Kaksi Ilmavoimien Hornet-hävittäjää Kaliforniaan JASSM ilmasta-maahan -ohjuksen testeihin

Ilmavoimien McDonnell Douglas F/A-18C -hävittäjä varustettuna JDAM-täsmäpommilla (vasemmassa siivessä), JSOW-liitopommilla ja LiIlmavoimien hanke Hornet-monitoimihävittäjien ilmasta maahan -toimintakyvyn luomiseksi on edennyt uuden aseistuksen integraatiovaiheeseen. Huhtikuun puolivälissä Ilmavoimat siirtolentää kaksi Hornetia Yhdysvaltoihin. Siellä tehdään JASSM ilmasta-maahan -ohjuksen suorituskykyä ja teknistä toimivuutta tosittavia koelentoja ja testejä.

Valtioneuvosto valtuutti vuonna 2004 laaditun Puolustusvoimien iskukykytutkimuksen pohjalta Ilmavoimat luomaan McDonnell Douglas (Boeing) F/A-18 Hornet C/D -hävittäjille kaikkien puolustushaarojen taistelua tukevan ilmasta maahan -toimintakyvyn.

MLU_HN_7Tutkimuksen perusteella Puolustusvoimat päätti hankkia Hornetien ilmasta maahan -täsmäaseistukseksi maaliin hakeutuvia JDAM-pommeja (Joint Direct Attack Munition, vasemmalla) ja keskipitkän kantaman AGM-154C JSOW-liitopommeja (Joint Stand-Off Weapon, alla).

Lisäksi Ilmavoimille on hankittu pitkän kantaman AGM-158 JASSM -rynnäkköohjuksia (Joint Air-to-Surface Stand-off Missile). Kyseessä on pitkän kantaman ilmasta-maahan täsmäohjus, jonka stealth-ominaisuudet tekevät siitä heikosti tutkassa näkyvän.

Noin 1000 kiloa painavan aseen kantomatka on 370 kilometriä. Siinä on GPS- ja inertiasuunnistus sekä lämpökameran avulla toteutettu maaliin hakeutuminen. JASSM-ohjuksissa ja JSOW-liitopommeissa on laukaisun jälkeen avautuvat siivet, jotka pidentävät niiden kantamaa.

MLU_HN_8JASSM on jo integroitu Yhdysvaltain ilmavoimien B-1 Lancer, B-2 Spirit ja B-52 Stratofrtress -pommikoneisiin. Lisäksi se on käytössä USAF:n F-16 Fighting Falcon ja F-15E Eagle -hävittäjin aseena.

Ohjus on myös sovitettu ainoana aiempana vientikauppana Australian ilmavoimien F/A-18A/B-hävittäjiin. Luvassa on käyttö uusissa Lockheed Martin F-35 Lightning II -koneissa.

Uuden aseistuksen vaatimat asennus- ja muutostyöt sekä ohjelmistopäivitykset käynnistettiin Patria Aviationin Jämsän Hallin tehtaalla vuonna 2012 osana Hornetien toista elinkaaripäivitystä eli Mid-Life Update 2:ta (MLU 2).

Päivitetyn Hornetin lopullinen MLU2 SCS-ohjelmisto (System Configuration Set) mahdollistaa myös JASSM-ohjusten käyttöönoton. Kaikkiin Ilmavoimien 62 Hornetiin tehtävä sarja-asennustyö on edennyt aikataulussa.

Viimeisen koneyksilön on määrä valmistua tuotantolinjalta vuoden 2016 lopulla. MLU2:ssa Hornetit saavat mm. Saab BOL -harhamaaliheittimet (soihtu/silppu-kasetit) ja Northrop Grumman AN/AAQ-28(V) Litening -maalinosoitussäiliöt.

Hornet_JDAMAsennustyön aikana Ilmavoimat on todentanut JDAM- ja JSOW-pommien toimivuuden Suomessa koelennoista ja testeistä koostuneella integraatiotyöllä. Työ saatiin päätökseen kesällä 2015.

Ilmavoimat lensi MLU2-hankkeen ilmasta-maahan -kykyyn liittyen kovien JDAM-pommien koepudotuksia 8.-12. kesäkuuta 2015 Rovajärven ampuma-alueella Lapissa.

Testiviikon aikana kesäkuussa pudotettiin useita Boeingin valmistaman JDAM-pommin versioita: GBU-38, GBU-32 ja GBU-31 (Guided Bomb Unit). Kuvassa yllä Hornetin vierellä on GBU-31:n ja GPU-38:n harjoitusversiot (sininen pommirunko, harmaa JDAM-ohjausosa).

Käytännön syistä JASSM-rynnäkköohjuksen integraatiotyö voidaan tehdä vain asejärjestelmän valmistajamaassa Yhdysvalloissa. Suomalaisosasto toimii Yhdysvalloissa vuoden 2017 syyskuuhun asti.

jasmm_lockheedmartinIlmavoimien komentaja Kim Jäämeri kertoi jo viime joulukuisessa mediatilaisuudessa MLU2-hankkeen JASSM-integroinnin F/A-18C/D Horneteihin tapahtuvan osin Yhdysvalloissa.

Sieltä löytyy mahdollisuus koelaukaista ohjus tarvittavilla laitteistoilla instrumentoidulle maalialueelle (kuvassa oikealla JASSM hakeutumassa kohteeseensa).

Lockheed Martin kertoi jo joulukuussa 2012 sopineensa ohjuksen integroinnista suomalaisiin Hornet-koneisiin. Yhtiön mukaan Suomen JASSM-hanketta johtaa US Navy yhdessä USAF:n, Lockheed Martinin ja Ilmavoimien kanssa.

Ilmavoimien koelento-osasto, johon kuuluu reilut kymmenen henkilöä, tukeutuu Yhdysvaltain merivoimien lentokaluston aseiden tutkimus- ja kehitystyöstä vastaavan Naval Air Weapons Stationin China Lake -tukikohtaan Kaliforniassa. Kentällä sijaitsee US Navyn Naval Air Warfare Center Weapons Division.

Hornetit lentävät Kaliforniaan Ilmataistelukeskuksen Koelento-osastosta Pirkkalasta. Koneilla tehdään China Lakessa koelentoja ja kokeita, joilla todennetaan JASSM:n toimivuus suomalaisten Hornetien aseena. Samaten varmistetaan ohjuksen yhteensopivuus F/A-18C/D:n ohjelmistojen ja järjestelmien kanssa.

Ilmavoimien Hornet-kalusto sai rajoitetun operatiivisen ilmasta maahan -kyvyn vuoden 2016 alussa. Täysi toimintakyky saavutetaan vuonna 2018. T.T.

Päivittynyt: korjattu Koelentokeskuksen nykyiseksi nimeksi Ilmataistelukeskuksen Koelento-osasto.