Helsinki-Vantaan taksiliikenne mullistuu sunnuntaina - neljä kaistaa miltä valita

taksit_heva_0618_2Heinäkuun alussa voimaan tuleva uusi taksilaki aiheuttaa merkittäviä muutoksia taksiliikenteessä Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Vastaisuudessa on tarjolla neljä kaistaa, joista kolme on kilpailutettu taksiyrittäjien kesken. Neljänneltä operoivat kaikki muut.

Uudet taksikaistat on rakennettu entisen lyhytaikaisen pysäköinnin alueelle T2-terminaalin edustalle (otsikkokuvassa). Vastaava kaistajärjestely on myös T1:n edessä mutta pienimuotoisempana. Pikaparkkialue sijaitsee nyt P1-pysäköintitalon alakerrassa aivan taksikaistojen takana.

Helsinki-Vantaan lentoasema on myös Suomen vilkkain taksitolppa. Finavia on nyt kilpailuttanut taksiyritykset, jotka saavat omat kaistansa alueelta. Yle Uutisten mukaan toiminnan alkaessa ne ovat Lähitaksi, Vantaan Taksi ja Taksi Helsinki. Neljänneltä kaistalta ottavat matkustajia kyytiin kaikki muut.

"T1- ja T2-terminaalien edestä on varattu kolme kaistaa takseille, joilla on Finavian kanssa sopimus taksipalveluiden tuottamisesta lentomatkustajille. Nämä taksit täyttävät kriteerimme muun muassa kalustosta ja kuljettajien kielitaidosta", kertoo Finavian johtaja Jukka Isomäki.

taksit_heva_0618_1Kilpailutetuilla kaistoilla on enimmäishinta matkalle Helsingin keskustaan. Hinnoittelun perusteet ovat esillä kolmella näyttötaululla, joilta matkailija voi verrata yritysten hintatasoa (kuvassa vasemmalla). Se voi muuttua liikennetilanteen mukaan muttei ylittää Finavian määrittämää maksimihintaa.

Neljännellä kaistalla hinnoittelu on vapaata ja asiakas voi valita haluamansa palvelun. Lisäksi tulee alue, josta ennakkoon tilatut taksikyydit kuten Uber voivat hakea matkustajia.

Takseilla on ollut tähänkin asti käytössä järjestelmä, jolla autoja on tarpeen mukaan syötetty terminaalien edustalle etäodotusalueelta. Se sijaitsee Finnairin entisen rahtiterminaalin edustalla Rahtitien ja Ilmailutien välissä.

taksit_heva_0618_3Lentoposti jututti lauantaina T2-terminaalin edessä vuoroaan odottavia taksinkuljettajia. He arvelivat, että kilpalutettujen kaistojen hinnoissa ei tule olemaan suuria eroja. Varmaa tietoa ei heilläkään vielä ollut.

Nykyisin T2-terminaalissa on myöhäisiltoina ollut ajoittain erittäin pitkiä taksijonoja. Vaikka autojen lastaaminen on organisoitu hyvin, alueen kapasiteetilla on rajansa.

Tulevaisuudessa taksikaistoja on neljä, joten todennäköisesti jonot vetävät ruuhkatilanteessa nopeammin. Miinuspuolena voi mainita sen, että jonotus ja lastaus tapahtuvat ainakin alkuvaiheessa taivasalla.

Taksit ajavat uudelle kaista-alueelle matkustajien kulkuväylän yli aivan hintatiedot kertovan näyttötaulun vierestä (kuvassa yllä). Jää nähtäväksi miten tämä järjestely toimii ruuhkatilanteessa. T.T.