I maailmansodan paras hävittäjä Jämin vetonaulana

fokker_dvii_mikalelcarlssonairhowsJämijärvi kutsuu jälleen viikonloppuna ilmailusta kiinnostuneita Jämi Fly In & Airshow -tapahtumaan. Experimental-harrastajien kokoontumisesta alkunsa saanutta perinnettä on viime vuosina muokattu yhä enemmän suuren yleisön lentonäytökseksi. Tänä vuonna otetaan kuitenkin askel takaisin, sillä esiintyjälista on viimevuotista perinteisempi.

Kesällä 2012 Jämillä järjestettiin Fly Inin yhteydessä myös Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös. Siksi esiintyjien määrä oli poikkeuksellisen runsas ja joukossa oli myös Ilmavoimat kalustollaan. Harjun yllä nähtiinkin mm. F/A-18 Hornet ja Midnight Hawks.

Nyt ohjelma on jälleen lähempänä Jämin perinteitä: taitolentoa, veteraanikoneita ja lennokkeja. Luvassa on kuitenkin paljon nähtävää ja erilaisia ilma-aluksia gyrokopterista DC-kolmosiin. Tarjolla on myös runsaasti oheisohjelmaa, ilmailunäyttely Jämi Areenassa sekä simulaattorikeskus lentokonehallissa.

Päävetonaulana on ruotsalaisen Mikael Carlsonin replika ensimmäisen maailmansodan Fokker D VII -hävittäjästä. Tätä kaksitasoa pidetään yleisesti sodan parhaana hävittäjänä, vaikkei se ei olekaan yhtä kuuluisa kuin saman valmistajan kolmitasoinen Dr.1.

Carlsonin kone on tehnyt ensilentonsa 2011. Tänä keväänä kone sai kuljetusperävaunun, joka mahdollistaa näytösesiintymiset kauempana kotikentästä. Fokkerissa on alkuperäinen kuusisylinterinen Daimler D III aü -moottori. Rakenteissa on myös pyritty mahdollisimman pitkälti sadan vuoden takaisiin materiaaleihin ja ratkaisuihin.

Jo vakituikseksi Jämin kävijäksi meritoitunut saksalainen Christoph Zahn tuo DFC Habicht E -purjekoneensa näytökseen. Sen savuilla tehostettu ja komeaan ohilentoon päättyvä ohjelma on aina upeaa katsottavaa.

Air Veteranin DC-3 OH-LCH on niin ikään Jämin vakiovieraita. Tänä kesänä se saa seurakseen ruotsalaisen DC-3 "Congo Queenin" (9Q-CUK). Kone on tarkemmin ilmaistuna Kolmosen C-47B-35-DK Skytrain -sotilasversio ja se on tilattu Yhdysvaltain armeijalle 1944.

Luvassa on myös Ilmavoimien veteraanikoneet Fouga Magister ja Gloster Gauntlet. Taitolentoa esittävät Sukhoi Su-26, Pitts Special ja Team Tuulia. Porista saapuu Suomen Ilmailuopiston koulutuskäytössä oleva Embraer Phenom 100 -liikesuihkukone.

Comp Air 8 on itse rakennettu, Walter (Diemech) M601 -potkuriturbiinilla varustettu hyppykone, joka voitti Ilmailuliiton Rakentajan palkinnon 2010. Viikonloppuna koneen Special Show -osuudessa esitellään Comp Airin nopeutta nimenomaan hyppykäytössä. Harjoituksissa koneella on lennetty "maasta - maahan" aika 2 minuuttia 20 sekuntia.

Näytöksessä on mukana myös Suomen suurin suihkumoottorilennokki, tamperelaisen Petri Mäkelän BAe Hawk mittakaavassa 1:3,5. Pikkutarkasti esikuvansa mukainen Hawk on valmistunut äskettäin parin vuoden rakennustyön jälkeen.

Oheisohjelmasta mainittakoon erikoisimpana kolmen ESLA -potkupyörän kisa. Yhdessä on suihkuturbiini, toisessa äärimmäisen meluisa patoputkimoottori ja kolmannessa ruutirakettimoottori. Luvassa lienee sekä vauhtia että vaarallisia tilanteita.

TraFi on hyväksynyt näytösjärjestäjän esityksetä tilapäisen vaara-alueen (EF D332 - JÄMIJÄRVI) perustamisesta näytösharjoittelun ja esityslentojen suojaksi. Vaara-alueen korkeusrajat ovat maan pinnasta lentopinnalle 95 (SFC-FL95).

Vaara-alueen ollessa voimassa vain em. lennot ovat mahdollisia Jämin ilmatilassa. Aiheesta on julkaistu AIP Supplement, jossa tarkemmat tiedot.

 

Muutokset näytösohjelmassa ovat mahdollisia. Tarkasta viimeisimmät tiedot nettisivuilta: Jämi Fly In

Lue myös Lentoposti.fi -jutut vuoden 2013 päälentonäytöksestä: