Airbusin jättimäisen A380-matkustajakoneen ensilennosta on kulunut jo kymmenen vuotta. Nykyisin koneella operoidaan jo lähes sataa reittiä 45 eri kohteen välillä. Airbusin A380 -matkustajakone teki ensilentonsa 27. huhtikuuta 2005. Käyttöön kone otettiin vuonna 2007, jonka jälkeen sillä on lentänyt jo yli 75 miljoonaa matkustajaa. Ensimmäinen operaattori oli Singapore Airlines. Juhlapäivän kunniaksi Airbus lensi koelennon Emiratesin tulevalla A380-koneella, joka nousi taivaalle täsmälleen samaan aikaan kymmenen vuotta sitten tapahtuneen ensilennon kanssa. Nykyisin maailmalla lentää jo yli 150 A380-konetta 13 operaattorin laivastossa. Ne kuljettavat kuukausittain noin kaksi miljoonaa matkustajaa. Konetyypillä operoidaan tietyillä reittipareilla jopa seitsemän kertaa päivässä. Nykyisin myös maailman pisin reitti on A380-koneen hallussa ja sitä operoi Qantas. Jättimäinen A380 nousee taivaalle keskimäärin joka neljäs minuutti jossain päin maailmaa. Lähes koko maailman yhdistävän konetyypin reittiverkossa on aukko ainoastaan Pohjois-Euroopan ja Pohjois-Afrikan kohdilla. Airbus tarjoaa "Own the Sky" -sloganilla mainostettavaa konettaab moneen eri käyttöön. Tyypillinen matkustajakonfiguraatio on valmistajan mukaan 544 matkustajaistuinta neljässä eri luokassa. Nykyisin konetta tarjotaan jo budjettiversiona, jossa on 11 viereikkäistä 18" leveää matkustajaistuinta. Budjettiversioon saisi jopa 850 matkustajapaikkaa. Airbus on saanut A380-koneesta jo 317 tilausta 18 asiakkaalta. Yhtiöllä onkin noin 90 prosentin markkinaosuus erittäin suurten lentokoneiden osalta. Koneen vuoden 2015 listahinta on 428 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Jättikoneet ovat toistaiseksi myyneet ennusteita heikommin. Airbusin A380-koneen ohella heikosta myynnistä on kärsinyt myös Boeingin jumbojetin tuorein versio 787-8I. Lähi-idän operaattoreista erityisesti Emirates on toivonut Airbusilta uudelleenmoottoroitua neo-versiota koneesta. Emirates on konetyypin suurin operaattori. Airbus esittää: A380 ensilento 27.4.2005 Airbus A380 Love At First Flight -sivusto Lue myös aikaisempia A380-uutisiamme:
|
|||