Joby Aeron JAS4-2 eVTOL lentoturmassa - ilmoitti juuri ilmataksiyhteistyöstä Japanissa ANA:n kanssa

Joby_airtaxi_ilmassaJoby Aviationin experimental-luokan JAS4-2 -ilmataksin prototyyppi (N542AJ) on vaurioutunut miehittämättömällä koelennolla tapahtuneessa onnettomuudessa Kaliforniassa 16. helmikuuta. eVTOL-ilma-alukselle (electric vertical takeoff and landing) tapahtuneessa onnettomuudessa ei tullut henkilövahinkoja. Joby ja All Nippon Airways ilmoittivat kaksi päivää ennen lentoturmaa yhteistyöstään tuoda ilmataksipalvelu Japaniin Osakan Kansain lentokentälle. Joby tekee yhteistyötä myös NASAn kanssa.

Joby Aviation Inc. raportoi lentoturmasta viranomaisille 16. helmikuuta, kun eVTOL-valmistaja ilmoitti JAS4-2 -ilmataksin prototyypin (Joby Aircraft S4, Generation 2, Aircraft 1) joutuneen onnettomuuteen koelennolla yhtiön Kaliforniassa sijaitsevassa koelentokeskuksessa. Turmassa ei tullut Jobyn mukaan henkilövahinkoja.

Joby_airtaxi_maassaYhdysvaltain onnettomuustutkintavirasto NTSB ilmoitti tutkivansa Big Surin Jolonissa keskiviikkona 16. helmikuuta Jobyn ilmataksille miehittämättömällä koelennolla tapahtunutta onnettomuutta.

Joby totesi raportissaan turvallisuuden olevan yhtiön keskeinen arvo, jonka takia miehittämättömän ilmataksin suorituskykyjä koelennetään laajasti asumattomalla alueella. Koelentoja suoritetaan myös tavallisia operointiolosuhteita vaativimmissa olosuhteissa.

Koelento-ohjelmat on tarkoituksella suunniteltu selvittämään rajoja ilma-alusten suorituskyvyistä ja näin ollen myös onnettomuudet ovat mahdollisia. Joby Aviation ilmoitti avustavansa viranomaisia lentoturman tutkinnassa.


Jobylla hallussaan pisin yks
ittäinen eVTOL-lento

Joby on kehittänyt ilmataksiratkaisuaan jo yli vuosikymmenen verran ja on suorittanut jo yli 1000 koelentoa. Jobyn eVTOL on myös ensimmäinen, joka on saanut G-1 -tason hyväksynnän ilma-alukselleen Yhdysvaltain ilmailuviranomaiselta FAA:lta.

Koelennoilla JAS4-2 -ilmataksin prototyyppi on lentänyt yli 8500 kilometriä ja pitää hallussaan tiettävästi pisintä yhdellä latauksella suoritettua lentoa eVTOL-koneella.

Joby_Airtaxi_2Kyseinen heinäkuussa 2021 Big Surin koelentokeskuksessa täysikokoisella eVTOL-koneen prototyypillä yhdellä latauksella toteutettu koelento kesti yhden tunnin ja 17 minuuttia. Lennon pituus vastasi noin 240 kilometrin kuljettua matkaa.  Pitkä koelento osoitti valmistajan mukaan nykyisen akkuteknologian riittävyyttä kaupallisiin operaatioihin.

Tammikuussa 2022 Joby kertoi ottaneensa käyttöön toisen esisarjan prototyypin ilma-taksistaan. Sille oli saatu hyväksyntä FAA:lta joulukuussa 2021. Toisen ilma-aluksen avulla Jobyn oli määrä kasvattaa koelentojen määrää ja edetä vakaasti ja nopeasti kohti tyyppihyväksyntää.

Jobyn ensimmäinen prototyyppi JAS4-1 (N541JA, Joby Aircraft S4, Generation 1, Aircraft 1) lensi jo vuonna 2017. Uudemman sukupolven koelentokone ja nyt onnettomuuteen joutunut JAS4-2 (N542AJ, Joby Aircraft S4, Generation 2, Aircraft 1) nousi ilmaan ensi kertaa vuonna 2019. Kolmas käyttöön otettu koelentokone on JAS4-2 (N542BJ, Joby Aircraft S4, Generation 2, Aircraft 2).

Joby_airtaxi_topKyseessä on ylätasoinen ilma-alus, jonka siivissä on neljä potkuria ja takarungossa vielä kaksi lisää. Jobyn sähkömoottoroitu eVTOL on ns. nollapäästöinen ilma-alus ja kykenee nimensä mukaisesti pystysuoriin lentoonlähtöihin ja laskeutumisiin. Ilma-alus muuntuu matkalentoa varten lentokonemaiseksi, kun kaikki potkurit kääntyvät tarjoamaan työntövoimaa. Juuri kyseinen ns. transitiovaihe on operaatioissa kriittinen.

Ohjaamoavioniikkana Jobyn eVTOL-koneessa käytetään Garmin G3000-ratkaisua, joka kevyen rakenteensa ja SVS-järjestelmän (Synthetic Vision System) avulla tarjoaa lentäjälle kehittynyttä tilannetietoisuutta yhdessä suurten ohjaamoikkunoiden kanssa.

Jobyn eVTOL-koneella voidaan kuljettaa yhden lentäjän miehistöllä neljä matkustajaa 240 kilometrin päähän jopa 320 kilometrin tuntinopeulla. Jobyn ilmataksille odotetaan tyyppihyväksyntää vuonna 2023 ja kaupallisten operaatioiden on kerrottu käynnistyvän vuonna 2024.

Erilaisista eVTOL-koneista odotetaan kehittyvän ilmataksiratkaisuja kaupunkeihin ja niiden ympäristöön sekä luovan kokonaan uudenlaisen liikkumisen vaihtoehdon ihmisille ja tavaroille.


Ilmataksiyhteistyötä Japanissa ja Etelä-Koreassa

Japanin suurin lentoyhtiö All Nippon Airways ja Joby Aviation ilmoittivat 14. helmikuuta käynnistävänsä ilmataksipalvelun Japanissa. Tavoitteena on tarjota palvelua Osakan Kansain lentoasemalta. Matka-aika vähenisi automatkan noin tunnista vain 15 minuuttiin käytettäessä ilmataksia tekosaarella sijaitsevalta lentokentältä 50 kilometrin matkalla Osakan keskustaan.

Aiemmin 6. helmikuuta Joby ilmoitti yhteistyöstä SK Telecomin kanssa ilmataksipalveluyhteistyöstä Etelä-Koreassa.

Jobyn tavoitteena on tuoda ilmataksipalvelu markkinoille ja tehtä siitä yhtä edullista kuin perinteisestä taksinkäytöstä. Jobyn hankkeeseen ovat investoineet Capricorn Investment Group, Intel Capital, JetBlue Technology Ventures ja Toyota AI Ventures.

Lue myös: