Airbusin koelentäjä Frank Chapman valotti ensilennon kulkua Lentoposti.fi:lle Airbusin tehtailla Toulousessa. Ensimmäinen A350 XWB on kesäkuun alussa siirretty koelento-osaston käyttöön. Moottoreita on jo käytetty ja ensimmäiset hiljaisen nopeuden rullauskokeet ovat takana. Ensilennon odotetaan tapahtuvan lähiviikkojen aikana tai jopa lähipäivien aikana. Ensilennon toteuttamispäivää ei ole vielä päätetty ja edessä on vielä useita maassa suoritettavia kokeita. Koelentopäivään vaikuttaa myös vallitseva sää. Taivaalle ei haluta ensikerralla lähteä myrskyssä tai sumussa. Lentoposti.fi:n haastattelema kokenut Airbusin koelentäjä Frank Chapman kertoo seikkaperäisesti ja innostuneesti koelennon kulusta. ”1500 jalan pilvikorkeus ja kolmen kilometrin näkyvyys ovat riittävät. Tuuli saa olla reipasta ja sivutuuli raja tulee vastaan noin 25 solmussa ja vastatuultakin voi olla yli 30 solmua. Tosin tuollaiset sääilmiöt ovat tähän aikana vuodesta aika harvinaisia Toulousen alueella”, kertoo Chapman Mahdollinen ukkonen sen sijaan saattaisi siirtää ensilentoa tuonnemmaksi. Salaman iskua halutaan välttää ensilennon aikana, joka on muutenkin tarkoitus viedä läpi ilman turhien riskien ottamista. Airbus A350 XWB nousee ensikertaa taivaalle noin 5-6 tunnin polttoainelastissa eli keskimääräisellä painolla ja tasapainoasemalla. Kulutus on noin 7-8000 kg tunnissa, joka tietysti riippuu koneen painosta sekä suoritettavasta lennosta. Lentoonlähtö suoritetaan Airbusin direct law-lentotilassa, jolloin siivekkeet vastaavat suoraan ohjainten poikkeutuksiin. ”Aluksi jäädään matalammille korkeuksille ja ilmanopeuskin on noin 200 solmun luokkaa.”, kertoo Chapman. ”Mikäli kaikki näyttää olevan kunnossa otamme laskutelineet sisään ja muutamme laippa-asetusta aina koneen silitykseen saakka”. Kaikkia lennon vaiheita seurataan tarkasti tietokoneiden avulla ja koneen vierellä tulee lentämään erillinen seurantakone. Mikäli kaikki toimii oikein nopeutta ja korkeutta lisätään sekä otetaan ohjainjärjestelmän tietokoneita käyttöön ja jatketaan lentoa normaalein valinnoin. ”Seuraava askel on nousu lentopinnalle 250 ja asioiden ollessa mallillaan nousemme ylös aina lentopinnalle 430 saakka”. Lähestymisvalmisteluja varten palataan takaisin alemmille lentokorkeuksille ja koneella suoritetaan ylilento laskukentällä noin 1000 jalan korkeudessa. Ensilennon päätyttyä insinöörit analysoivat tietokoneiden keräämän datan ja korjaukset tehdään nopealla aikataululla. Kaiken ollessa kunnossa voidaan toinen koelento suorittaa mahdollisesti jo seuraavana päivänä. Kaikkiaan koelentoja operoidaan noin 2500 lentotunnin verran. Koneen tyyppihyväksyntä odotellaan saatavaksi reilun vuoden päästä. Frank Chapman on hyvin innoissaan uudesta konetyypistä, jonka parissa hän on työskennellyt useita vuosia. Simuloituja operaatioita uudella A350 XWB:llä hänellä on takanaan jo noin neljän vuoden ajalta. Chapmanin oma ensilento F-WXWB rekisterillä varustetulla A350 XWB:llä on erittäin todennäköisesti lento numero kolme. Ensimmäisen koelennon kapteenina toimii Airbusin pääkoelentäjä Peter Chandler. Koneessa on kansainvälinen miehistö, joka koostuu perämiehen lisäksi neljästä lentokoneinsinööristä.
|
|||