Lento-onnettomuuteen kesäkuussa Rovaniemellä joutunut USAF:n KC-135-ilmantankkeri yhä Suomessa

62-3543_280821a(2)Kesäkuussa 2021 Rovaniemellä Arctic Challenge Exercise 21 (ACE 21) -harjoituksessa lento-onnettomuuteen joutunut Yhdysvaltain ilmavoimien KC-135 Stratotanker on yhä Rovaniemellä. Kiitotieltä ulos suistuneen ja tapahtumassa vaurioituneen ilmatankkauskoneen korjaustyöt kuitenkin etenevät.

Rovaniemellä 16. kesäkuuta kiitotien 03 päästä ulos suistunut Yhdysvaltain ilmavoimien USAF:n KC-135 Stratotanker (62-3543) -ilmatankkauskone on edelleen vaurioituneena Rovaniemellä.

62-3543_140621bKyseisellä onnettomuuslennolla KC-135 Stratotanker lähestyi Flightradar 24 -palvelun mukaan Rovaniemen lentokenttää korkealta ja suurella nopeudella. Vielä kaupungin tasalla kiitotien 03 loppuosalle suuntaavaan ilmatankkauskoneen maanopeus oli noin 290 solmua ja loppuosalla maanopeutta oli noin 260 solmua. Viimeinen Flightradar 24 -palvelun havainto oli 184 solmua.

Kyseisen harjoituksen aikana muilla KC-135 lennoilla lähestymisnopeudet vaihtelivat noin 140-160 solmun välillä.

Lentoposti.fi:n näkemän kuvamateriaalin mukaan ilmatankkauskone oli edelleen ilmassa kiitotien 21 pysäytysvaijerin kohdalla ja nokka oli alhaalla eikä mahdollisesta loppuvedosta ollut havaintoa. Ilmatankkauskone ajautui noin 150 metriä ulos kiitotieltä ja pysähtyi asfaltoidun alueen ulkopuolelle.

EFRO_kiitotie_03_21Pitkäksi menneen laskeutumisen seurauksena kiitotien päästä ulos suistunut ilmatankkauskone pysähtyi lopulta kiitotien jatkeelle päällystämättömälle alueelle. Suistuessaan ulos kiitotieltä ilmatankkauskone rikkoi sähkökaapelointeja ja kiitotien 21 lähestymislinjavaloja. Finavian mukaan vaurioita tuli noin 200 metrin matkalle lähestymisvalojen vasempaan reunaan.

Lähestymislinjavalojen vauriot ja sähkönsyötön vikaantuminen johti Rovaniemellä tilanteeseen, jossa huonoissa sääolosuhteissa käytettävä kiitotien 21 ILS-tarkkuusmittarilähestyminen oli poissa käytöstä. Vauriot olisivat voineet vaikuttaa huonon näkyvyyden toimintamenetelmiä käytettäess eli ns. CAT II-lähestymistä vaatineissa olosuhteissa lentoliikenteen sujuvuuteen.

Onnettomuusa aiheutti lisäksi vaurioita Lapin lennoston käyttämälle lentokoneiden pysäytysverkolle, joka piti vaihtaa uuteen. Vähäisiä vauriota tuli lisäksi kiitotien suoja-alueen (RESA) sorapintaiselle maa-alueelle, jotka on myös jo korjattu.

HN_tankkaa_ilmavoimatPelastuslaitos sai tapahtumasta hälytyksen 16. kesäkuuta noin kello 16.45.

Kiitotieltä suistunut KC-135 saatii pois kiitotieltä noin kello 23.45 käyttäen kahta hinausajoneuvoa. Sitä ennen ilmatankkauskonetta oli kevennetty polttoainekuormasta, joka siirrettiin säi
liautoihin.

Rovaniemen kiitotie 03/21 otettiin käyttöön aamuyöllä 17. kesäkuuta 2021, noin yhdeksän tuntia onnettomuuden jälkeen.

Ilmavoimat ei kommentoinut oliko koneessa teknistä vikaa tai mikä oli mahdollisesti ilmatankkauskoneen polttoainekuorma sen suistuessa ulos kiitotieltä. Suurimmillaan KC-135 -koneen tankkeihin mahtuu noin 92 tonnia lentopolttoainetta. Vertailuksi moderni Airbus A350 -laajarunkokone voi tankata noin 110 tonnia lentopolttoainetta.

Sotilasilmailun viranomaisyksikkö SVY nimesi tapauksesta vakavan vaaratilanteen tutkintaryhmän. Tutkijoilla on käytössään tutkatallenteet sekä ilmatankkauskoneen lennontallentimien tiedot.


 Ilmatankkerin korjaustyöt käynnissä Rovaniemellä

Ilmavoimat kertoi kiitotieltä suistuneessa ilma-aluksessa olleen lieviä ulkoisia vaurioita.

62-3543_140621cNyt ilmatankkerin korjaustoimet ovat edenneet Rovaniemellä ja tiettävästi koneeseen on vaihdettu ainakin laskutelineiden renkaita, mutta myös toinen päälaskuteline, joka on merkittävä rakenteellinen osakokonaisuus (otsikkokuva).

Rovaniemelle toimitettujen osakokonaisuuksien perusteella ilmatankkeriin vaihdetaan todennäköisesti myös ohjainpintoja tai mahdollisesti laskusiivekkeitä. Korjaustoimet saattavat kestää vielä pitkään.

Lue myös: