Maanäyttelyalue kahvila Ursulan lähellä Kaivopuiston kärjessä keräsi yleisöä paikalle jo päivällä. Näkyvimmin olivat esillä Ilmavoimien HX-hankkeessa mukana olevat lentokonevalmistajat. Mukana olivat Boeing, Lockheed Martin, Dassault ja BAE Systems. Saab toi Gripeninsä nähtäville ainoastaan taivaalla lentonäytösosuudessa. Lisäksi paikalla oli toimintaansa esittelemässä runsaasti kotimaisia ilmailualan toimijoita kuten Finavia, Lentopelastusseura ja Malmin Tuulenkävijät -ilmailupartio.
Yleisö pääsi vierailemaan myös BAE Systemsin 1:1-kokoisessa Eurofighter Typhoon -mallissa. Sen ohjaamo on suoraan oikeasta koneesta, joten kokemus oli varsin aito. Vierailijajono olikin pitkä ja selfieitä otettiin runsaasti. Viime vuoden Rissalan näytöksen tavoin Rafale-hävittäjää markkinoiva Dassault jakoi nytkin 20 000 oranssia lippalakkia lentonäytösyleisölle. Myös Boeing ja Lockheed Martin turvautuivat samaan keinoon. Vaikka lentonäytöksen pääpaikka VIP-alueineen oli Kaivopuiston eteläkärjessä, katsojia oli kerääntynyt kaikkialle Helsingin rannoille. Esimerkiksi Hernesaari, Suomenlinna ja Katajanokka tarjosivat loistavat näkymät koneiden suorituksiin. Olipa katsojia myös Eteläsatamassa ja Suurkirkon portailla.
Nykyaikana suurten yleisötapahtumien turvallisuus on noussut uuteen tärkeysluokkaan. Lentonäytöksen yleisöä suojattiin mm. Neitsytpolun päähän poikittain pysäköidyllä Helsinki-Vantaan lentoaseman raskaalla Rosenbauer Panther -sammutusajoneuvolla (kuvassa yllä). Sitä nähdään todella harvoin lentoaseman aitojen ulkopuolella. Sekä Poliisin että Pelastuslaitoksen johtokeskusajoneuvot oli sijoitettu näytöksen keskeisimmälle paikalle Kaivopuiston niemen kärkeen. Tapahtuma sujui kuitenkin ilman ongelmia ja yleisö sai rauhassa nauttia lentoesityksistä.
Rajavartiolaitoksen Dornier 228 -merivalvontakone ja Airbus Helicopters H215 Super Puma -pelastushelikopteri esittelivät lento-ominaisuuksiaan. Kopteri myös näytti, miten veden varassa oleva vinssataan turvaan. Esityksen päätteeksi Super Puma kävi laskussa ulkovartiolaiva Turvan helikopterikannella. Alus voi tarvittaessa myös tankata kopterin, joten se lisää merkittävästi toiminta-aikaa meripelastustehtävissä. Kaivopuiston edutalle sijoitettu Turva toimi lentonäytöksen johtokeskuksena, sillä se on varustettu meripelastustehtäviä varten kahdella lennonjohtotyöasemalla. Näytöksen johtaja Perttu Karivalo johti toimintaa alukselta käsin yhteistyössä ammattilennonjohtajan kanssa.
Lento-ohjelma jatkui historiallisella osuudella. Taivaalla nähtiin suomalaista lentokonerakentamista edustava Valtion Lentokonetehdas Viima II -koulukone ja entisöity neuvostoliittolainen Jakovlev Jak-11 -warbird. Seuraavana Kaivopuiston edustalle jyristeli Douglas DC-3 -matkustajakone, jolla on takanaan historiaa niin Finnairin edeltäjän Aeron kuin Ilmavoimienkin riveissä. Kolmosen jälkeen siirryttiin lentoliikenteen nykypäivään. Finnairin tytäryhtiön Norran ATR72 -potkuriturbiinikone toimi lämmittelijänä yhdelle illan pääesiintyjistä. Kaikkien katseet suuntautuivat taivaalle, kun Finnairin Airbus A350 XWB OH-LWF kaartoi Kaivopuiston edustalle runsaassa 200 metrissä.
Sotilaskoneiden osuuden aloitti kaksi Boeing F/A-18 E/F Super Hornet -hävittäjää. Niiden osuus rajoittui kuitenkin ohilentohin tiukassa parimuodostelmassa, koska lentonäytöskelpuutettua esityslentäjää ei ollut saatavilla.
Kyseessä on maailmanluokan osastotaitolentoryhmä, joka on juuri käyttänyt kaksi kuukautta Kyproksella ohjelmaansa harjoitellen. Ja se näkyy. Taivaalla tapahtui koko ajan. Lentonäytöskävijöitä hemmoteltiin tiukasti lennetyillä muodostelmilla, hajoituksilla, kohtaamisilla ja tietysti savuilla piirretyllä perinteisellä nuolen lävistämällä sydämellä. Ohjelmansa lopuksi Redsit tekivät upean ohilennon vetäen sini-valkoisia savuja Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi (kuvassa yllä). Yleisö puhkesi sponttaaneihin aplodeihin. Kun Red Arrows oli tulossa esityksensä jälkeen laskuun Helsinki-Vantaan lentoasemalle, lennonjohto mahdollisti vielä ylilennon,. Se päättyi näyttävään Spaghetti Break -hajoitukseen. Britannian suurlähetystössä illan päätteeksi järjestetyssä vastaanotossa Redsien lentäjät erikseen kiittelivät lennonjohdon toimintaa.
Englantilaisen BAE Systemsin HX-hankkeessa edustama Eurofighter Typhoon oli illan seuraava esiintyjä. Rajua tehoaan esitellyt canard-etusiivellä varustettu hävittäjä liikehti tiukasti ja sai yleisön ensimmäistä kertaa ottamaan korvatulpat ja kuulosuojaimet käyttöön.
Seuraavana oli vuorossa toinen Ilmavoimat veteraani, kaksoisdeltasiipinen Saab 35 Draken, Ilmavoimien entinen konetyyppi sekin. Ruotsista saapunut kaksipaikkainen hävittäjä näytti, että se kykenee nykykoneiden rinnalla näyttävään ohjelmaan. Kolmantena Super Hornetin ja Eurofighterin ohella HX-hankkessa Hornetien korvaajana ehdolla olevana koneena nähtiin Saab JAS 39 Gripen. Esitys alkoi kolmen koneen muodostelmana, josta soolokone lopuksi irtosi demoaan varten.
Suomi 100 -lentonäytöksen itseoikeuttettuna päätösesiintyjänä toimi Ilmavoimien Midnight Hawks -taitolentoryhmä neljällä BAE Systems Hawk Mk.51 -suihkuharjoituskoneella. Kello 20.40 lennettyä esitystä valaisi hieno ilta-auringon valo. Finlandia soi ja Hawkit esittivät ehkä ryhmän historian parhaan ohjelmansa. Oiva päätös upealle lentonäytökselle. Teksti: Tero Tuominen Kuvat: Miikka Hult / Tero Tuominen
Lue myös aiempia Lentoposti.fi-uutisia Kaivopuiston lentonäytöksestä: Sotilaskoneita jyristeli laskuun Helsinki-Vantaalle - Kaivopuiston lentonäytös perjantaina Ilmailun ammattilaiset mahdollistavat turvallisen lentonäytöksen Helsingin edustalla Lentonäytös alkaa näkyä Kaivopuistossa - Eurofighter Typhoon laskeutui nurmikolle
Kongsberg esittelee Kaivopuiston näytöksessä JSM-merimaaliohjusta ja lennonjohdon etätornia Lentonäytös alkaa näkyä Kaivopuistossa - Eurofighter Typhoon laskeutui nurmikolle Finnairin Airbus A350 -miehistö harjoittelee videolla Kaivopuiston näytöstä varten Perjantai lähestyy - Kaivopuiston lentonäytöksen ohjelmalehti nyt luettavissa netissä Ilmailumuseo julkisti Kaivarin Suomi 100 -lentonäytöksen tarkan aikataulun Ilmavoimien historiallinen koulukone VL Viima nähdään Kaivopuiston lentonäytöksessä Kaivopuiston lentonäytösjärjestäjältä tarkempi ohjeistus veneilijöille - kaksi omaa merikatsomoa Kaivopuiston lentonäytös tuo jälleen suuren ilmailutapahtuman Helsingin edustalle).
|
|||