Menkijärven lentokentän rakennustyöt alkoivat vuonna 1936 ja se on ollut aktiivisessa käytössä niin Ilmavoimilla kuin lentokerhoilla. Lentokentällä on 1200 metrin pituinen ja 22 metriä leveä kiitotie 04/22. Kiitotien kynnystä on nykyisin siirretty reunaesteiden eli puuston kasvun seurauksena ja käytettävissä oleva pituus on 930 metriä. Lentokenttäalueella on myös rullausteitä ja käytöstä poistettu kiitotie 03/21. Lentopaikkaa ylläpitää Menkijärven lentokenttäosuuskunta.
Kohde myydään yhtenä kokonaisuutena. Kirjallisia ostotarjouksia voi jättää Senaatille 5. toukokuuta 2017 kello 16.00 saakka. Lentokenttäalueen rakennukset ovat puurakenteisia ja nykykunnossa ne ovat arvoltaan vähäisiä. Muita alueen rakennuksia ovat lennonjohtorakennus ja yksi katos. Rakennusten kokonaispinta-ala on noin 700 neliömetriä. Alueella on sähköliittymä ja yksi sähkön mittauspiste sekä vesiliittymä ja kaksi vesimittaria mutta ei viemäriverkostoa. Menkijärven lentokenttäosuuskunnalla on vastikkeeton käyttöoikeussopimus noin 61,6 ha:n lentokenttäalueeseen. Sopimus on voimassa toistaiseksi 6 kuukauden irtisanomisajalla. Menkijärjen lentokentän käyttäjinä ovat olleet mm. Alajärven Ilmailukerho, Järviseudun Lentokerho, Vaasan Lentokerho, Ilmasotakoulun Lentokerho ja Etelä-Pohjanmaan Ilmailukerho. Kauhavan Ilmasotakoulu ja Lentosotakoulu käyttivät Menkijärven kenttää alkeis- ja peruslentokoulutustoiminnassa. Ilmavoimat aloitti kentän käytön vuonna 1937. Koulutuskalustona toimi viime vuosikymmeninä kotimaisvalmisteinen Valmet L-70 Vinka. Koulutettava ikäryhmä muodostuivat lentoreserviupseerikurssin ja ilmavoimien ohjaajakurssin oppilaista eli kadettikurssin oppilaista.Toiminta Menkijärvellä oli oppilaiden ensikosketus pienkenttätoimintaan. Ilmavoimat on luopunut lentokentäntästä tilanhallinnallisesti kokonaan eikä Ilmavoimilla ole rajoituksia Senaatin lentokenttäalueen myyntisuunnitelmaan tilahallinnan kannalta.
|
|||