Juneyao Airin avauslennon Boeing 787-9 Dreamliner laskeutui Helsinki-Vantaalla varhain perjantaiaamuna 28. kesäkuuta. Juneyaon Air on nyt toinen Helsinki-Vantaalle operoiva kiinalainen lentoyhtiö. Reitti Helsinki-Vantaalle on Juneyao Airin ainoa mannertenvälinen lento. Avaus tuo merkittävää lisäkapasiteettia Helsinki-Shanghai välille ja yhteistyö Finnairin kanssa on jo käynnistetty. Finavian Helsinki-Vantaan lentoaseman johtaja Joni Sundelin toivotti Juneyao Airin tervetulleeksi Suomeen ja Helsinki-Vantaalle perjantaiaamuna noin kello 05.00. JuneYao Airin hallituksen puheenjohtaja Wang Junjinin mukaan avauslennolla oli matkustajia kaikkiaan 209. Avauslennon virallisessa delegaatiossa olivat mukana myös Juneyao Airin varatoimitusjohtaja Yu Chengji sekä Juneyao Airin hallituksen jäsen Wang Han. Juneyao Air lentää Helsinki-Vantaalle Shanghain Pudongista seitsemän kertaa viikossa. Lento HO1608 lähtee Helsinki-Vantaalta iltapäivällä kello 14.20 ja saapuu Shanghaihin seuraavana aamuna kello 04.20. Paluulento HO1607 lähtee Shanghaista myöhään illalla kello 00.55 ja saapuu Helsinki-Vantaalle aamulla kello 06.20. Avauslento laskeutui Helsinki-Vantaalle kuitenkin reilusti etuajassa jo ennen kello viittä. Avauslennon laskeutumisen jälkeen Juneyao Airin Dreamlinerin vastaanottivat rullaustiellä Helsinki-Vantaan Rosenbauer Panther -pelastusajoneuvot, jotka tervehtivät uutta reittiavausta perinteisesti vesisuihkuilla. Avauslennon kapteeni kehui Suomea kauniiksi ja taivaalta näkyi merkittävä määrä metsää ja vettä. Myös Helsinki-Vantaan lennonjohto sai kehuja suorasta reitityksestä sekä jatkuvan liu'n mahdollistaneesta lähestymisestä. Reittiavaus tuo merkittävästi lisäkapasiteettia lennoille Helsingin ja Shanghain välillä, kun päivittäiset lennot operoidaan Boeing 787-9 Dreamliner -koneilla. Juneyaon Airin koneissa on kaksiluokkainen matkustamo, jossa on 324 matkustajaistuinta. Business-luokassa on 29 lieflat-istuinta. Tarjolla on vuosittain siis noin 118 000 matkustajapaikkaa suuntaansa. Finnair ja Juneyao Air julkistivatkin codeshare-sopimuksen toukokuussa 2019. Se tarjoaa merkittävästi paremmat yhteydet Finnairin matkustajille Kiinassa sekä parempia yhteyksiä kiinalaismatkustajille myös Suomessa. Finnairin asiakkaat voivat codeshare-sopimuksen myötä lentää Juneyao Airin jatkolennoilla Shanghaista Harbiniin, Shenyangiin, Dalianiin, Qingdaoon, Xi'aniin, Chongqingiin, Kunmingiin, Xiameniin ja Fuzhoon. Lisäksi Finnairin lentokoodi AY on lisätty Juneyao Airin reiteille Nanjingin ja Xi'anin sekä Chongqingin ja Zhangjiajien välillä. Vastaavasti Juneyao Airin lentokoodi HO on lisätty Finnairin Shanghain-reitille sekä kotimaan reiteille Helsingistä Ivaloon, Rovaniemelle, Kemiin, Kuopioon ja Ouluun. Juneyao Air on osa yksityistä Shanghai Juneyao Groupia, joka on yksi Kiinan sadasta suurimmasta yrityksestä. Syyskuussa 2006 perustettu lentoyhtiöllä on 72 koneen laivasto, joka koostuu Airbus A320 ja Boeing 787 Dreamliner -koneista. Reittejä yhtiöllä on yli 120. Ne yhdistävät Kiinassa suurkaupunkeja sekä naapurimaita. Juneyao Airin kotikentät ovat Shanghai ja Nanjing. Vuonna 2018 kiinalaisyhtiö kuljetti yli 18 miljoonaa matkustajaa. Juneyao Air on Star Alliance-lentoyhtiöallianssin partneri ja sen myötä toinen allianssin operaattori, joka lentää laajarunkokoneella Helsinki-Vantaalle. Kyseessä on siis jo toisen kiinalaisen lentoyhtiön reittiavaus Suomeen vuoden 2019 aikana. Juneyaon avauksen myötä Helsinki-Vantaan ja Kiinan kohteiden välisten viikkovuorojen määrä nousee jo 51:een. Muut operaattorit ovat Finnair 42 viikkovuorolla ja Tibet Airlines kahdella viikkovuorolla. Vuonna 2018 Kiinan ja Suomen välillä matkusti yli 550 000 matkustajaa. Määrän odotetaan kasvavan merkittävästi, sillä tammikuussa 2019 julkistettiin toimintasuunnitelma Kiinan ja Suomen kahdenvälisen ilmailukumppanuuden edistämisestä. Suunnitelman tavoitteena on tehdä maiden välisestä yhteistyöstä tehokkaampaa ja tulosorientoitunutta. Kyseinen nelivuotinen Joint Action Plan 2019 - 2023 -toimintasuunnitelma sisältää tavoitteet maiden välisen lentoliikenteen kehittämisestä, lisävuoroista ja uusien kohdevaihtoehtojen löytämisestä. Lue myös:
|
|||