Palvelualojen työnantajat Palta ry on jättänyt valtakunnansovittelijalle uuden ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettu viikon mittainen työsulku alkaa maanantaina 4.3.2019 kello 09.00 ja päättyy maanantaina 11.3.2019 kello 9.00. Näin laaja työsulku tulee haittaamaan osin myös lentoliikenteen sujuvuutta. "Olemme hämillämme sen suhteen, mitä SLJY todellisuudessa haluaa. SLJY:lle ei ole kelvannut mikään työnantajan tai sovittelijan antama yleisen linjan mukainen ratkaisu", toteaa Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto. Suomen lennonjohtajien yhdistys SLJY ry hylkäsi menneellä viikolla valtakunnansovittelijan antaman toisen sovintoehdotuksen uudeksi työehtosopimukseksi. PALTAn mukaan valtakunnansovittelijan sovintoehdotus olisi tuonut lennonjohtajille 3,2 %:n yleiskorotuksen 1.2.2019 lukien ja seuraavan yleiseen linjaan sidotun palkankorotuksen 1.2.2020 lukien. "Kaikilla aloilla yleisen linjan mukainen 3,2 % on sisältänyt myös työehtosopimukseen tehtyjen tekstimuutosten kustannusvaikutukset ja näin tulee olla myös lennonjohtajien ratkaisussa. Toivomme, että työsulun jatkaminen jouduttaa ratkaisua. Nopea ratkaisun syntyminen olisi kaikkien edun mukaista", jatkaa Aarto. Paltan ilmoittama työsulku toteutetaan Suomen kahdeksalla suurimmalla lentoasemalla viikon mittaisena. Työsulku koskee Helsinki-Vantaan lennonjohtokeskusta eli lähi- lähestymis- ja aluelennonjohtoja sekä Turun, Vaasan, Tampere-Pirkkalan, Jyväskylän, Kuopion, Rovaniemen ja Oulun lentoasemia. Työsulusta ei aiheudu PALTAn mukaan lentoliikenteelle merkittävää haittaa. Lentoliikennettä hoidetaan jo tämän kolmannen ilmoitetun työsulun aikana esimiesvoimin. ANS Finlandilla on käytettävissä Helsinki-Vantaan lennonjohtokeskuksessa eli lähi- lähestymis- ja aluelennonjohdossa 10-20 esimiestä tai liittoon kuulumatonta, joilla on lennonjohtajankelpuutus. "Päivästä riippuen Helsinki-Vantaalla on 500-600 operaaratiota ja keskimäärin tuntikohtainen operaatiomäärä on alle 30. Aamu- ja iltapäivän ruuhkatuntien aikana liikennettä on kuitenkin enemmän. Sääntelyä jouduttaneen käyttämään erityisesti iltapäivien osalta ellemme sääolosuhteiden takia voi käyttää riippumattomia rinnakkaisiä lähestymisiä", kertoo ANS Finlandin toimitusjohtaja Raine Luojus Lentoposti.fi:lle. Esimiesvoimin lentoliikenne sujuu pääsääntöisesti hyvin elleivät sääolosuhteet tuo siihen isoja vaikutuksia. Helsinki-Vantaan lennonjohtokeskuksessa avataan ja suljetaan työpisteitä tarpeen mukaan lepoaikojen puitteissa. Maakuntakentillä lentoliikenne on merkittävästi vähäisempää. Lentoturvallisuutta ei työnantajapuolella olla työsulkujen aikaan venyttämässä. "Itse työehtosopimuskiistaan etsitään edelleen ratkaisua eikä kyse ole periaatteista. Kaksi osapuolta hakee tässä kunnollista neuvottelutilannetta", päättää Luojus. Suomen lennonjohtajien yhdistyksen puheenjohtaja Roy Myrberg totesi aiemmin maanantaina Lentoposti.fi:lle, että osapuolten olisi todellakin aika päättää pitkään jatkunut kiista ja siirtyä takaisin neuvottelupöydän ääreen, jo kuluvalla viikolla. Lue uutisemme aiheesta: Lennonjohtajat ovat pöyristyneitä Paltan hiihtolomaviikolle asettamasta työsulusta). Kiistan kohteena olevan työehtosopimuksen piirissä olevia lennonjohtajia on noin 210. Neuvotteluita on käyty jo syksystä 2017 lähtien. Työnantajapuolen asettama toinen työsulku osuu hiihtolomaviikolle ja alkaa lauantaina 23.2.2019 kello 18.00. Työsulku päättyy maanantaina 25.2.2019 kello 9.00. Sen lisäksi lennonjohtajat ovat pistelakoissa kuutena päivänä viikossa. Tähän mennessä lennonjohtokiista ei ole näkynyt lentoliikenteen sujuvuuden häiriintymisenä. Lue myös:
|
|||