Mediaa ja kaikkea ilmassa liikkuvaa yhdistävä Ilmailutoimittajat ry vietti 50-vuotisjuhliaan 15. maaliskuuta. Puolustusvoimien sotatalouspäällikkö, entinen Ilmavoimien komentaja Jarmo Lindberg vakuutti esitelmässään, ettei ilmapuolustustamme eliminoida yllätyshyökkäyksellä. Yhdistyksen Follow Me -tunnustuksen sai Suomen Ilmailumuseo.
Ilmailutoimittajien yhdistys perustettiin 1963. Perimätiedon mukaan joukko alasta kirjoittavia toimittajia oli Finnairin seminaarin jälkeen päätynyt ajan tavan mukaan kabinettiin jatkoille. Tuolloin syntyi ajatus oman yhdistyksen perustamisesta.
Vuosien varrella toiminta on vakiintunut yhdistämään alan toimijoita sekä niistä eri tiedotusvälineihin raportoivia. Nykyisin Ilmailutoimittajat ry:n jäsenet ovat lehtien ja sähköisen median journalisteja, vapaita toimittajia, ilmailualan kirjailijoita, valokuvaajia ja alan harrastuslehtien tekijöitä.
Jäseneksi pääsy edellyttää vahvaa kytkentää sekä journalismiin että ilmailuun. Alaan erikoistuneita toimittajia, kirjoittajia ja kuvaajia on jäseninä nykyisin noin sata. Yhdistyksen puheenjohtajana toimii Kauppalehti Option reportteri Heikki Haapavaara.
Lentäminen on muuttunut matkustajan näkökulmasta yhä arkipäiväisemmäksi, mutta samalla vastaavasti ilmailualan yrityksille jatkuvasti haastavammaksi. Juhliessaan 50-vuotista historiaansa yhdistys pyrkii seuraamaan aktiivisesti sekä siviili- että sotilasilmailua, alan liiketoimintaa, hallintoa, lentoturvallisuutta ja koko ajan yhä ajankohtaisempia ympäristöasioita.
Nopeasti muuttuvassa maailmassa Ilmailutoimittajat ry haluaa sosiaalisen median rinnalle tarjota jäsenilleen myös suoria henkilökohtaisia kontakteja alan päättäjiin. Toki olennainen osa toimintaa on edelleen tilaisuus päästä lentokoneiden vierelle, perinteisesti ”potkimaan renkaita”.
Ilmavoimat pelaa Euroopan liigassa
Juhlaesitelmän piti Puolustusvoimien sotatalouspäällikkö, entinen Ilmavoimien komentaja kenraaliluutnantti Jarmo ”Charles” Lindberg. Hän on Ilmailutoimittajien Follow Me -palkinnon saaja vuodelta 1997. Ennen nousuaan korkeisiin sotilasvirkoihin Lindberg ylläpiti varhaisen nettiajan innovatiivistä Fighter Tactics Academy -sivustoa, jonka ansiosta yhdistys myönsi tunnustuksensa. Sivut ovat edelleen netissä luettavissa.
Esitelmässään ”Ilmavoimat eilen, tänään ja tulevaisuudessa” Lindberg muistutti, että F/A-18 Hornetin käyttöönotto 90-luvulla nosti Suomen ilmapuolustuksen kansallisesta sarjasta Euroopan liigaan. Aivan saman teki Messerschmitt Bf 109 jatkosodassa.
Vuosituhannen vaihde toi mukanaan kansainvälisyyden. Ilmavoimat on hakenut kokemusta ja samalla myös näyttänyt kykynsä osallistumalla monikansallisiin harjoituksiin. Nykyisin olennainen osa toimintaa on Suomen, Ruotsin ja Norjan alueilla rutiininomaisesti järjestettävä Cross Border -harjoitusyhteistyö.
Parhaillaan käynnissä oleva MLU 2 -elinkaaripäivitys jatkaa Hornetin käyttöikää pitkälle 2020-luvulle. Samalla saadaan käyttöön ilmasta maahan -kyky, joka on muissa käyttäjämaissa ollut aina osa koneen tehtäväkenttää. Ilmavoimiemme perinteinen toimiala on hävittäjätorjunta, mutta uusien, kaukaa ilmatorjunnan vaikutuksen ulkopuolelta laukaistavien täsmäaseiden käyttö onnistuu ilman perustehtävän vaarantamista.
Turvallisuus- ja puolustuspoliittisten selontekojen kehittämispäätösten tuloksena Suomen ilmapuolustus on moderni ja ajantasainen. Ilmavoimien monitoimihävittäjillä ja nykyaikaisilla asejärjestelmillä kyetään uskottavasti käymään ilmasotaa sekä iskemään avainkohteisiin tai vastaamaan Suomeen suunnattuihin ilmaiskuihin.
Suomen ilmapuolustusta ei kyetä eliminoimaan lyhyessä ensi-iskussa, vaan hävittäjä- ja ilmatorjunnan toimintakyky kyetään ylläpitämään myös pitkäkestoisessa ilmasodassa.
Follow Me -tunnustus Suomen Ilmailumuseolle
Ilmailualan näkyvyyttä nostaakseen Ilmailutoimittajat ry on myöntänyt alan arvostamaa Follow Me -tunnustuspalkintoaan jo yli 20 vuoden ajan. Se on saanut nimensä lentokentillä koneita oikeille paikoilleen ohjaavista Follow Me -autoista. Tunnustus myönnetään ilmailuun ja tiedotukseen liittyvistä onnistumisista – tyypillisesti teoista, jotka ovat seuraamisen arvoisia.
Yhdistyksen 50-vuotisjuhlassa Follow Me -kunniakirjan vuodelta 2012 sai Suomen Ilmailumuseo. Tunnustuksen otti vastaan museonjohtaja Markku Kyyrönen.
Toiminnan käynnistänyt Ilmailumuseoyhdistys perustettiin 1969. Museo avattiin 1981 ja nykyisin siitä vastaa 1996 perustettu Suomen Ilmailumuseosäätiö. Helsinki-Vantaan lentoaseman alueella toimiva museo on viime aikoina aktiivisesti pyrkinyt siirtämään painopistettään koneiden ja esineiden säilömisestä aktiiviseen toimintaan, josta olisi saatavilla myös tuottoja.
Ilmailumuseolla onkin nykyisin esimerkiksi Messerschmitt 109 -simulaattori. Sillä kävijä pääsee kokemaan jatkosodan ilmataistelut ohjaamalla itse sotiemme parasta hävittäjää, ”Mersua”. Yhteistyö Finnairin koulutusosaston kanssa on puolestaan mahdollistanut pääsyn aitoihin koulutussimulaattoreihin, tuoreimpana hankkeena on lentämisen elämys yhtiön edellisen laajarunkokoneen MD-11:n ohjaimissa.
Alunperin lentoaseman joutomaalle rakennettu Ilmailumuseo sijaitsee nykyisin keskellä Aviapolista ja aivan rakenteilla olevan Kehäradan aseman vieressä. Tulevaisuus näyttää valoisalta, mutta ympäristön muutokset vaativat suuria investointeja rakennuksiin. Myös näyttelyt kaipaavat uudistamista. Ilmailutoimittajat toivookin, että Follow Me -tunnustus toisi uusia tukijoita museolle.
Suomen Ilmailumuseolla järjestetyn 50-vuotisjuhlan kutsuvieraat saivat tutustua myös uusimpaan vetonaulaan, Utista lainattuun harvinaiseen Messerschmitt Bf 109 -hävittäjään. Se on esillä 17. maaliskuuta järjestettävän Mersut Suomessa 70 vuotta -seminaarin tiimoilta järjestettävässä erikoisnäyttelyssä.
|
|||