nykyisestä paremman meluvaimennuksen myötä. Lisäksi uudet lentokonemoottorit ovat melutasoltaan huomattavasti hiljaisempia. Yhdessä nykyaikaisten melunhallintaratkaisuiden kanssa on määrä turvata lentoyhtiöiden koekäyttötarpeet ympäri vuorokauden. Koekäyttöjä tehdään kolmella eri tehoalueella: täysteho, osateho ja tyhjäkäyntiteho. Tyhjäkäyntiteholla tehtävä koekäyttö on yleisin koekäytössä käytettävä teho ja niitä oli suihkuturbiinikoneilla 71 prosenttia vuonna 2014.
Vuonna 2014 koekäyttöjä tehtiin Helsinki-Vantaalla 1019 kertaa. Yöaikaan niistä osui 318. Finavia arvioi määrän vähentyvän tulevien vuosien aikana. Lue myös:
|
|||