Kaksi Ilmavoimien Hawk-konetta ajautui ulos kiitotieltä Tikkakoskella - ei henkilövahinkoja

hawk_verkko_2016net_ilmavoimat(Päivittynyt klo 21.06) Kaksi Ilmavoimien Hawk-suihkuharjoituskonetta on ajautunut ulos kiitotieltä normaalin osastolaskeutumisen yhteydessä liukkaissa olosuhteissa Jyväskylässä Tikkakosken tukikohdassa. Tilanteesta ei aiheutunut henkilövahinkoja. Lentoaseman kiitotie suljettiin tapahtumien seurauksena noin kahden tunnin ajaksi.

Keski-Suomen pelastuslaitos sai 12. tammikuuta kello 10.42 hälytyksen keskisuuresta ilmaliikenneonnettomuudesta Finavian Jyväskylän Tikkakosken lentoasemalla. Pelastuslaitokselle ei lopulta jäänyt tehtävää lentoasemalla, sillä Ilmavoimien oma pelastuskalusto oli onnettomuuspaikalla suorittamassa tarvittavia toimia.

Hawk_Mk66_ilmavoimatKyseessä oli Hawk-suihkukoneille osastolaskeutumisen yhteydessä tapahtunut vaaratilanne, jossa kaksi konetta ajautui ulos kiitotieltä liukkaissa olosuhteissa. Ilmavoimat vahvisti tuoreeltaan Lentoposti.fi:lle ettei tapauksesta tullut henkilövahinkoja.

Kuusi Ilmasotakoulun Hawk-suihkuharjoituskonetta oli koulutusohjelman mukaisella lentotehtävällä. Kyseessä oli viimeisiä taktisia lentoharjoituksia, joihin noin kaksi vuotta Hawkeilla lentäneet ohjaajat osallistuvat Ilmasotakoulussa.

MLU_HW_3Kevään 2023 aikana nämä noin 150 lentotuntia Hawkeilla lentäneet ohjaajat siirtyvät koulutuksessa Hornet-vaiheeseen, joka annetaan joukko-osastoissa.

Suihkuharjoituskoneet olivat palaamassa harjoitustehtävältä takaisin tukikohtaan. Tapahtumien aikaan Jyväskylän lentoasemalla vallitsi mittarilähestymismenetelmiä vaativat olosuhteet.

Osaston koneet lähestyivät myötätuuliolosuhteissa kiitotietä 30 käyttäen ILS-tarkuusmittarilähestymismenetelmää. Pilvikorkeus oli iltapäivällä noin 300-400 jalkaa ja tuuli puhalsi heikosti etelästä.

Baana22_Mantyla_1"Kaksi ensimmäistä Hawkia laskeutui onnistuneesti, mutta ne raportoivat koko kiitotien pituudelta vaihtelevaa ja paikoittain todella liukkaita olosuhteita. Kaksi seuraavaksi laskeutunutta Hawkia ajautui ulos kiitotieltä. Viimeinen Hawk-pari ohjattiin varakentälle", kertoi Ilmasotakoulun johtaja eversti Vesa Mäntylä Lentoposti.fi:lle.

"Kolmantena laskeutunut Hawk ajautui ulos kiitotien päästä ja pysähtyi pysäytysverkkoon. Neljäntenä laskeutunut Hawk ajautui lumihankeen kiitotien vasemmalle puolelle", jatkoi eversti Mäntylä.

arresternet_uotila_a_laskuvarjoLentotukikohtien kiitotiet on varustettu erillisillä pysäytysverkoilla, jotka nostetaan tarvittaessa pystyyn. Ne ovat varmistamassa lentoturvallisuutta. F/A-18 Hornet -hävittäjiä varten tukikohdissa on käytössä myös jarruvaijerijärjestelmiä.

Pysätysverkon jarruttava voima kohdistuu koneen vahvoihin siipirakenteisiin, kun runko läpäisee verkon sen pystysuorien rakenteiden välistä. Hawk-suihkuharjoituskone on päätynyt pysätysverkkoon Tikkakoskella aiemminkin. Otsikkokuvassa Hawk pysähtyi pysäytysverkkoon 26. tammikuuta 2016.

Jyväskylän lentoaseman kiitotie 12/30 suljettiin vaaratilanteen seurauksena noin kello 11.00 Suomen aikaa. Kiitotien arvioitiin avautuvan kello 13.00 mennessä. Muut lentokierrokselle osallistuneet Ilmavoimien koneet ohjattiin siis suunnitellulle varakentälle.

Jyväskylän lentoasemalla raportoitiin olosuhteiden olevan liukkaat asematasolla ja rullausteillä. Voimassa olevien hieman kello 11.00 jälkeen julkaistujen kiitotietietojen mukaan  kiitotien kuntoluokaksi oli ilmoitettu 0. Iltapäivästä Finnairin reittilennon saavuttua Jyväskylään kiitotien kuntoluokaksi kerrottiin 3/3/1 eli vaihtelua keskinkertaisesta huonoon. Kiitotiellä raportoitiin lisäksi olevan koko matkalta jäätä ja kunnostettu leveys kiitotiellä oli 30 metriä.

Finavialla on Tikkakosken lentosemalla käytettävissä kiitotien talvikunnossapitoon auraharjapuhaltimet, lumilingot ja liukkaudentorjuntamateriaalien levittimet.

Lentoasemilla on mahdollisuus oman harkintansa mukaan antaa sotilas-ilmailumääräyksen mukaisesti lisätietoa kiitotietarkastuksen yhteydessä tehtyjen kitkanmittausten tuloksista kohdentaen ne vain sotilasilma-alusten miehistön käyttöön.

MLU_HW_2Ilmavoimat kertoi hieman ennen kello 13.00, että molemmat Hawk-suihkuharjoituskoneet on siirretty Ilmavoimien hallitiloihin ja kiitotie on avattu aiemmin arvioidussa aikataulussa takaisin lentoliikenteen käyttöön.

Alustavan arvion mukaan kummallekaan suihkuharjoituskoneelle ei aiheutunut merkittäviä materiaalivahinkoja.

"Molemmat Hawkit pysyivät koko ajan pyörillään ja koneisiin tuli vain pieniä vaurioita. Joku antenni saattoi vääntyä verkkoon ajautuneesta koneesta", kertoi eversti Mäntylä.

Tapauksesta järjestetään lentoturvallisuustutkinta, josta vastaa Ilmasotakoulu. MH

Päivitys: Täsmennetty julkaistuja kiitotietietoja.
Päivitys kello 13.12: Lisätty tieto kiitotien avautumisesta, koneiden siirrosta ja niiden arvioidusta kunnosta.
Päivitys kello 13.57: Lisätty Ilmasotakoulun johtajan eversti Mäntylän haastattelu.

Päivitys kello 21.06: Lisätty arkistokuvat Hawkista pysäytysverkossa ja kuva pysäytysverkosta. 

Lue myös: