Joby Aviation Inc. raportoi lentoturmasta viranomaisille 16. helmikuuta, kun eVTOL-valmistaja ilmoitti JAS4-2 -ilmataksin prototyypin (Joby Aircraft S4, Generation 2, Aircraft 1) joutuneen onnettomuuteen koelennolla yhtiön Kaliforniassa sijaitsevassa koelentokeskuksessa. Turmassa ei tullut Jobyn mukaan henkilövahinkoja.
Joby totesi raportissaan turvallisuuden olevan yhtiön keskeinen arvo, jonka takia miehittämättömän ilmataksin suorituskykyjä koelennetään laajasti asumattomalla alueella. Koelentoja suoritetaan myös tavallisia operointiolosuhteita vaativimmissa olosuhteissa. Koelento-ohjelmat on tarkoituksella suunniteltu selvittämään rajoja ilma-alusten suorituskyvyistä ja näin ollen myös onnettomuudet ovat mahdollisia. Joby Aviation ilmoitti avustavansa viranomaisia lentoturman tutkinnassa.
Joby on kehittänyt ilmataksiratkaisuaan jo yli vuosikymmenen verran ja on suorittanut jo yli 1000 koelentoa. Jobyn eVTOL on myös ensimmäinen, joka on saanut G-1 -tason hyväksynnän ilma-alukselleen Yhdysvaltain ilmailuviranomaiselta FAA:lta. Koelennoilla JAS4-2 -ilmataksin prototyyppi on lentänyt yli 8500 kilometriä ja pitää hallussaan tiettävästi pisintä yhdellä latauksella suoritettua lentoa eVTOL-koneella.
Tammikuussa 2022 Joby kertoi ottaneensa käyttöön toisen esisarjan prototyypin ilma-taksistaan. Sille oli saatu hyväksyntä FAA:lta joulukuussa 2021. Toisen ilma-aluksen avulla Jobyn oli määrä kasvattaa koelentojen määrää ja edetä vakaasti ja nopeasti kohti tyyppihyväksyntää. Jobyn ensimmäinen prototyyppi JAS4-1 (N541JA, Joby Aircraft S4, Generation 1, Aircraft 1) lensi jo vuonna 2017. Uudemman sukupolven koelentokone ja nyt onnettomuuteen joutunut JAS4-2 (N542AJ, Joby Aircraft S4, Generation 2, Aircraft 1) nousi ilmaan ensi kertaa vuonna 2019. Kolmas käyttöön otettu koelentokone on JAS4-2 (N542BJ, Joby Aircraft S4, Generation 2, Aircraft 2).
Ohjaamoavioniikkana Jobyn eVTOL-koneessa käytetään Garmin G3000-ratkaisua, joka kevyen rakenteensa ja SVS-järjestelmän (Synthetic Vision System) avulla tarjoaa lentäjälle kehittynyttä tilannetietoisuutta yhdessä suurten ohjaamoikkunoiden kanssa. Jobyn eVTOL-koneella voidaan kuljettaa yhden lentäjän miehistöllä neljä matkustajaa 240 kilometrin päähän jopa 320 kilometrin tuntinopeulla. Jobyn ilmataksille odotetaan tyyppihyväksyntää vuonna 2023 ja kaupallisten operaatioiden on kerrottu käynnistyvän vuonna 2024. Erilaisista eVTOL-koneista odotetaan kehittyvän ilmataksiratkaisuja kaupunkeihin ja niiden ympäristöön sekä luovan kokonaan uudenlaisen liikkumisen vaihtoehdon ihmisille ja tavaroille.
Japanin suurin lentoyhtiö All Nippon Airways ja Joby Aviation ilmoittivat 14. helmikuuta käynnistävänsä ilmataksipalvelun Japanissa. Tavoitteena on tarjota palvelua Osakan Kansain lentoasemalta. Matka-aika vähenisi automatkan noin tunnista vain 15 minuuttiin käytettäessä ilmataksia tekosaarella sijaitsevalta lentokentältä 50 kilometrin matkalla Osakan keskustaan. Aiemmin 6. helmikuuta Joby ilmoitti yhteistyöstä SK Telecomin kanssa ilmataksipalveluyhteistyöstä Etelä-Koreassa. Jobyn tavoitteena on tuoda ilmataksipalvelu markkinoille ja tehtä siitä yhtä edullista kuin perinteisestä taksinkäytöstä. Jobyn hankkeeseen ovat investoineet Capricorn Investment Group, Intel Capital, JetBlue Technology Ventures ja Toyota AI Ventures. Lue myös:
|
|||