Lennonjohtopalvelu muutettiin Kuusamossa APS-palveluksi (Approach Control Surveillance) perjantaina 29.11.2024. Nyt Kuusamossa annetaan lähestysmistutkapalvelua, kun aiemmin palvelua annettiin menetelmäpohjaisesti. Lähestymistutkapalvelu sujuvoittaa liikennettä erityisesti talvikauden ruuhka-aikoina vähentäen viiveitä sekä päästöjä. Norran ATR 72-500 -koneella 29. marraskuuta operoitu Finnairin lento AY481 oli ensimmäinen asiakas, joka sai kuulla muuttuneen fraseologian ”tutkayhteys”, kun aluelennonjohto siirsi ilma-aluksen lennonjohtovastuun Kuusamon tornille kello 0648 UTC-aikaa. Muutoksella Fintraffic pyrkii vastaamaan Pohjois-Suomen kasvavan sesonkiliikenteen tarpeisiin ja tarjoamaan lentoyhtiöille sekä muille ilmatilan käyttäjille sujuvampaa lennonjohtopalvelua vilkkampina ajanjaksoina. Lähestymistutkapalvelun käyttöön otosta huolimatta Kuusamossa on edelleen tarjolla lennonjohto- sekä lennontiedotuspalvelua (AFIS). Menetelmäpohjaisesta lennonjohtopalvelusta luopuminen mahdollistaa aiempaa paremmin jatkuvan liu’un (Continuous Descent) ja nousun (Continuos Climb Operations). Molemmat tuovat säästöjä lentoyhtiöille ja vähentävät ympäristöpäästöjä. Fintraffic jatkaa ATS-palvelutuotannon (Air Trafffic Services) laajentamista vuoden 2025 aikana, jolloin Kemin, Kokkola-Pietarsaaren ja Joensuun lentoasemilla otetaan käyttöön ATS-valvontapalvelumenetelmät. Muutoksen mahdollistavat aiempaa laajemmat WAM-järjestelmän alueet (Wide Area Multilateration). Ne täydentävät valvontapeittoa Suomen lennonjohtojärjestelmän MSSR-runkotutkaverkon rinnalla. WAM-parantaa valvontapeittoa ja poistaa tutkaverkon alakatveita WAM-järjestelmän avulla lentokoneen oman paikannusjärjestelmän tuottama paikkatieto voidaan luotettavasti hyödyntää lennonjohdon järjestelmässä yhdessä nykyisen MSSR-valvontatutkapeiton kanssa. WAM-järjestelmän paikannus tapahtuu perinteiseen tutkalaitteeseen nähden poikkeavasti ristiinpeilaamalla ja keskenään vertaamalla toisiotutkalähteen vastaanottoaikaa. Uuden teknologian avulla ilma-aluksen reaaliaikainen sijainti paikannetaan perinteiseen tutkalaitteeseen verrattuna erittäin tarkasti ja merkittävästi edullisemmilla perustamiskustannuksilla. Yhdessä järjestelmät lisäävät tarkkuutta sekä poistavat tutkaverkon alakatveita. Yleisesti alakatve on noin 2500 jalan verran ja uusi järjestelmä olisi pudottanut alakatveen lähes maan pintaan saakka esimerkiksi Porin lentoasemalla. WAM-järjestelmällä katvealueet saadaan poistettua merkittävästi edullisemmin kuin perinteisellä tutkatekniikalla. Tarkkuuden ja alakatveen lisäksi yksi merkittävä ominaisuus olisi myös kahdennetun järjestelmän tuoma suojaverkko ongelmatilanteiden varalle.
|
|||