Lentävä MiG-15 UTI Suomi-väreissä on Turku Airshow'n uusin kiinnitys

MiG15UTI_Suomi_Karivalo_1Ilmailukesä 2015 lähestyy samalla vauhdilla kuin päivät pitenevät kohti kevättä. Suomen Ilmaliluliiton päälentonäytös järjestetään nyt Turussa. Tapahtuman esiintyjälista tarkentuu koko ajan. Helmikuun 16. päivä julkistettiin MiG-15-suihkuhävittäjän paluu maamme taivaalle, vieläpä Suomen Ilmavoimien väreissä.

Suomen Ilmavoimien maalauskaavioon (otsikkokuvassa) muunnettava Mikojan-Gurevitš MiG-15 UTI -harjoitushävittäjä  on kiinnitetty yhdeksi Turun lentonäytöksen vetonauloista. Edellisen kerran Neuvostoliitossa suunniteltu MiG-hävittäjä lensi suomalaisissa väreissä näytöksessä Oulussa vuonna 1997 -  juuri ennen kun Ilmavoimien MiG-21BIS -koneet poistuivat käytöstä.

MiG-15 UTI -koneet saapuivat Rissalaan 10.11.1962. Koneet palvelivat tukikohdassa Hävittäjälentolaivue 31:n 3. lentueessa. Konetyypin viimeinen lento Ilmavoimissa tapahtui MU-4:llä Rissalasta Luonetjärvelle 7.2.1977.

Kaksipaikkaisilla MiG-15 UTI -koneilla koulutettiin lentäjiä uusiin ääntänopeampiin MiG-21F-hävittäjiin, jotka lämpöhakeutuvine ohjuksineen nostivat ilmapuolustuksemme torjuntakyvyn aivan uudelle tasolle Vampire- ja Gnat-hävittäjien jälkeen.

Suomen Ilmavoimilla oli vuosina 1962 -1977 käytössä kaikkiaan neljä MiG-15 UTI -konetta . Niiden tunnukset olivat MU-1 - 4. Koneen lempinimi oli Mukelo.

MU-3 tuhoutui lento-onnettomuudessa Sumiaisissa 27.11.1970 ohjaajan pelastatuessa heittoistuimella. MU-1 on Hallinportin ilmailumuseossa Jämsässä, MU-2 Vesivehmaalla ja MU-4 Keski-Suomen Ilmailumuseossa Tikkakoskella.

Konetyypin ensilento tehtiin 1947. MiG-15:n Klimov-suihkumoottori perustui Englannin 40-luvulla Neuvostoliittoon myymiin Rolls Royce Nene -voimanlähteisiin.

Koneita rakennettiin Neuvostoliitossa pitkälti yli 10 000 kappaletta. Lisäksi konetta valmistettiin lisenssillä, joten kokonaismääräksi arvioidaan jopa 18 000.

Kuuluisuuteen MiG-15 nousi 50-luvun alussa Korean sodassa, jossa nuolimuotoisella siivellä varustetun koneen suorituskyky oli suuri yllätys länsimaille. MiG-15 ja Yhdysvaltojen silloinen ensilinjan hävittäjä North American F-86 Sabre taistelivatkin tasavertaisesti ilmaherruudesta Korean taivaalla.

Turkuun_tuleva_MiG15UTI_Neuvostoliiton_vareissa_AarkvislaTurku Airshow'n esiintyjiin liitetyn MiG-15UTI -koneen on hankkinut omistukseensa Royal Norwegian Historic Squadron. Harjoitushävittäjällä aiotaan lentää näytöksen aikana suomalaisessa maalauskaaviossa.

Vuoden 2013 päälentonäytöksessä Lappeenrannassa nähtiin kaksi Suomen väreissä olevaa De Havilland Vampire -hävittäjää. Viime kesänä Oulun Tour de Skyssä lensi suomalaisissa sodanajan väreissä Hawker Hurricane.

Turku Airshow 2015

Turku Airshow järjestetään 6.-7. kesäkuuta. Pääesiintyjä ilmoitetaan lähiaikoina. Esiintyjälistan kehitystä voi seurata näytöksen nettisivuilta: www.turkuairshow.fi

Turun Lentokerho järjesti SIL:n päälentonäytöksen edellisen kerran 2011. Silloin pääesiintyjänä oli USAF:n Thunderbirds-osastotaitolentoryhmä. Se lentää ensilinjan F-16 Lockheed Martin (General Dynamics) Fighting Falcon -hävittäjillä.

Tänä kesänä Ilmavoimat on alustavasti osallistumassa tapahtumaan McDonnell Douglas F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjällä sekä Midnight Hawks -taitolento-osastolla. Tarkempi Ilmavoimienkin kalusto varmistuu kevään aikana.

Maavoimien ilmailun NH Industries NH90 -kuljetushelikopteri on myös tulossa näytökseen. Luonnollisesti nähdään Turkua kotitukikohtanaan pitävä Rajan Vartiolentolaivueen Airbus Helicopters (Aerospatiale, sittemmin Eurocopter) AS332L1 Super Puma -meripelastushelikopteri, Dornier Do 228 -merivalvontakone sekä AgustaWestland AW119 Koala -monitoimikopteri. +TT+

MiG-15

  • Moottori: Klimov RD-45 FA, 22,7 kN
  • Kärkiväli 10,08 m
  • Pituus 10,04 m
  • Korkeus 3,40 m
  • Lentopaino 4850 kg
  • Nopeus 1 015 km/h
  • Nousuaika 10 000 m → 7 min
  • Lakikorkeus 14 600 m
  • Toimintamatka lisäsäiliöillä 1 265 km

Aseistus yksi 12,7mm UBK-Je -konekivääri tai yksi 23 mm NS-23 -tykki