(Päivittynyt klo 15.51) Ilmavoimat vapauttaa Hawk Mk.66 -suihkuharjoituskoneet lentokiellosta 22. kesäkuuta 2023. Lentokoulutusvelkaa päästään nyt kirimään kiinni 16 koneyksilöllä. Vanhempien Mk.51 Hawkien osalta lentokielto jatkuu edelleen. Ilmavoimien komentaja Juha-Pekka Keräsen määräämä lentokielto Hawk Mk 51/51A-kaluston osalta jatkuu edelleen toistaiseksi. Keuruun eteläpuolella 15. toukokuuta tapahtuneen lentoturman onnettomuuskone HW-320 oli tyypiltään Hawk Mk 51. Koneessa oli Rolls-Royce Turbomeca Adour Mk851-moottori. Onnettomuustutkinta jatkuu edelleen. Perusteena Hawk Mk. 66 -koneiden lentokiellon purkamiselle on konetyypissä käytettävän Mk861-moottorin erilaisuus verrattuna Hawk Mk. 51/51A -koneissa käytettävään Mk851-moottoriin. Lentokiellon aikana kertynyttä lentokoulutusvelkaa päästään lyhentämään, kun ensimmäiset Hawkit palaavat koulutuskäyttöön torstaina 22. kesäkuuta Ilmavoimien komentajan päätöksellä. Ilmavoimien taitolentoryhmä Midnight Hawks ei siis vielä pääse esiintymään, sillä he lentävät vanhemmalla Hawk-kalustolla. Harjoitukset voidaan aloittaa kuitenkin Mk.66 -koneilla. Niihin ei kuitenkaan voida asentaa savupodeja, joita Midnight Hawks käyttää esityksissään. "Lentokiellon purkaminen tapahtuu turvallisuus edellä" , vakuutti Hävittäjälentolaivue 41:n komentaja majuri Teemu Mahlamäki. Tässä vaiheessa on saatu riittävät perusteet koneiden käytölle tämän mallin osalta. Näin ollen ensi viikolle suunniteltu Pihti-lentotoimintaharjoitus päästään toteuttamaan Pirkkalassa alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. Ilmavoimilla on kaikkiaan 31 Hawk Mk.51/Mk51A ja Mk. 66 -konetta. Niistä suurin osa niistä on sijoitettuna Ilmasotakouluun Tikkakoskelle. MH Päivitys kello 15.51: Tarkennettu Midnight Hawksin tilannetta. Lue myös:
|
|||