Honda Aircraft Companyn (HACI) valmistama HA-420 HondaJet -liikesuihkukone vierailee Suomessa. Erikoisista siiven yläpuolisista moottoreista tunnettua konetta on esitelty kaksipäiväisen Suomen vierailun aikana mahdollisille asiakkaille Kuopiossa ja Helsingissä. HondaJet M-HNDA (CN: 42000018) VLJ (Very Light Jet) saapui Suomeen torstaiaamupäivällä 15. syyskuuta lennolla Tanskan Roskildestä Kuopioon. Torstaina aikana koneella lennettiin noin puolituntinen paikallislento Kuopion seudulla. Helsinki-Vantaalle HondaJet saapui Kuopiosta torstaina hieman kello yhden jälkeen. Helsingissä varsinaista esittelylentoa ei lennetty. Koneen nähtiin tosin käyneen kiitotien 22R odotuspaikalla. HondaJetin tunnistaa jo kaukaa siiven yläpuolella asennetuista moottoreista. Valmistaja kutsuu tätä OTWEM (Over-The-Wing Engine Mount) -ratkaisuksi. Sen kerrotaan lisäävän merkittävästi koneen suorituskykyä ja vähentävän vastusta. Muita hyötyjä ovat matkustamon hiljaisuus sekä maahan esimerkiksi lähestymisen aikana kuuluvan äänen vähyys. Ratkaisu tarjoaa myös takaosaan reilun 1,6 kuutiometrin kokoisen rahtitilan sekä mahdollistaa takaosan wc-tilan. HondaJetin pituus on 12,99 metriä ja siipien kärkiväli on 12,12 metriä. Sivuvakaaja kohoaa 4,54 metrin korkeuteen. Lähes 5,5 metrin pituinen ja 1,52 metrin levyinen matkustamo tarjoaa tyypillisesti kahden hengen miehistöllä operoitaessa tilat neljälle matkustajalle. Vaihtoehtoisesti 1,47 metriä korkea matkustamo voidaan varustaa kuudella matkustajaistuimella.. Ohjaamonäkymän valtaavat kolme 14 tuumaista Garmin G3000 -avioniikan laajakuvanäyttöä sekä hallintapaneelit, jotka ovat kosketusnäyttöjä. Ohjaamo on tehty yhden tai vaihtoehtoisesti kahden ohjaajan operointiin. Liikesuihkukoneen voimanlähteinä on kaksi GE Honda HF120 -moottoria. Niiden avulla lentopinnalla 370 saavutetaan maksimissaan 422 solmun nopeus (KTAS). Valmistajan mukaan kone on luokkansa nopein. HondaJetin lakikorkeus on lentopinnalla 430 ja maksimi lentoonlähtöpaino on 4808 kg. Neljällä matkustajalla koneen kantama on noin 1223 merimailia. Helsingistä operoidessa lännessä sen avulla voi saavuttaa suoralla lennolla kohteet Englannissa ja Ranskassa. Idän suunnassa aina Yekaterinburgiin saakka. Operointikenttiä on tarjolla runsaasti, sillä kiitotie vaatimus lentoonlähtöön on vain 1199 metriä ja laskuun 929 metriä. Yhdysvaltain markkinoilla HA-420 Hondajetin hintalappu on noin 4,85 miljoonaa dollaria. HondaJet on samaa kokoluokkaa Suomen Ilmailuopiston käyttämien Embraer Phenom 100 -koneiden sekä Cessna Citation M2 -koneen kanssa. HondaJetin ensimmäiset luonnokset tehtiin jo vuonna 1997. Siiven yläpuolinen moottorin kiinnitys patentoitiin vuonna 2001. Koneen ensimmäinen versio nousi ilmaan joulukuussa 2003. Varsinaisesti koneprojektin alkuperä on jo 80-luvulta saakka. Nykyisen HA-420 Hondajetin tuotanto aloitettiin vuoden 2012 jälkimmäisellä puoliskolla Yhdysvaltain Pohjos-Carolinan Greensborossa. Ensilento tapahtui Greensboron Piedmont Triad lentokentällä kesäkuussa 2014. Yhdysvaltain FAA:n tyyppihyväksynnän HondaJet sai joulukuussa 2015 ja ensimmäinen toimitus tapahtui paria viikkoa myöhemmin. HondaJet sai Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:n tyyppihyväksynnän toukokuussa 2016. Ensimmäinen Eurooppaan toimitettu kone luovutettiin Euroopan myyntiorganisaatiolle keväällä 2016. Lentoposti.fi:n oli määrä tutustua HondaJetiin perjantaiaamupäivällä Helsinki-Vantaalla mutta Euroopan myyntiorganisaatio perui tapaamisen valitettavasti viime hetkellä. Varsinainen hands on -tutustuminen jää siis seuraavaan kertaan. HondaJetin oli alunperin määrä jatkaa kiertuettaan perjantaina Helsinki-Vantaalta kohti Ruotsia ja Tukholman Brommaa.
|
|||