Finnair järjesti 25. toukokuuta pääomamarkkinapäivän institutionaalisille sijoittajille ja analyytikoille. Tilaisuuden keskeinen teema oli yhtiön suunnitelma nopeuttaa kasvuaan jopa 8-10 prosentin vuosittaisella kasvulla ASK:lla mitattuna. Suunnitelmissa on pitää laivastossa kaksi Airbus A330 -konetta, joista oli tarkoitus luopua. Aasian liikenne kaksinkertaistetaan etuajassa. Finnair suunnittelee kiihdyttävänsä kasvua pitämällä liikenteessä vuoden 2017 jälkeen kaksi A330-laajarunkokonetta, joista yhtiö aiemman suunnitelman mukaan olisi tuolloin luopunut (tämän uutisen lopussa Lentoposti.fi:n aikaisempi uutinen aiheesta 13.5.2016). Finnairin kaukoliikennelaivasto koostuisi vuonna 2020 kaikkiaan kahdestakymmenestä A330- ja A350-koneista. Vuonna 2023 koneita voisi olla jopa 26. Kapearunkoisten osalta koneita voisi olla 2020-luvulla 55. Finnair arvioi pääomamarkkinäpäivällä kapasiteettinsa kasvavan vuosittain noin 8–10 prosenttia tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna (ASK) vuoden 2018 loppuun ulottuvalla strategiakaudella. Samalla Finnair arvioi kaksinkertaistavansa Aasian liikenteen vuoden 2010 tasoon verrattuna jo vuonna 2018, kun alkuperäinen tavoite kohdistui vuoteen 2020. Pääomamarkkinapäivän avasi Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo keskittyen toukokuussa esitellyn strategiapäivityksen teemoihin. Toimitusjohtajan jälkeen oman esityksensä pitivät Finnairin kaupallinen johtaja Juha Järvinen sekä strategia ja resurssienhallinnan johtaja Ville Iho. Tilaisuuden muut puhujat olivat Finnairin Christine Rovelli, Mikko Tainio ja Pekka Vähähyyppä. Loppuyhteenvedon veti toimitusjohtaja Vauramo. Esitelmien keskeisinä teemoina oli kasvu säilyttäen kustannustehokkuus. Mukana olivat laivaston polttoainetehokkuus, keskitetty hankintaohjelma sekä tehokkas miehistönkäyttö aiempaa halvemmilla yksikkökustannuksilla. Myös uusi Helsinki-Vantaalle nouseva rahtiterminaali nähdään kasvun vauhdittajana. Lisäksi tilaisuudessa käsiteltiin yhtiön yhden avainmarkkinan Kiinan markkinakehitystä sekä toimia, joiden tavoitteena on varmistaa yhtiön toiminnan luotettavuus kasvun aiheuttamassa murrosvaiheessa, sekä yhtiön tämänhetkisiä investointisuunnitelmia. Strateginen painopiste on edelleen Aasia, jossa esimerkiksi Kiinan osalta kasvua on tullut vuodesta 2010 lähtien jo 20 prosenttia. Toissijaisten kaupunkikohteiden kysyntä on nousussa. Euroopasta matkataan mm. Kiinan Chengduun, Wenzhouhun, Hangzhouhin, Wuhaniin ja Nanjingiin. Kasvua Finnairille tuovat myös Atlantic Joint Business- ja Siberian Joint Business -yhteishankkeet. Finnair pyrkii saavuttamaan toimialan keskiarvoa paremman yksikkötuottokehityksen keskeisillä markkinoillaan. Yhtiö tavoittelee muun muassa matkustajakohtaisen lisämyynnin kasvattamista viime vuoden reilusta 10 eurosta 15 euroon vuonna 2018. Samaan aikaan kasvun myötä Finnairin keskimääräinen konekoko kasvaa ja yhtiö rekrytoi strategiakaudella 900 henkilöä erityisesti lentotoimintaan. Jatkuvan kulukurin ohella uudet rekrytoinnit vaikuttavat myönteisesti kustannusrakenteeseen. Finnair odottaakin tarjottuihin henkilökilometreihin suhteutettujen laivastokustannusten laskevan strategiakauden aikana 8 prosenttia ja lentävän henkilöstön keskimääräisten palkkakustannusten 9 prosenttia. Avainasemassa kasvulle nähdään resurssien joustavuus eli lentokonelaivasto, henkilöstö, rakennukset, yhteistyökumppanit (LSG, Norra ja Swissport) sekä Helsinki-Vantaan lentoasema. Lue myös:
|
|||