Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajapolut uudistuivat terminaalin T2-laajennuksen avautuessa virallisesti keskiviikkona 1. joulukuuta. Avauspäivänä Suomen päälentoasemalta lähtee matkaan noin 10 000 matkustajaa, joista valtaosa kulkee uuden terminaalin sinistä mattoa pitkin lähtöselvitykseen. Saapuvia ja lähteviä matkustajia oli tervehtimässä myös joulupukki, jonka voi nähdä lentoasemalla myös myöhemmin joulukuun aikana. Suomen uusi ja valoisa portti maailmalle avautuu matkustajien edessä jo muutamassa minuutissa lentoasemalle saapumisen jälkeen matkustustavasta riippumatta. Helsinki-Vantaan uuden sisääntuloaulan aaltoileva puukatto ottaa lentoasemalle saapuvat matkustajat heti suojaansa. Tämä jättimäinen kuusipuusta valmistettu taideteos koostuu 500 yksilöllisestä ristiinliimatuista kuusilautakerroksista koostuvista CLT-elementeistä (Cross Laminated Timber), jotka jatkuvat tulevan lähtöaulan puolelle. Visuaalista elämystä täydentävät valtava kattoikkuna ja terminaalin lasiseinät, jotka päästävät luonnonvaloa tilaan. Terminaalilaajennus otetaan käyttöön kolmessa vaiheessa ja ns. yliheittovaihe eli siirtyminen entisistä tiloista uusiin käynnistyi 30. marraskuuta kello 18.00. Virallisesti uusi laajennus avattiin 1. joulukuuta kello 6.30. Avajaispäivänä matkustajat saivat kulkea sinistä mattoa pitkin ja heille jaettiin sinivalkoisia tikkukaramellejä. Helsinki-Vantaan lentoaseman johtaja Ulla Lettijeff kertoi iltapäivällä Lentoposti.fi:lle avauksen sujuneen hyvin. Terminaalissa vieraili avauspäivänä lentomatkustajien lisäksi paljon uudistuksesta kiinnostuneita ihmisiä. Terminaalin edustalla nähtiin myös sosiaalisesta mediasta tuttuja bloggareita sekä ainakin yksi rap-muusikko. Vierailujen antia saaneekin nähdä heidän sosiaalisen median kanavissa. Finavia omistaa uuden terminaalin kaikille matkustajille ja tarjosi sen myötä mahdollisuuden kuvauttaa itsensä ja nimensä Helsinki Airport -kyltin yhteydessä. Jokaisella on mahdollisuus saada nimensä virallisen Helsinki Airport -kyltin ylle 3. tammikuuta 2022 saakka. Nimi syötetään myhelsinkiairport.fi -sivuston kautta, josta se ilmestyy terminaalin seinustalle virallisen nimikyltin yläpuolelle. Myös Lentoposti.fi kokeili palvelua ja nimesi lentoaseman uudelleen. Ensivaiheessa lähtevien matkustajien kerros toimii pääosin läpikulkupaikkana nykyiselle lähtöselvitys- ja turvatarkastusalueelle. Finnairin matkustajat saattoivat käyttää myös uuden aulan lähtöselvitysautomaatteja. Bag Drop -pisteet ja turvatarkastus ovat edelleen aiemmilla paikoillaan. Avajaispäivänä 1. joulukuuta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulkee matkustajaennusteiden mukaan lähes 27500 matkustajaa. Määrä on edelleen kaukana pandemiaa edeltävistä luvuista, mutta kuitenkin mukavassa kasvusuunnassa. Ennen pandemiaa Helsinki-Vantaalle odotettiin vuodelle 2025 jo 25 miljoonaa vuosittaista matkustajaa ja vuodelle 2035 huimat 30 miljoonaa matkustajaa. Keskiviikon matkustajista noin 10 000 on lähteviä paikallisia matkustajia, joista suuri osa kulkee uuden terminaalilaajennuksen kautta lähtöporttialueelle. Saman verran eli noin 10 000 on Suomen saapuvia matkustajia. Loput noin 7500 on kauttakulkumatkustajia. Eri liikennemuodot linkittyvät Helsinki-Vantaalla entistä paremmin. Terminaalin T2 matkustajien saattoalue sijaitsee 1. joulukuuta lähtien suoraan terminaalilaajennuksen edessä. Terminaalin edustalle lähtevien lentojen kerrokseen saattorampille pääsee jättämään matkustajia henkilöautoilla sekä takseilla. Kaikki muu liikenne lentoasemalle tulee saapuvien tason kautta suoraan matkakeskusalueelle. Kävelymatka matkakeskusalueelle ja tulevaisuuden lähtöselvitysalueelle pysäköintitalosta, rautatieasemalta, bussiasemalta sekä pyöräparkista kestää vain muutaman minuutin. Todellinen matka lentokoneen lähtöportille ei lyhene, mutta palvelut tulevat asiakkaan luokse ja matka sekä matkustuskokemus pääsee alkamaan heti lentoasemalle saavuttaessa. Samaan aikaan terminaalilaajennuksen kanssa avatiin myös 1800-paikkainen uusi kahdeksankerroksinen pysäköintitalo, jossa on kokonaan lämpimän P1 Premium -alueen lisäksi P2-alue, jossa on mm. vihreän värinen kerros sähköautojen pysäköintiin. Kaikilla kerroksilla on omat värinsä sekä eläinhahmonsa, jotka auttavat asiakkaita muistamaan auto sijainnin. Seuraavalla matkalla se saattaakin olla mukana ollut lapsi, joka muistaa auton olevan Suomen joutsenen kerroksessa. Uutta näillä pysäköintialueilla on myös rekisterinumeron tunnistava järjestelmä, joka mahdollistaa oman auton löytämisen pysäköintitalosta valokuvan sekä karttapohjan avulla. Kaikkea uutta ei ole rakennettu historiaa unohtamatta, sillä Helsinki Artportinakin tunnetun lentoaseman uuden Kehärata-aseman yhdyskäytävän aulan seinälle on nostettu nimetön keramiikkateos, jota on esitelty matkustajille lentoasemalla jo 60 vuoden ajan. Kyseinen taiteilija Karl Heinz Schultz-Kölnin modernistinen teos muodostuu 54 taidekeramiikkalevystä, ja se on neljä metriä leveä ja kolme metriä korkea. Tämä keramiikkareliefi on ollut alun perin on sijoitettuna 1952 valmistuneeseen Helsingin lentoasemarakennukseen, joka tunnettiin myös makaavana pilvenpiirtäjänä. Saapuvat matkustajat ottaa tulevaisuuden matkalaukkuaulasta poistumisen jälkeen vastaan suomalainen luonto. Tulokerroksen luonnonvalossa kylpevä Luoto-dioraama koostuu valikoiduista kivistä sammalineen sekä erilaisista istutuksista. Luoto symboloi omalta osaltaan Helsinki-Vantaan merkitystä tärkeänä eurooppalaisena vaihtoliikenteen solmukohtana. Saapuvien matkustajien kerroksen tilaa reunustavat erilaiset kioski- ja ravintola- ja kauppapalvelut sekä saapuvien matkustajien lounge-tila. Palveluitaan siellä tarjoavat on mm. Subway, Excess Baggage ja Forex sekä kestosuosikit Alepa ja R-kioski, jotka ovat auki vuorokauden ympäri. Laajennuksessa avautui myös uusi Runway Bar. Lemmikkien omistajat ilahtuvat varmasti uudesta ulkoilutusalueesta, jossa koiran tai kissan voi käyttää tarpeillaan. Se sijaitsee tuloaulan ja bussiaseman välissä. Aiemmin se sijaitsi T2-terminaalin edustalla. Lentoaseman Non-Schengen -alueella on sisätiloissa myös erillinen lemmikkivessa, joka avattiin alkuvuodesta 2020. Uusien tilojen avaaminen matkustajille jatkuu keväällä 2022, kun uudessa lähtöaulassa otetaan käyttöön lähtöselvityspisteet. Loppukeväällä, arviolta toukokuussa, avataan myös uusi turvatarkastusalue. Sen koko on valtava, sillä leveyttä on 100 metriä. Tähän keskustakirjasto Oodin kokoiseen tilaan voidaan asentaa jopa 20 turvatarkastuslinjaa, joiden pituus on voi olla 24 metriä. Avautuessaan kesäksi 2022 tämän turvatarkastusalueen läpi voi mennä jopa 3000 matkustajaa tunnissa. Näiden avausten jälkeen työmaat siirtyvät ns. muutosalueelle eli nykyisen lähtöselvitysaulan ja turvatarkastusalueen kohdalle. Siellä työt on aloitettu jo vanhan terminaaliosan lähtöselvitysalueella 240-270, jossa purettiin ensimmäisenä mm. lähtöselvitys ja matkatavarajärjestelmiä. Myös terminaalin alkuperäinen puinen parkettilattia saa väistyä ja tilalle tulee kiveä. Aivan kokonaan vuonna 1969 avatun terminaalin parkettilattia ei katoa, sillä sitä on käytössä vielä terminaalin lähtöporttialueella. Tavoitteena on vain yksi terminaali ja aikanaan nykyinen terminaali T1 tullaankin sulkemaan. Toistaiseksi kaikki jatkuu siellä kuitenkin ennallaan ja T1:n turvatarkastus ja lähtöselvitys ovat käytettävissä tietyille lentoyhtiöille. Näiden tilojen osalta ei ole vielä tehty lopullisia suunnitelmia. Yhden katon alla laajentuneen lentoaseman mitat ovat jo merkittävät, sillä nykyisen terminaali T1:n ensimmäiseltä lähtöportilta on matkaa länsisiiven viimeiselle lähtöportille noin 1650 metriä ja eteläsiivenkin kärkeen 1600 metriä. Maan alle on tehty myös varaus, joka mahdollistaisi suoran kaukojunayhteyden pääradalta lentoasemalle. Tämän lisäksi myös mahdollinen Tallinna-tunneli voitaisiin yhdistää tehtyjen varauksen avulla Helsinki-Vantaalle. Laajennusvaraa yhden katon alla on edelleen, sillä myös nyt avattu terminaalilaajennus sisältää myös laajennusvarauksen. T2-laajennuksen vasemmalle puolelle on jätetty 30 metrinen alue, josta terminaaliin saadaan vieläkin enemmän lisätilaa. MH
Lue myös uutisemme, jotka sisältävät paljon rakennusaikaisia kuvia T2-laajennuksesta: Artikkeli: Helsinki-Vantaan laajennustyöt etenevät - pandemian hiljentämät lentoasemat valmiina avaukseen
|
|||