Kaksi China Eastern Airlinesin Airbus-matkustajakonetta olivat vaarallisen lähellä suuronnettomuutta Shanghain Hongqiaon (ZSSS) lentokentällä 11. lokakuuta. Lähtökiidossa ollut kapearunkoinen Airbus A320 -kone väisti eteen rullanneen laajarunkoisen A330-300 -koneen vain reilulla kymmenellä metrillä. Koneissa oli yhteensä yli 400 ihmistä. China Eastern Airlinesin lento MU5643 oli lähdössä Tianjiniin kyydissään 147 matkustajaa. Airbus A320 (B-2337) oli lähtökiidossa Hongqiaon kiitotiellä 36L, kun sen eteen rullasi saman yhtiön Airbus A330-300 -kone (B-6506). Se oli saapunut lennolta MU5106 Pekingistä ja oli laskeutunut hetkeä aiemmin kiitotielle 36R ja oli rullaamassa kohti terminaalirakennusta. Saapuneen laajarunkokoneen kyydissä oli 266 matkustajaa. Kapearunkoisen A320-koneen nopeus oli liian kova lähtökiidon keskeyttämiseen, joten ohjaajat lisäsivät moottoreihin täyden tehon. Kone nousi ilmaan hieman ennen törmäystä. Kiinan ilmailuviranomaisen CAAC:n rekonstruktiovideon mukaan A320 rullasi kiitotien 36L lähtöpaikalle rullaustien H7 kautta. A330 rullasi H3 rullaustiellä ja lähti ylittämään kiitotietä 36L. Lähtökiidossa ollut kone oli tehnyt matkaa noin 1600 metriä, kun ohjaajat havaitsivat toisen matkustajakoneen. Matkaa ylittävään koneeseen oli enää 770 metriä. CAAC kertoo, että A320-koneen nopeus oli 110 solmua, kun sen ohjaajat havaitsivat kiitotietä ylittävän A330-laajarunkokoneen. A320-koneen perämies jarrutti koneen vauhtia mutta koneen kapteeni otti ohjaimet lisäten moottoreihin TOGA-tehon (maksimi lentoonlähtöteho). A320-koneen nopeus kiihtyi 130 solmuun, jonka jälkeen kapteeni ohjasi koneen nousuun. Airbus A320-kone nousi ilmaan 2100 metrin kohdalla noin 300 metriä ennen H3 rullaustietä, josta A330-kone ylitti kiitotietä. Kiinan siviili-ilmailuviranomaisen CAAC:n mukaan etäisyyttä risteävän A330-koneen kanssa oli pystysuunnassa 19 metriä ja vaakasuunnassa 13 metriä. Kiinalaismedian mukaan A330-kone oli saanut luvan ylittää kiitotie 36L rullaustien H3 kohdalta noin 36 sekuntia ennen kuin lähtevä A320-kone sai lähtöluvan. Lähtökiidossa olleen koneen ohjaajat olivat eri radiojaksolla, kun A330-kone sai kiitotien ylitysluvan joten he eivät olleet saaneet tietoa muusta liikenteesä. CAAC ei ole vielä virallisesti vahvistanut mediatietoja. CAAC:n antaman lausunnon mukaan alustavat tutkimukset valmistuvat noin 20 päivän kuluessa. Vakavan vaaratilanteen syyksi arvioidaan lähilennonjohtajan huolimattomuutta mutta myös A330 -koneen miehistö saa moitteita, koska se ei kuunnellut lähilennonjohtajan ohjeita. Mikäli koneet olisivat osuneet toisiinsa kyseessä oli ollut Kiinan pahin lento-onnettomuus. Koneissa oli yhteensä 413 matkustajaa ja 26 miehistön jäsentä. Kyseinen vakava vaaratilanne on lähes vastaava, kuin vuonna 1977 Teneriffalla kiitotetiellä tapahtunut kahden Boeing 747 -koneen törmäys. Tässä maailman pahimmassa lentoturmassa menehtyi 583 ihmistä.
Avherald: China Eastern A330-A320 -incident
|
|||