Lentoliikenneyhteyden oli vihdoin määrä yhdistää Britanniaan kuuluva kaukainen Saint Helenan saari muuhun maailmaan uuden lentokentän avulla. Haastavat olosuhteet kuitenkin viivästyttävät matkustajaliikenteen avaamista eteläisellä Atlantilla sijaitsevalle saarelle. Saint Helenalle viiveiden jälkeen rakennetun lentokentän (FHSH) oli määrä avautua 21. toukokuuta ja yhdistää saari muuhun maailmaan lentoyhteydella Etelä-Afrikan Johannesburgiin. Lentokentän rakentaminen aloitettiin jo vuonna 2012 mutta sen valmistuminen on viivästynyt useita kertoja. Uusi British Airwaysin lentoyhteys Johannesburgista Saint Helenaan on määrä operoida erikoisvarustellulla Comair:in Boeing 737-800 -koneella. Omat haasteensa operointiin antaa lentokentän kaukainen sijainti ja lyhyt 1950 mittainen kiitotien 02/20. Se ei mahdollista mm. täyden matkustajakuorman kuljettamista Boeing 737-800 -koneella. Avaus tulee kuitenkin viivästymään, sillä 18. huhtikuuta alkaen tehtyjen koelentojen aikana selvitettiin lentokentän operatiivisia olosuhteita ja niiden haastellisuuden takia avausta on päätetty viivästyttää. Koelentojen aikana selvitettiin lentoaseman kykyä suoriutua matkustajaliikenteestä mm. matkustajien ja rahdin huolinnan osalta. Niiden lisäksi lennoilla selvitettiin turbulenssin ja tuulisiirin vaihtelevia olosuhteita erityisesti pohjoisen suunnasta lähestyttäessä kiitotielle 20. Kerätyn datan perusteella avausta päätettiin viivästyttää tuulisiiriolosuhteiden takia. Koelennot lennettiin Comair:in Boeing 737-800 -koneella, joka toi lentoasemalla samalla varaosia tulevien operaatioiden turvaamiseksi. Koelennot saatiin päätökseen 20. huhtikuuta. Ensimmäinen lentokentälle laskeutunut lento oli kuitenkin 10. huhtikuuta sinne saapunut Challenger 300 -liikesuihkukone, joka kuljetti paikalle auditointiryhmän. Osapuolet selvittävät seuraavaksi tuuliolosuhteita entisä tarkemmin sekä tekevät muutoksia lentoasemalle turvallisten operaatioiden aloittamiseksi. Uutta avauspäivää ei ole vielä määritelty. Britannialle kuuluva Saint Helenan saari sijaitsee noin 2000 kilometrin päässä Afrikan mantereesta eteläisellä Atlantilla. Noin 122 neliökilometrin kokoiselle saarelle ei ole ollut tarjolla lentoliikenneyhteyksiä vaan saarelle on päässyt ainoastaan laivalla. Nopeimmat yhdeydet mantereelta saarelle kestävät laivalla kahdesta kolmeen päivään.
|
|||
Saint Helenana liikennettä ei ole hoidettu laivateitse mantereelta kuten jutussa on mainittu, vaan Ascension saaren FHAW/ASI kautta, josta merimatka kestää noin 48h. Ascension (.ac) ja Saint Helena (.sh) olivat vielä pari vuotta sitten eri hallinto-aluetta, nykyään samaa Saint Helena hallinto-aluetta.
Georgetown-Wideawake Airfield:lle liikennöi alunperin Royal Air Force:n L1011 koneet matkalla Falkandin saarille, yhteys on myös lähes alusta alkaen (1985) ollut siviilien käytössä, RAF:lla on IATA koodi RR. Lennot RR3001 ja 3002 lentävät kaksi kertaa viikossa Oxfordshire-Brize Norton (EGVN/BZZ) - Ascension-Wideawake field (FHAW/ASI) - Mount Pleasant (MPN/EGYP), ja vv. Menolento; RR3001 Ke ja Su 2300-0810 (10h10) Ascensionille ja siitä Ma ja To 0955-1515 (8h20) edelleen Falkand saarille. Liikenteen hoito siirtyi Air Atlanta Icelandic:lle, 767 ja 747-200:lla, sittemmin mm Air Tahiti Nui. Nykyään reittiä liikennöi Portugalilainen HiFly (5K/FHY) A330-200 kalustolla.
Vaikka Ascension on periaatteessa sotilasutkikohta (valitettavasti (sic!)) on siviilien mahdollisuus lentää vain sinne jos matka jatkuu sieltä ensimmäisellä laivalla Saint Helenalle. Siviilimatkailijoiden määrä jotka eivät ole Falkantilaisia tai Ascension/Saint Helenalaisia on tosin rajattu periaatteessa Stand-by tasolle. Georgetownista Ascensionilla löytyy parikymmentä paikkainen majatalo laivamatkojen odottajille.