Ilmavoimien suosittu osastotaitolentoryhmä tekee paluun taivaalle punavalkoisilla Hawk Mk.66 -suihkuharjoituskoneilla. Ilmavoimat esittelee toimintaansa Jyväskylän rallissa 2.-5. elokuuta ja suunnitelmissa on sään salliessa toteuttaa myös Midnight Hawkien esittelylento 2. elokuuta 2023. Taitolentoryhmän esityslentokausi keskeytyi Hawk-turman seurauksena konetyypille asetettuun lentokieltoon. Harjoittelu päästiin kuitenkin aloittamaan kesäkuun lopulla uudemmilla Mk.66 -koneilla. Ilmavoimat toivottaa rallikansan ja muut Jyväskylässä vierailevat tervetulleiksi tutustumaan ilmavoimien kalustoon ja toimintaan Jyväskylän Lutakkoon ja satamaan keskiviikkona 2. elokuuta. Luvassa on säävarauksella ilmavoimien Midnight Hawksin esittelylento keskiviikkona 2. elokuuta kello 19.10. Nyt tiistai-iltana voimassaoleva sääennuste povaa Jyväskylän alueelle pilvistä ja ajoittaista sadetta. Mahdollisen esittelylennon päätteeksi Midnight Hawks lentää vielä Jyväskylän kaupungin yli kotikentälle Tikkakoskelle. Kyseessä on ensimmäinen kerta Midnight Hawksin historiassa, kun ryhmä lentää neljällä punavalkoisella Hawk Mk.66 -suihkuharjoituskoneella. Vuonna 2019 ryhmä esiintyi kolmella harmaalla Hawkilla sekä yhdellä uudemmalla punavalkoisella Mk.66 -koneella. Midnight Hawksin vuoden 2023 esityslentokausi käynnistyi normaalisti Pirkkalassa 10. toukokuuta, mutta 15. toukokuuta tapahtunut Hawk-turma keskeytti lentokauden yllättäen. Lentoturmatutkinnan edetessä ilmavoimat vapautti uudemmat punavalkeasta värityksestä tunnistettavat Hawk Mk.66 -suihkuharjoituskoneet lentokiellosta 22. kesäkuuta. Tämä mahdollisti harjoitusten jatkamisen myös Midnight Hawksille. Ilmavoimilla on punavalkoisten Mk.66 Hawkien lisäksi myös ainakin yksi harmaaksi maalattu uudempi Hawk. "Lennämme kauden alkuun huhtikuusta alkaen heti kevätauringon paistaessa koulutusohjelman mukaisesti noin 20 lentosuoritetta. Näiden myötä saamme esiintymiskelpuutuksen voimaan", kertoi taivaalle palaavan Midnight Hawks -osaston johtajana toimiva kapteeni Juho Tervahartiala Lentoposti.fi:lle. Tiiviissä muodostelmassa lentävä Midnight Hawks -ryhmä tarvitsee harjoituksiinsa ensisijaisesti lentokoneita, sillä simulaattorimaailman osastolentämiseen tarjoamat mahdollisuudet ovat rajalliset. Simulaattorissa keskitytään pääasiassa etusektorin tapahtumiin, kun osastolentämisessä käytännössä vain johtokone katsoo eteen ja muut katsovat sivulla olevaa johtokonetta. Simulaattorin tuoma lisäarvo onkin Midnight Hawksien käytössä toisenlaista. Se mahdollistaa kauden alussa esityslento-ohjelman suunnittelua, mutta ei siis varsinaista tukea osastolentotuntuman ylläpitoon. "Heti, kun Mk.66-koneet saivat lentoluvat nousimme hakemaan Midnight Hawks -ryhmälle tuntumaa neljällä koneella lentäen ns. hyvän kelin sarjan Tikkakosken yllä. Nyt 1. elokuuta olemme taas lentäneet harjoituksia ja toteutimme kaksi ns. huonon kelin sarjaa. Sen harjoittelu jää usein vähemmälle kuin korkean ja välikelin sarjan harjoittelun", jatkoi kapteeni Tervahartiala. Sään salliessa Midnight Hawks nousee siis tauon jälkeen yleisön ylle Jyväskylässä esittelylennon merkeissä. Käytännössä esittelylento eroaa normaalista esityslennosta erilaisina vaatimuksina. Yleisölle ero näkyy esittelylennon korkeampana alarajana sekä terävimpien lentoliikkeiden poissaolona. "Huonommissa sääolosuhteissa esityslennon alaraja on 1000 jalan pilvikorkeus. Esittelylennolla lennämme hieman tätä korkeammalla. Näkyvyysvaatimuksena on kahdeksan kilometriä", jatkoi kapteeni Tervahartiala. Midnight Hawks lentää normaalisti Hawk Mk.51/51A -koneilla, joissa on mahdollisuus myös savupodien käyttämiseen. Sellaisia ei kuitenkaan nähdä uudemmilla Mk.66 -koneilla suoritettavan esittelylennon yhteydessä, koska podit eivät ole niihin asennettavissa. "Vaikka savuja ei saada niin esitykset ja koneet ovat muuten hyvin lähellä toisiaan", kertoi kapteeni Tervahartiala. Suurin ero uudemmissa punavalkoisissa Hawkeissa on erilainen moottori ja moottorinohjausjärjestelmä. Hawk Mk.66 -suihkuharjoituskoneiden Mk861-moottori tarjoaa noin 10 prosenttia enemmän tehoa, joka tuo merkittävää tehoreserviä pystyliikkeisiin painavalla koneella sekä korkeilla lämpötiloilla. Tehomuutoksiin Mk861-moottori reagoi kuitenkin hitaammin ja tehoasetusta muutetaan Midnight Hawksin ohjelmassa lähes koko ajan. Kyseessä on kuitenkin lähinnä tottumiskysymys. Ilmasotakoulu esittelee Jyväskylän rallin aikaan 2.-5. elokuuta Paviljongin huoltoparkissa sotilaskuljettajakoulutusta. Paikalla on myös Luonetjärven sotilaskoti, joka tuo mukanaan parhaat munkit ja rallimakkarat. Keskiviikkona alueella esiintyy kello 18.30 myös Ilmavoimien Big Band. Huoltoparkkiin on Secto Rally Finland -tapahtumassa avoimet ovet ainoastaan 2. elokuuta. Vaikka Midnight Hawksin esityslentokausi vaikuttaa jäävän kauden 2023 osalta melko tyngäksi on silti mahdollista, että Ilmavoimien ylpeys nähdään vielä syyskuussa Belgian Air Force Day -tapahtumassa. Tähän kuitenkin vaikuttaa myös ilmavoimien oman lentokoulutuksen konetarve, joka on ensisijaista. Mikäli neljä konetta vapautuu Midnight Hawksille, nähdään heidät 9. ja 10. syyskuuta Koillis-Belgiassa Kleine-Brogelin lentotukikohdassa lähellä Alankomaiden rajaa. Lentoturmatutkinnan edetessä myös harmaat Hawk Mk.51/51A -koneet palaavat taivaalle. Tämän jälkeen myös Midnight Hawks siirtyy tämän kaluston käyttäjiksi. "Paluu vanhaan on aikanaan edessä ja Hawk Mk.51/51A -koneet ovat ansainneet paikan sydämissämme. Ne miellyttävät myös omaa silmää", iloitsi kapteeni Tervahartiala. Jyväskylän ylle on Secto Rally Finlandin ajaksi perustettu myös tilapäiset rajoitusalueet EFR556A CITY ja EFR556B SD, EFR556C LAUKAA EFR 556D PÄIJÄLÄ ja EFR556E MOKSI, jotka rajoittavat ilmailua kieltäen mm. dronetoiminnan alueilla. Niillä on Rally Finland 2023 -tapahtumaan liittyvää vilkasta helikopterilentotoimintaa. MH
|
|||