Lentomatkustajien nestesäännöt tiukentuivat 1. syyskuuta 2024, kun uusilla C3-turvatarkastuslaitteillakin varustettujen lentoasemien osalta tuli voimaan aiempi 100 ml -nestesääntö. Taustalla on ECAC:n (European Civil Aviation Conference) heinäkuussa 2025 antama ilmoitus onnistuneista käyttökokeista uusien ns. C3-turvatarkastus laitteiden osalta. ECAC suoritti kokeita Smiths Detection Hi-Scan 6040 CTiX CT -turvatarkastuslaitteilla. EU ei kuitenkaan vielä tuolloin poistanut teknistä rajoitusta. Dublinin lentoasema on yksi harvoista lentoasemista, jotka ovat siirtyneet kokonaan uusiin turvatarkastuslaitteisiin. Lentoasemalle on hankittu kolmisenkymmentä C3-turvatarkastuslaitetta, jotka on jaettu kahteen terminaaliin. Lentomatkustaja voi Dublinissa kulkea turvatarkastuksen läpi poistamatta nesteitä, geelejä ja elektronisia laitteita käsimatkatavaroistaan. Käsimatkatavaroissa kuljetettavien nesteiden määrää ei enää rajoiteta. Aiemmin suurin sallittu pakkauskoko oli 100 ml ja nyt raja on tämän osalta kaksi litraa. Tuotteita ei tarvitse myöskään pakata läpinäkyvään muovipussiin. Lentomatkustajan tulee olla tarkkana, sillä kaikilla lentoasemilla ei ole uudenlaisia C3-skannereita tai lupaa päästää yli 100 ml nestepakkauksia läpi turvatarkastuksesta. Uusinta turvatarkastusteknologiaa eli ns. EDSCB-skannereita (Explosive Detection Systems for Cabin Baggage) on käytössä mm. Helsinki-Vantaalla, mutta niiden osalta vuosi sitten asetettua nesterajoitusta ei ole vielä peruttu.
Rajoitus perustui turvallisuuden kokonaisarviointiin EU-komissio kertoi syyskuussa 2025, ettei muutos perustunut mihinkään uuteen uhkaan. Syynä oli EU:n mukaan väliaikaiseen tekniseen ongelmaan puuttuminen, jonka EU toteutti yhdessä kansainvälisten kumppanien kanssa. Käytännössä tiukennus saattoi johtua esimerkiksi laitteistoissa havaitusta ongelmasta, joka laitetoimittajien tulee korjata ennen paluuta normaaliin. Kyseessä on siis enemmänkin turvallisuuden kokonaisarvio. EU-komission mukaan ECAC-valtioiden ja -laboratorioiden validoimat tekniset tiedot osoittavat komissiolle, että sellaisia standardin C3 mukaisten EDSCB-laitteiden olemassa olevia kokoonpanoja, joille komissio on myöntänyt ”EU Stamp” merkinnän tai ”EU Stamp pending” merkinnän, on tarkistettava niiden suorituskyvyn parantamiseksi. Tämän seurauksena lentoliikenteen turvallisuuden ylläpitämiseksi varotoimenpiteenä rajoitettiin yksittäisten neste-, aerosoli- ja geelipakkausten enimmäistilavuutta, jotka voidaan tarkastaa millä tahansa tällä hetkellä hyväksytyllä standardin C3 mukaisella EDSCB-laitekokoonpanolla. Lue myös:
|
|||