Finavia panostaa lentomatkustamisen sujuvuuteen lisäämällä automaatiota lentoasemillaan. Suomen suurin lentoasema, Helsinki-Vantaa, pysyy mukana kehityksessä ja hyödyntää uusimpia tekniikoita, jotta matkalle lähtö on mahdollisimman sujuvaa ja miellyttävää myös matkustajamäärien kasvaessa. Automatisoituja ratkaisuja tuodaan myös muille lentoasemille. Helsinki-Vantaan erilaiset automatisoidut ratkaisut nopeuttavat matkalle lähtöä. Käyttämällä itsepalvelupisteitä voi välttää palvelupisteiden ruuhkatilanteet. Automaatit ovat myös helppokäyttöisiä ja paikalla on aina opastavaa henkilökuntaa, sillä itsepalvelupisteet eivät korvaa ihmistä vaan täydentävät palveluvalikoimaa.
SAS ja Norwegian hyödyntävät automatiikkaa Bag Drop -pisteissään. Prosessi on yksinkertainen: laukku hihnalle, lukijapistooli käteen ja suuntaus kohti lähtöselvitysautomaatilla tulostettua ja laukkuun kiinnitettyä matkatavaratarraa. Kun automaatista kuuluu vienoinen piippaus ja hihna lähtee liikkeelle, on laukku luovutettu asianmukaisesti. Bag Drop -automaatteja on tulossa lisää lentoasemalle lähitulevaisuudessa. Viimeisin automatisoitu piste ennen porttialuetta löytyy turvatarkastuksesta. Kyse on kahdesta eri palasesta, joiden myötä turvatarkastuksesta on tarkoitus tulla entistä sujuvampi kokonaisuus. Ensimmäinen osa on läpivalaistavien käsimatkatavaroiden linja ja toinen osa lasiseinineen on niin sanottu henkilöpoikkeutuslinja. Turvatarkastajat eivät kuitenkaan katoa mihinkään: heitä tarvitaan linjastoilla automatisoinnista huolimatta. Turvatarkastusten osalta Helsinki-Vantaalla aloitettiin automaattiturvan koekäyttöjakso keväällä 2013. Lentoposti.fi kertoi kokeilusta tammikuussa 2013. Automatisoitunut turvatarkastuslinjasto löytyy terminaali 2:sta lähtöselvitysalueelta 240–271. Se on pilottilinjasto ja vielä testikäytössä. Tulevaisuudessa uudenlaisia turvatarkastuspisteitä saattaa olla enemmän. Jos matka suuntautuu kohti Schengen-alueen ulkopuolelle, niin seuraava itsepalvelupiste odottaa rajatarkastuksessa. Helsinki-Vantaalla on yhteensä 30 helppokäyttöistä rajatarkastusautomaattia, joita voivat käyttää Euroopan Unioniin ja Euroopan talousalueeseen kuuluvien maiden sekä Sveitsin kansalaiset, joilla on biometrinen passi. Apulaisjohtaja Marko Tikkasen mukaan itsepalvelutoiminnot eivät ole vielä tässä. "Tutkimme Bag Drop -toiminnallisuuden laajentamista ja itsepalveluna tehtävää matkustusoikeuden ja matkalipun tarkastusta niin turvatarkastuksessa kuin portilla", hän sanoo. Helsinki-Vantaan lisäksi itsepalvelutoimintoja on käytössä myös Oulun lentoasemalla. Finavia harkitsee toimintojen laajentamista myös muille kentille.
Uuden teknologian käyttöönotto, lentoyhtiöiden kustannusjahti ja kova kilpailutilanne uhkaavat maapalveluiden työpaikkoja. "Lentoliikenne kasvaa huimaa vauhtia mutta maapalvelun työpaikat ovat laskussa", sanoi Servisairin Veijo Karosvuo keväällä Suomen ilmailualan ja –teollisuuden näkymät -seminaarissa. Lipunmyynnin ja lähtöselvityksen siirtyminen internetiin, lähtöselvitysautomaatit ja baggage drop-tiskit ovat yhdessä vähentäneet työpaikkoja maapalveluissa. Nykyisin myös matkatavaran etsintä ja vahinkoilmoitusten teko on siirtynyt itsepalvelun taakse.
Lue myös:
|
|||