Jämi Fly In & Airshown teemana ovat tänä vuonna Lentävät ja muut härvelit. Arvoituksellinen yhdistelmä aukeni päivän ohjelman edetessä. Tapahtuman avanneessa Esla-kisassa oli vauhdin ohella tarjolla liekkejä, savua ja melua. Ilmailuosuudessakin riitti nähtävää, tähtenä Fokker lähes sadan vuoden takaa. Aamu Jämin harjun yllä valkeni harmaana ja näytösalueen porttien auettua pari sadekuuroa ylitti kentän. Iltapäivällä aurinko hemmotteli yleisöä, jota paikalle kertyi aamun säähän nähden mukavasti. Näyttelyohjelmaan kuuluvat koneet olivat perjantaina päässeet saapumaan Jämille - paitsi Gloster Gauntlet. Tunnetusti sääherkkä veteraanikone oli joutunut jäämään kotikentälleen. Lauantaina paikalle jyristelivät Airveteranin DC-3 ja sen ruotsalainen serkku Congo Queen. Fly In -tapahtumaan lentäen saapuneita vierailijoiden koneita oli säästä johtuen lauantaiaamuna melko vähän, mutta määrä kasvoi sään parantuessa ja päivän edetessä. Mihinkään ennätysmääriin nyt tuskin päästään. Paikalla oli kuitenkin monia Jämin peruskävijöitä. Näytöksen päätähdeksi oli Ruotsista saatu Mikael Carlsonin replika ensimmäisen maailmansodan Fokker D VII -hävittäjästä. Kone on todella hieno. Siinä on pyritty kaikissa yksityiskohdissa mahdollisimman aitoon vaikutelmaan lähes sadan vuoden takaisesta lentokonetekniikasta. Fokkerissa on alkuperäinen Daimler D III aü -moottori, joka löytyi maatalosta Norjasta. Sinne se oli päätynyt ilmavoiminen romuhuutokaupasta 30-luvun lopulla tarkoituksena käyttää moottoria veneen voimanlähteenä. Kahdeksan vuoden kunnostuksen jälkeen rivikutonen lentää jälleen. Fokkerissa on erittäin monimutkainen pienistä eri värisistä vinoneliöistä rakentuva ensimmäisen maailmansodan aikainen saksalainen naamioväritys. Kaiken lisäksi kuvioversioita on kaksi erilaista ylä- ja alapinnoille. Alkuperäisiin verhoilukankaisiin kuvio oli painettu. Myös Carlsonin Fokkeriin painatettiin alkuperäisiä vastaavat naamiokuviokankaat. Koneeseen asennettuna ne on käsitelty perinteiseen tapaan pellavaöljyllä. Vaikutelma on hieno. Ilmassa ketterä kone pyörii pienellä alueella, joten esitys on yleisöystävällinen. Fokker on huomattavasti kehittyneempi hävittäjä kuin esimerkiksi viime vuonna Jämillä nähty, niin ikään Carlsonin Fokker Dr.1. Uudempi D VII sietää jo jonkin verran sivutuultakin nousuissa ja laskuissa. Konetta pidetäänkin yleisesti I maailmansodan parhaana hävittäjänä. Jämin Fly Inin lupaamasta Härvelit-osuudesta vastasi etenkin näytöksen avannut Esla-potkupyörien kisa. Sen aikana nähtiin liekkejä, kuultiin pauketta ja esitystä tuki humoristinen selostus. Lento-osuuskin oli saatu mukaan, kun Pitts Special "pommitti" savuamaan jäänytta Eslaa. Hauska paketti, josta yleisö piti. Lisää härveleitä tarjosi Messerschmitt-parvi, joka ei muodostunutkaan hävittäjistä vaan saman valmistajan kolmipyöräisistä KR-200-miniautoista. Oheisohjelmaan kuului myös yläpihan moottoripyörien surmanajoesitys teräspallossa. Show selvästi kiinnosti väkeä. Taitolento kuuluu Jämin perinteisiin ja sitä nähtiin lauantainakin. Ilmailuliiton puheenjohtaja Tapio Pitkänen lensi varsin uudella Sbach 343 -taitolentokoneella, jota pidetään alallaan yhtenä parhaista. Kokonaan hiilikuituisen koneen rakenne on erittäin jäykkä. Pitkänen paikkasi esityslennollaan koneen ohjelmassa ilmoitettua omistajaa, joka oli estynyt. Taivaalla nähtiin myös Christoph Zahn DFC Habicht E -purjekoneellaan. Vaikka esitys on lennetty monta kertaa Jämillä suunnilleen samanlaisena, se säväyttää edelleen. Lauantain yleisömäärää saattoi rajoittaa jonkin verran aamun huono sää Tampereen ja Porin seuduilla. Ihmiset katsoivat herätessään ulos ikkunasta ja saattoivat jättää reissun väliin, vaikka iltapäivällä näytöksen aikana oli aivan mainio keli. Huomenna pitäisi aamusta alkaen olla kaunis päivä, joten väkeä pitäisi riittää. +TT+ Päivitys: juttu sunnuntaista: Jämi Fly In tarjosi monipuolista nähtävää - lentokonehallissa piileskeli SAMT Lue myös Lentoposti.fi -jutut vuoden 2013 päälentonäytöksestä:
|
|||