Airbus ja Eurocontrol ovat suorittaneet ensimmäisen koelennon käyttäen neliulotteisesti optimoitua ja päivitettyä ilmaliikenteenhallintajärjestelmää. Airbusin A320-kone lensi Ranskan Tolousesta Kööpenhaminan kautta Tukholmaan Initial-4D projektin avulla.
Initial-4D:n on määrä laskea huomattavasti kulutettua polttoainetta ja CO2 päästöjä. Yhdessä SESAR:n (Single European Sky ATM Research) kanssa projektin avulla on tarkoitus vähentää lentoliikenteen ympäristövaikutuksia kymmenellä prosentilla jokaiselta lennolta ja samalla vähentää myös viiveitä ja tarjota lyhyempiä ja sujuvampia lentoja matkustajille.
I-4D lentorata perustuu lentokoneen kykyyn ennustaa ja lähettää paikkatietoa maa-asemalle, jonka avulla määritetään sopiva lopullinen lentorata. 4D-lentorata kuvataan sivuttais-, pysty- ja vaakasuunnissa sekä niin sanotulla neljännellä ulottuvuudella eli paikalla joka saavutetaan ennalta määrättynä aikana.
I-4D on ensimmäisiä tärkeitä kehitysaskeleita kohti SESAR:ia, joiden myötä liikennetiheyttä ja lentojen tehokkuutta voidaan lisätä. I-4D koelentoja ja simulaatioita tehdään lisääntyvissä määrin vuosien 2012 ja 2013 aikana ja ensimmäiset I-4D operaatiot on suunniteltu Euroopan taivaille vuodesta 2018 eteenpäin.
Initial-4D projekti on useiden osaajien yhteystyötä mukana ovat Eurocontrollin tuella Maastricht Upper Area Control Centre (MUAC) ja NORACON. Lentokonevalmistaja Airbus, avioniikkavalmistajat Honeywell ja Thales Avionics sekä maalaitteita tarjoavat Indra and Thales ATM.