Kuten Lentoposti ensimmäisenä uutisoi, Ilmavoimien 15. toukokuuta tuhoutuneesta Hawkista (HW-320) on pelastauduttu heittoistuimella peräti kaksi kertaa: 1988 ja 2023. Tämä on harvinaista ellei jopa historiallista - mutta ei ensimmäinen kerta. Kanadan ilmavoimien CF-188 Hornet -hävittäjässä (CF188761) on käytetty heittoistuinta myös kaksi kertaa. Moottorivian takia maahansyöksyneen BAE Systems Hawk Mk.51 -suihkuharjoituskoneen ohjaajat käyttivät Martin-Baker Mk.10 -heittoistuimiaan koneen vajottua noin 500 metrin korkeuteen. Korkeus oli enemmän kuin riittävä hätähyppyyn, sillä istuin toimii jopa maanpinnalla ja nollanopeudella. Tällainen oli tilanne vuonna 1988, kun koneesta hypättiin ensimmäisen kerran. Huonossa säässä tehty lasku epäonnistui, telineet menivät alta ja Hawk syttyi tuleen. Lentäjät käyttivät heittoistuimia maassa liukuvassa koneessaan ja selvisivät vähin vammoin. Todennäköisyys sille että samassa koneessa käytettäisiin heittoistuimia useamman kerran on varsin pieni, sillä lähes aina hätätilanteen seurauksena ilma-alus tuhoutuu. Siksi Keuruun onnettomuus on todennäköisesti ensimmäinen kerta, kun samasta rungosta on tehty peräti neljä hyppyä kahdessa eri onnettomuudessa. Väliä niille kertyi peräti 35 vuotta. Tapaukselle löytyy kuitenkin edeltäjä. Royal Canadian Air Forcen CF-188 Hornet -hävittäjästä on myös tehty kaksi heittoistuinhyppyä, molemmat maassa. Kone on molemmilla kerroilla korjattu lentokelpoiseksi. Ensimmäinen tapaus sattui Englannin Alconbyryssä 20. lokakuuta 1987. CF188761 oli tekemässä lentoonlähtöä parilla kun se joutui vaikeuksiin ja ohjaaja päätti keskeyttää lehtökiidon. Kone meni kuitenkin ulos kiitotieltä ja lentäjä käytti Martin-Baker Mk.CND10S -heittoistuintaan. Pahoin vaurioitunut (mm. runko katkesi) Hornet kuitenkin korjattiin. Kallis operaatio kesti kuusi vuotta. Koneeseen asennettiin mm. uudet siivet. Tähän F/A-18A-mallin Hornetiin (CF-188 on Kanadan tyyppimerkintä koneelle) vaihdettiin myös C-version eturunko. CF188761 joutui uuteen onnettomuuteen Yellowknifessä Kanadassa 19. kesäkuuta 2004. Ohjaaja käytti heittoistuinta koneen pyörähdettyä kiitotiellä jarrutuksessa. Hornet kuitenkin pysyi pystyssä ja pysähtyi itsestään. Tällä kertaa se saatiin uudelleen lentokuntoon vähillä korjauksilla. Lähinnä siihen asennettiin uusi heittoistuin. Hornet palveli tapauksen jälkeen vuosia. CF188761 on lentänyt ainakin kahdessa erilaisessa erikoisvärityksessä (kuvat), mutta koneen aivan viimeisimmästä tilanteesta ei ole tarkempaa tietoa. Tuoreimmat kuvat netissä ovat vuodelta 2015. T.T. Lue myös
|
|||